- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dnes jsem viděl asi všechna dostupná videa a dovolím si předpokládat, že po posledním manévru už pilot nic neovládal. A že ten manévr byl příčinou havárie, přičemž vinu neposuzuji, pilot možná mohl za letu zkolabovat, nebo mít technický problém. Nicméně, že to nedopadne dobře bylo zřejmé už o dost dřív, než havaroval.
Určitě neměl už žádný prostor ke snaze, dotáhnout to jinam. Nehledě na to, že typický “expert z lidu” ani nevěděl, co se děje, dokud neměl motor mezi ředkvičkami.
Když se podíváte na mapu místa, třeba zde https://mapy.cz/turisticka?x=12.4007299&y=50.0624048&z=17&base=ophoto (ten "plynový domeček" je cca 300 metrů od prahu dráhy), lze předpokládat, že letadlo prolétalo v ose dráhy, pokračovalo stoupavou pravou zatáčkou a mělo se nad dráhu vrátit. Místo toho se dostalo téměř do kolmého směru na osu dráhy a mířilo nad zastavěnou oblast. To asi fakt nebylo v plánu ...
Neštěstí se stávají, v tomto případě až na pilota bylo hodně štěstí, dopadl kousek od letiště, mohl mezi diváky a pár metrů od plynové regulační stanice a to by byl taky mazec. Shrnuto, upřímnou soustrast rodině pilota a všichni okolo přítomní měli z pr.ele kliku.
V 2015 jsem byl na leteckem dnu Flying Legends v anglickem Duxfordu, kde letaly doslova desitky stihacek z druhe svetove valky. Nadherny letecky den, kde byly provadeny i simulovane letecke souboje skupin anglickych a nemeckych stihacek.
V porovnani s videem Romana Smuclera, ktery natocil situaci tesne pred padem, vsak musim rict, ze v Duxfordu letaly stihacky v mnohem vetsi vysce....
Asi se zrovna nepřipravovaly na přistání. Ja’ zažil například letecký den ještě v Brně, kde probíhaly ukázky způsobem, kdy se nalétávalo k nízkým průletům tak, že pokud by v daném okamžiku došlo k problému, letoun by dopadl přímo mezi diváky. Jak jsme ostatně viděli i na nemálu leteckých akcí v zahraničí.
Proste se stalo. Dopadlo to relativne dobre. Tohle byl valecny stroj. Nedokonaly, ale efektivni a krasny. Dojel na tu nedokonalost. Sklouznul po kridle pri ztrate rychlosti a nemel vysku. Pilot delal co mohl a udelal maximum. Za valky by byl jen jeden z mnoha jinych ve stejne situaci se stejnym vysledkem. Salut.
Vůbec nevíte, co se tam dělo a děláte z toho denní dávku emocí. Pilot to už tak 8-10 sekund před dopadem neměl pod kontrolou a dopadlo to tam, kam to vyšlo.
Éro “nedojelo” na “nedokonalost,” ale na pilotní chybu, indispozici pilota, nebo v krajním případě na technický problém, což by zase skoro jistě byla chyba lidského faktoru při údržbě.
No, ona bude nejspíš otázka toho pojmu "zkušený pilot". Dneska jsem se v rámci jednání, kterého jsem se účastnil, dostal o pauze k hovoru na toto téma. A podle toho co tam zaznělo od člověka, který sám sedá za knipl podobných strojů, to vypadá, že pán byl sice zkušený pilot, ale úplně jiných letadel. Mělo jít o pilota dopraváků s nějakým náletem na menších letadlech, ale jeho nálet přímo na Huricane byl podle všeho velmi malý. Tady říkám, že prodávám, jak jsem koupil. Nemám čas a asi ani možnosti si to ověřovat.
Jsem zvědav, co se z toho vyklube, protože zrovna Huricane je díky svým křídlům skoro fabrika na vztlak a nechá si toho líbit hodně. A to celkově, protože snesly i dost rozsáhlá poškození a přesto bezpečně doletěly. Uvidíme. Možná z toho i vzjede práce pro Úřad pro civilní letectví, který bude muset jasně vymezit, jaké jsou podmínky pro to, aby se někdo mohl předvádět před diváky na 80 let starém stroji.
Na každý pád smutno za pilota i stroj. Kamarád je taky fanda do letadel a tak jsme na výtelě s děckama měli možnost to letadlo na Točné vidět. Krásný stroj. Další už tu možnost bohužel mít nebudou.
On si toho Hurricane právě nechá líbit hodně. Právě až moc. A pak najednou letí jak pytel brambor.
Když létám dronem, tak smím 150 m od nezúčastněných osob, nesmím létat nad obydlím nezúčastněných osob. Hmotnost dronu je 0.6kg. Dron létá maximální rychlostí 75km/hod.
Tak se mi zdá, že podobné exhibice v malých výškách je dost přes čáru. Stát se může cokoliv a hmotnost éra, které přežilo svou smrt je pokoušením osudu.
Tohle tvrzení, že se pilot snažil dostat stroj mimo lidi, se objevuje prakticky u každé podobné havárie. Aniž bych chtěl snižovat tu tragédii nebo i hrdinství pilota, pokud se o to opravdu snažil, tak faktem je, že pilot se v první řadě snaží přežít a tudíž zabránit havárii. Pokud je letadlo alespoň částečně ještě pod kontrolou, tak se ho snaží řídit tam, kde vidí nějaký prostor k možnému stabilizování letu. V takových minimálních výškách je na všechno tak malé množství času, že není šance ještě řešit vyhnutí se lidem na zemi, protože s velkou pravděpodobností je v takovou chvíli vůbec nevnímá. Ale vždycky se najde laický svědek, který si myslí, že ta havárie byla nějakým způsobem řízená, aby se vyhnula lidem na zemi. Přitom je celkem jasné, že pokud by se o něco takového pilot skutečně snažil, tak by si jistě nevybral jako náhradní místo dopadu dům. Takže to jsou takové nesmyslné spekulace svědka, který se chce zviditelnit, protože viděl padající letadlo. Ale zaručeně za těch pár sekund nemohl poznat, co to letadlo dělá a proč. Každopádně čest památce pilota a upřímnou soustrast příbuzným a přátelům.
Jen doplnim, ze kdyz se podivate na fotky Hurricane, tak je videt pomerne velmi uzka kabina, ze ktere nebude idealni vyhled dolu na zem.
Navic ma pilot v tech zlomcich sekund, kdy bojuje o zivot, plne ruce a hlavu snahy o vybrani krizove situace a k tomu se musi pripocist i silna stresova reakce organismu. To nemam z vlastni hlavy, cetl jsem nekolik zaverecnych zprav Uradu civilniho letectvi k nehodam, kde se o stresovych reakcich pise v souvislosti s mnozstvim adrenalinu v krvi a reakci organismu.
Dovolím si předběžný názor, že jde o chybu pilotáže. Z dostupných záběrů se nejeví, že by byl letoun snad bez pohonu. Pilot podle mě prostě přecenil schopnosti starého letounu, risknul s ním v počátečních fázích havárie prvky, které na tom letounu dělat neradno, a pak už nezvládl ztrátu vztlaku při nízké výšce a šel po křídle na zem. Jako ano, čest jeho životu odvážného pilota a soustrast rodině, ale jestli se právě tohle potvrdí jako příčina, tak prostě udělal zbytečnou chybu, která v opatrnosti pilotáže přijít vůbec nemusela. Motivací mohlo být dát publiku co největší zážitek. Zbytečný risk, kterým přišel o život a ohrozil i ostatní. Jinak naprosto nevěřím pohádkám o tom, že v takové závěrečné fázi nehody pilot řeší ostatní. To pokládám za romantické představy. Pilot je v té situaci v extrémním stresu a pod ním řeší jen a jedině pilotáž ve snaze to nějak vybrat. Ostatní je jen náhoda.
Taky bych řekl, že když se to odehraje takhle rychle, člověk do poslední chvíle věří, že to nějakým zázrakem vybere. Něco jiného by bylo, kdyby mířil neodvratně k zemi minuty, tam už bych nějakému výběru místa dopadu věřil. Ale kdoví...
Tak to video od IDnes, je s prominutím, úplně na dvě věci...
To jsou vždycky takový řeči, že tím zachránil lidi, a že se snažil vyhnout domům.. V té chvíli za těch pár sekund přemýšlel hlavně o tom, jak se z toho dostat celkově... Ale chápu, ten patos o hrdinství je vždycky atraktivní..
Celý článek je jen obyčejný bulvár, kde citují kohosi, kdo sám říká, že nevěděl co se děje, dokud mu osud nedopřál, mít na zahradě letecký motor.
Je to jen prodej “denní dávky emocí.”