„Pracovali jsme na tom pět let. Když jsme se k němu dostali, byla to jen prázdná shnilá konzerva,“ vzpomněl ředitel speciálních projektů Arnošt Kohl, jenž společně se svými kolegy pustil do práce.
Motorový vůz byl vyroben na přelomu let 1938 a 1939 a to jen o jednom kuse, neboť další výrobu přerušila Druhá světová válka.
„V tomto týdnu jsme prošli poslední zkouškou. Nyní vychytáme poslední dětské bolesti a můžeme se pustit do zkušební provoz s lidmi,“ potěšil nadšence Kohl.
Ten sám přiznává, že po pěti letech práce je obrovský zájem o lokomotivu pro něj a celý tým, milou odměnou. „Je to opravdu magnet a zaslouženě,“ dodal s tím, že ho k lásce ke drahám přivedl jeho otec.
Zajímavých exemplářů bylo více, o fronty nebylo nouze ani u vagonu, který používal prezident Tomáš G. Masaryk nebo o možnost zažít historickou jízdu po Karlovarském kraji s parními lokomotivami a historickými vagony. O nezvyklou práci měli postaráno jak dobrovolní, tak i profesionální hasiči. Po celý den se totiž starali o to, aby měli parní lokomotivy dost vody.
Vyvrcholením Národního dne železnice byla noční světelná show, na kterou okamžitě zmizely lístky z prodeje. Ta nabídla třináct historických exponátů ve scénickém osvětlení a v kontextu historických událostí doprovázeného představením každého z exponátů.
Legendární parní lokomotivy jako Papoušek nebo Ušatá, ale i motorové lokomotivy Bardotka či Brejlovec, tak mohli šťastlivci vidět v nezvyklých rolí modelek v moderním světelném hávu. Den železnice se slaví a připomíná kvůli datu 27. září 1825. V ten den byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington.