Diskuze

Oslava bude bez první tramvaje, její rekonstrukci brání chybějící podvozek

Příběh první jihlavské tramvaje, která ve městě jezdila v roce 1909, je téma jako z detektivního románu. Zprvu se zdálo, že pátrání dospělo ke konci objevením tramvaje v roce 2012. Jenže to byl teprve počátek. Pátrat se musí po každém dílu. Nyní je překážkou restaurování vozu chybějící originální podvozek.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JM

J83i47ř41í 47M97a74c83e93k

19. 9. 2020 15:34

Rád bych slyšel od historiků a památkářů, proč je lepší, aby tramvaj bez užitku dál rezivěla někde ve skladišti, než aby se zrekonstruovala s neoriginálním podvozkem.

0 0
možnosti
Foto

V té tramvaji (v Brně se jí říkávalo šalina) jsem si jako kluk zajezdil, zrušena byla, když mi bylo 10. V té první zatáčce u Grätslu (česky: je to ten prostředek jablka, kde jsou černá zrnka) jsme pokládali protektorátní dvacetníky ze zinkové slitiny, ty ta tramvaj krásně rozválcovala.

Když mi bylo 7, jeli jsme s maminkou do Bedřichova (Friedrichsdorfu) kde bydlila teta Ema. Právě v té zatáčce na snímku č 5 došlo k incidentu- v tramvaji poznal Gestapák moji maminku, která chodívala navštěvovat uvězněného tatínka ve věznici, kterou si Jihlavské Gestápo udělalo z budovy Sokola. Začal na ni řvát, že židé nesmí používat veřejné dopravní prostředky a kde má prý tu žlutou hvězdu! Museli jsme vystoupit a teprve po kontrole dokladů se ten typ uklidnil a mohli jsme pokračovat následující tramvají.

Přesně na tomto místě byla také k té tramvaji příslušná elektrárna, motorgenerátor, vyrábějící potřebných 600V stejnosměrných. Vedoucí, pan Pitr, byl tatínek mého spolužáka Fredyho, proto to vím. Oba se 1948 vystěhovali do Rakouska.

0 0
možnosti