Vítěz pacovského závodu Coupe Internationale Eduard Nikodém s továrníkem Johannem Puchem. Na 250kilometrové trati jezdil Nikodém průměrnou rychlostí 77 km/h. | foto: Kniha Pacov a motorismus

V Pacově se psala motoristická historie, připomíná ji expozice v muzeu

  • 2
V kalendáři stálo datum 8. července 1906, nad nedělním ránem se klenula blankytně modrá obloha a sluncem zalitý Pacov na Pelhřimovsku a jeho nejbližší okolí právě nezapomenutelně vstoupily do historie motoristického sportu. Uskutečnily se zde mezinárodní motocyklové závody. Dodnes je připomíná expozice v muzeu.

Na 61,5 kilometru dlouhém okruhu v okolí Pacova, kolem něhož se tlačily desetitisíce lidí, se konal třetí ročník mezinárodních závodů Coupe Internationale - první ročník neoficiálního mistrovství světa Mezinárodní motocyklové federace FIM, který se jel mimo trať ve francouzském Dourdanu.

Závodu se zúčastnilo deset jezdců ze čtyř zemí: Francie, Anglie, Německa a domácího Rakouska-Uherska. Vítězem se stal Čech Eduard Nikodém se strojem Puch, jenž 250 kilometrů dlouhý závod dokončil v čase 3 hodiny, 13 minut a 45,4 sekundy. Navázal tak na vítězství svého krajana Emila Obruby ze druhého ročníku Coupe Internationale.

Pacovskému závodu částečně vzala lesk neúčast elitních továrních týmů. „Francouzi jaksi ztrácejí zájem,“ píše Antonín Hampl v knize Pacov a motorismus.

„První dva ročníky závodu, které s tak velkou slávou jako nejvyspělejší motoristická země pořádali, jim měly přinést jejich neporazitelnost,“ tvrdí Hampl. „Když se tak v roce 1905 nestalo, snad i obavy a nejistoty úspěchu, dokonce někde v cizí zemi, je přiměly k tomu, aby firmy Griffon, Peugeot a Alcyon prohlásily, že se vzdávají účasti.“ Francouzskou čest zachraňoval pouze méně známý Gillet.

Raději zlevníme motocykly, odmítl účast Laurin & Klement

Ale ani s českým zastoupením to nebylo zcela růžové: do Pacova totiž nevyslala svůj tým elitní mladoboleslavská továrna Laurin & Klement. Proč?

„Poněvadž jsme již roku loňského v závodě o Coupe Internationale, kdy měl skutečně mezinárodní význam, v skvostném stylu zvítězili a Francouze v jejich vlastní zemi porazili,“ vysvětlovala úspěšná značka L&K.

„Poněvadž za ony tisíce, jež jinak pro takové závodní podniky bezúčelně vyhazujeme, docílíme raději zlevnění strojů cestovních ve prospěch svého zákaznictva,“ přidala firma další důvod své neúčasti.

Motocyklovým závodům na Pacovském okruhu v letech 1905 a 1906 je věnována stálá výstava Pacov a motocyklový sport v městském muzeu. Bohatou obrazovou dokumentaci doplňují historické motocykly.