Na dálnici D1 začaly 15. března 2018 dvouleté opravy mezi Humpolcem na 90....

Na dálnici D1 začaly 15. března 2018 dvouleté opravy mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. | foto: Luboš Pavlíček, ČTK

Oprava nejdelšího úseku D1 u Humpolce začala kilometrovými kolonami

  • 4
Až pět kilometrů měřila kolona, která od dopoledne pomalu popojíždí na dálnici D1 před exitem Větrný Jeníkov ve směru na Prahu. Začaly tím opravy úseku mezi Humpolcem na 90. a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. Potrvají přes dva roky.

Kolona je nárazová, provoz ale nestojí, dálnice sice pomalu, ale jede,“ konstatovala policejní mluvčí Dana Čírtková. Zhruba do patnácti hodin se délka kolony pohybovala do tří kilometrů, pak při odpolední špičce její délka narostla až na pět kilometrů.

Součástí stavby za 1,75 miliardy korun jsou i protihlukové stěny poblíž obcí Slavníč a Skorkov a ekodukt, tedy přechod pro zvěř. „Jde o nejdelší modernizovaný úsek D1,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

„Dnešním dnem začíná letošní stavební sezona na modernizaci D1,“ uvedl Rýdl. V pátek budou po zimní přestávce obnoveny stavební práce mezi Jihlavou na 112. kilometru dálnice a Velkým Beranovem na 119. kilometru.

Modernizace dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem bude hotová do července 2020. Řidičům se tam podle mluvčího uleví od nejhoršího „struhadla“ na D1. V místech oprav je povolená rychlost snížená na 80 kilometrů v hodině.

Zakázku na opravy 13,6 kilometru dálnice Humpolec - Větrný Jeníkov od ŘSD dostalo sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební společnosti Geosan Group. Stavbu chtělo ŘSD zahájit už vloni, ale jde o jeden z úseků D1, u něhož napadly stavební povolení rozkladem Děti Země.

„Dneska jsme ještě nechali projet ranní dopravní špičku,“ řekl Rýdl k zahájení prací. Pracovníci pak začali rozmisťovat dopravní značky a stahovat dopravu na Prahu do jednoho jízdního pruhu.

Stejné omezení by mělo být v sobotu směrem na Brno. V neděli by měla auta v tomto úseku znovu začít projíždět v obou směrech vždy ve dvou provizorně vyznačených pruzích. Celkem bude v úseku rozmístěno okolo 300 dopravních značek.

Na počátku dubna se dálnice zavře kvůli demolici dvou mostů

Do druhé poloviny dubna budou dělníci mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem pracovat na rozšíření jednoho jízdního pásu dálnice, aby na něj následně mohli převést kompletní dopravu na Prahu i na Brno. Na druhé půli dálnice pak budou měnit cementobetonový kryt. Během víkendu 7. a 8. dubna se v tomto úseku D1 podle harmonogramu rovněž uskuteční demolice dvou dálničních nadjezdů.

Během stavby vznikne zhruba na 94. kilometru D1 ekodukt. Jde o první takovou stavbu ze čtyř, jež jsou součástí modernizace dálnice mezi Prahou a Brnem. Umožní přechod zvěře přes D1, která bude po dokončení obnovy oplocená.

D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou byla kvůli modernizaci rozdělena na 21 úseků. Od roku 2013 byly dokončeny opravy devíti z nich. V nejbližší době se stavaři po zimě vrátí i na zbylé tři úseky, které už jsou v realizaci. Jde o D1 mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou na Žďársku, Hořicemi a Koberovicemi u Humpolce a mezi Ostředkem a Šternovem na Benešovsku.

,