Nádražní budova ve Stráži nad Ohří je první budovou tohoto druhu v České...

Nádražní budova ve Stráži nad Ohří je první budovou tohoto druhu v České republice, která je ovládaná na dálku. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

České dráhy mají mezi Plzní, Chebem a Vary na dalších 15 let práci jistou

  • 2
Na dalších 15 let mají České dráhy (ČD) jistotu, že budou zajišťovat osobní dopravu na trase z Plzně přes Cheb do Karlových Varů. O možnost jezdit na ni se národní dopravce v tendru utkal se soukromou společností Arriva vlaky. ČD nabídly výrazně nižší částku za takzvaný vlakokilometr. Staly se tak vítězem tohoto výběrového řízení.

Karlovarský kraj za jeden rok za provozování této trati zaplatí 70 milionů korun. Za patnáctiletou dobu platnosti smlouvy tak budou náklady činit více než miliardu. ČD v tendru uspěly s nabídkovou cenou 137,24 korun bez DPH za vlakokilometr. Konkurenční nabídka byla o bezmála 30 korun dražší. Vítězná částka je vyšší, než za jakou ČD službu poskytují doposud.

Ke čtyřem ještě dvě nové

„Aktuální cena je 122,37 korun,“ potvrdila Jitka Čmoková, mluvčí krajského úřadu. Za tu budou ČD cestující vozit do konce letoška, kdy končí současná smlouva. Nový tarif začne platit od roku 2024. Vlaky mezi Plzní a Karlovými Vary najedou na lince označované jako P1 Západ ročně necelých 824 tisíc vlakokilometrů. V Plzeňském kraji jich je 313,7 tisíce, v Karlovarském kraji pak 510 tisíc.

ČD doposud zajišťují dopravu mezi oběma krajskými městy Plzní a Karlovými Vary čtyřmi moderními nízkopodlažními soupravami RegioPanter. Podle zadávací dokumentace má vítěz tendru pořídit ještě dvě takové jednotky. Na lince budou jezdit od roku 2026.

ČD i na místních tratích

Soupravy řady RegioPanter vyrábí společnost Škoda Transportation. ČD je provozují od roku 2011. Jejich maximální rychlost je 160 kilometrů v hodině a splňují vysoké standardy pohodlí cestujících. Ti mají vedle látkových sedadel s područkami a opěrkami k dispozici i elektrické zásuvky, wi-fi nebo například schránky na informační materiály.

V polovině roku 2019 se Karlovarský kraj dohodl s Českými drahami také na zajištění dopravní obslužnosti na většině místních tratí. Tu budou zajišťovat do roku 2029. Na místních tratích jsou nasazovány motorové jednotky Pesa (RegioShark), které ČD osazují novým zabezpečovacím zařízením. Starší typy pomalu končí, nové lokomotivy a vagony jsou nasazovány i na rychlících.