V Havlíčkově Brodě se stále zcela nedokázalo odbourat porušování předpisů ze...

V Havlíčkově Brodě se stále zcela nedokázalo odbourat porušování předpisů ze strany řidičů kamionů. Ti mají průjezd po Masarykově ulici skrz město zakázán, Brod musí objet po obchvatu. | foto: Luboš Vácha

Obchvat Brodu pomohl, kolon ubylo. Část kamionů ale nerespektuje zákaz

  • 3
Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu splnil očekávání. Po více než týdnu jeho provozu to tvrdí vedení radnice. Nedošlo na slova kritiků, kteří se obávali kolon v jiných částech města. Naopak fronty vozidel mizí z centra i z Humpolecké ulice. Cesta po obchvatu navíc není nijak pomalejší, což byla další častá výtka kritiků.

Redaktor MF DNES v posledních dnech projížděl Havlíčkův Brod opakovaně. V dopravních špičkách i mimo ně, volil cestu po obchvatu i po průtahu Masarykovou ulicí. Všechny cesty mezi severním okrajem Brodu a Selskou jizbou (prodejnou Highland sport) porovnal.

Výsledek takového průzkumu? Při cestování severojižním směrem po silnici 38 je sice jízda po obchvatu o dva a půl kilometru delší, časově ale vyjde skoro stejně. A hlavně, na pocit je jízda po obchvatu mnohem příjemnější.

Redaktor opakovaně zkoušel porovnat, za jakou dobu se dostane z jednoho konce obchvatu na druhý. Přes město měří cesta 4,4 kilometru. V zastavěné části vede většinu času širokým čtyřproudým bulvárem s maximální padesátkou. Na něm však plynulost provozu přerušují několikery semafory.

Obchvat od severu až na jih Brodu oproti tomu měří sedm kilometrů. V severní části se jako obchvat nazývat nedá. Vede městem po dvouproudé silnici, nachází se zde jedna světelná křižovatka. V dalším úseku ke kruhovému objezdu u Alberta platí sedmdesátka. V jižní části však jde nová část obchvatu už zcela mimo město, křižovatky jsou řešeny mimoúrovňově.

Při každé jízdě červená na Chotěbořské ulici

V dopravní špičce v pondělí před osmou hodinou ráno trvala cesta od severu na jih po obchvatu osm minut a 50 vteřin. Byla to vůbec nejdelší ze všech jízd. Na vině byl ale velice pomalý nákladní vůz, který na obchvat najel na kruhovém objezdu u Alberta, u výpadovky na Pardubice. Rychle se za ním vytvořila kolona dalších vozů. A ne všechny ho ve stoupání k Selské jizbě dokázaly předjet.

Další cesty se obešly bez podobné brzdy. Na prázdné silnici bylo objetí Brodu otázkou rovných pěti minut. Za běžného provozu se doba jízdy po obchvatu pohybovala v rozmezí od pěti minut a 15 vteřin do šesti minut. Ani jednou se neobjevila fronta před kruhovými objezdy, čehož se kritici obávali.

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu

Za to se ukázalo jiné, kritiky rovněž zmiňované místo. Při každé cestě jsme chytili červenou na křižovatce severovýchodního obchvatu a Chotěbořské ulice. Doba čekání se pohybovala od pouhého přibrzdění do zhruba dvaceti vteřin. Ani jednou však průjezd nebyl úplně plynulý.

„Na této křižovatce funguje takzvané dynamické řízení. Pokud po obchvatu jede méně aut a zároveň se od Chotěboře nebo od centra vytvoří kolona, semafor se automaticky přepne a obchvat na chvilku zastaví,“ vysvětlil místostarosta Libor Honzárek.

V Masarykově ulici rozhoduje štěstí na zelenou

Jízda v severojižním směru přes město láká. Je kratší, po širokém průtahu. Nicméně časově o mnoho rychlejší není. Nejrychleji se nám tuto cestu povedlo zdolat za 5 minut a 15 vteřin. Nejdelší cesta trvala o minutu a půl déle.

Nejvíc ze všeho záleží na štěstí, kdy řidič přijede od Jihlavy na křižovatku u hotelu Slunce. Když zrovna v jeho směru přeblikne zelená na červenou, rázem ztratí dvě minuty. V opačném směru je podobnou brzdou ještě křižovatka Masarykovy a Husovy ulice. Souvislá jízda po obchvatu je tak pocitově daleko příjemnější než stání na křižovatkách ve městě.

11. prosince 2023

„Ještě to není zcela ideální stav, ale po týdnu si dopravní režim sedá. Průjezdnost Brodem se velmi výrazně zlepšila. A to nejen v samotné Masarykově ulici, ale kolony prakticky zmizely z Dolní, Žižkovy i Humpolecké ulice,“ pochvaluje si vliv jihovýchodního obchvatu Honzárek.

Za lepší průjezdnost může i přenastavení semaforů. Na hlavní křižovatce u hotelu Slunce technici přidali ramenu od Humpolecké ulice dvacet vteřin zelené. Další vteřiny navíc na úkor průtahu získal i směr z centra.

„Po Novém roce plánujeme podobně vyladit i časování na křižovatce s Ledečskou ulicí. I tam dostanou více vteřin vedlejší ulice,“ vzkázal Honzárek.

Kamioňáci slepě věří neaktualizované navigaci

Stále se však zcela nedokázalo odbourat porušování předpisů ze strany řidičů kamionů. Ty mají už týden zakázáno přes Brod projet. Zákaz platí v úseku od Ledečské ulice po severovýchodní obchvat. Právě po obchvatu musí tranzit město objíždět. Značení ne všichni řidiči respektují.

„Za týden od zahájení provozu na jihovýchodním obchvatu jsme pokutu kvůli průjezdu městem udělili pětapadesáti řidičům. Přestupky u desítek dalších jsme vyřešili domluvou,“ informovala mluvčí policie na Vysočině Dana Čírtková.

Že kamionů nerespektujících značení je stále mnoho, se přesvědčila i redakce MF DNES. V pondělí jich během čtvrthodiny mezi 8.45 a 9.00 Masarykovou ulicí kolem obchodního domu Alej projelo hned šest. Dva vezly osobní automobily, jeden dřevo. Zbylé tři měly skříňový návěs.

„Ještě stále některé navigace nemají aktualizované mapy a trasu po obchvatu neznají. Řidiči, kteří slepě věří navigacím a nehlídají si značky, stále přes město jezdí,“ zlobí se místostarosta. „Věřím, že se to velmi rychle změní,“ dodává.

Nejvíc se to týká řidičů kamionů jedoucích od Humpolce. Ti předpisy porušují záměrně. Podle značení totiž musí doprava až k Selské jizbě a odtud po obchvatu. Místo dvou a půl kilometrů směrem na Kolín tak ujedou kilometrů více než devět. Obkrouží při tom celé město a ztrátě minimálně pěti minut se nevyhnou. Těm pomůže až jihozápadní obchvat.