„Odbavení trvá třikrát déle než minulý rok. Ještě k tomu řidiči s těmi novými strojky neumí, takže místo polovičního jízdného mi stále účtují plné jízdné. Když si na to stěžuji, tvrdí, že je to chyba v kartě, přitom s tím neumí,“ reagoval anonymně na výzvu MF DNES jeden z cestujících.
„Čas 8:10, všichni cestující se nevešli a autobus netopil. Opakovaně,“ podělil se pak se svou nepříjemnou zkušeností cestující z linky z Horního Slavkova do Karlových Varů.
Nový systém meziměstské dopravy zajišťuje od 1. ledna 170 autobusů ve dvou velikostech (v obou případech nedosahují délky ani kapacity standardních autobusů) poháněných zemním plynem. Jejich pořízení stálo přes miliardu korun, většinu pokryla dotace.
Kraj koupil více než sto minibusů ROŠERO – P First FCLLI, jejichž maximální obsaditelnost je celkem 30 lidí, včetně řidiče. A dále kraj pořídil 61 midibusů SOR ICNG 10,5 s kapacitou 80 cestujících. Pro pasažéry je zde vyhrazeno 37 sedadel a dalších 42 míst je k stání. Problém je ale v tom, že podle tvrzení hejtmana kraj při výpočtu potřebné kapacity vycházel z chybných dat dopravců. A hned v prvním týdnu se ukázalo, že vozy nejsou dostatečně velké, aby pobraly všechny cestující.
Právě nasazování autobusů na jednotlivé spoje je jednou z nejčastějších výtek vůči celému systému. Za všechny komplikace se hejtman Petr Kulhánek na dnešní tiskové konferenci omluvil. „Při výpočtu kapacity pro cestující jsme vycházeli z dat, která nám poskytli dopravci. Ta ale mnohdy neodpovídala skutečnosti. V úterý 9. ledna jsme na problémové linky nasadili kapacitnější autobusy,“ konstatoval Kulhánek s tím, že už nikdo nezůstal na zastávce.
Hejtman nechce předjímat, jestli kraj ze zavádějících dat vyvodí do budoucna důsledky. „Nejdříve dořešíme všechny aktuální potíže. Teprve pak se případně budeme zabývat tím, jestli někdo nenese na vzniklé situaci vinu. Teď je pro nás nejdůležitější, že jsme dokázali pobrat všechny lidi,“ doplnil Petr Kulhánek.
Prvotním komplikacím bylo podle něj těžké se vyhnout. „Při nasazení 150 nových autobusů a s nemožností vyzkoušet celý systém nanečisto je logické, že se vyskytly,“ podotkl. Problémy technického rázu, jako je nefunkční topení v autobusech, řeší kraj s jejich výrobcem.
Nový systém v krajské dopravě má první problémy, studenti nestíhají vyučování |
Tápání některých řidičů omluvil s tím, že řada z nich do systému nastoupila až v prosinci loňského roku. Důsledkem toho je například často ne ideální znalost jednotlivých tras i problémy s obsluhou odbavovacího systému. „Ten je navíc úplně nový, nevychází ze žádného, který dopravci používali v minulosti,“ doplnil hejtman.
Problémy se zaváděním nového integrovaného systému dopravy se odrazily i na politické scéně. Současné vedení kraje čelí kritice opozičních zastupitelů kraje za ANO. Ti vyzvali, aby minimálně v lednu bylo, jako omluva za komplikace, na problémových linkách a spojích jízdné zdarma a zároveň aby kraj přenastavil jízdní řády podle požadavků a potřeb cestujících a dal celou situaci do pořádku.
„Leden je dostatečně dlouhý měsíc na to, aby se vše zvládlo správně nastavit a dostat systém do správných kolejí. Vedení kraje ale musí začít pracovat, musí začít řešit problémy a začít naslouchat odborníkům a lidem s praktickými zkušenostmi a neházet odpovědnost na úředníky,“ uvedl krajský zastupitel Martin Hurajčík. Z unikátního projektu, který nemá v Česku obdoby, podle něj udělalo současné vedení ostudnou frašku, která cestujícím ztížila a zkomplikovala život.
20. listopadu 2023 |