Mít veterána je životní styl. Sehnat ho za rozumnou cenu už ale není možné

  • 2
Nasednout do auta vyrobeného před bezmála sto lety, obléci se v duchu tehdejší módy a vyrazit na sraz historických vozidel. Taková je představa ideálního víkendu pro manžele Šimečkovy z Velké Losenice na Žďársku. „Není to ani tak koníček, jako spíš životní styl,“ shodují se účastníci Žďárské osmičky.

Tomáš Šimeček ze zhruba desítky veteránů, které vlastní, zvolil pro tuto víkendovou příležitost Škodu 1201 Sedan vyrobenou v roce 1957. Má příznačnou přezdívku Baculka.

Sběratel má slabost pro vozy Škoda, tuto značku nesou všechna jeho historická auta. Mezi nimi jsou i unikáty, jež za pár let oslaví sté narozeniny. „Co jsem si kdy vysnil, to jsem si již pořídil. Žádný velký sběratelský sen už nemám,“ říká Šimeček.

A jeho nejhezčí kousky? „To je asi Škoda 422 z roku 1930, kterou mám hned ve třech exemplářích - i ‚čtyřdvéřko‘, kabriolet. To je moje srdcová záležitost. A druhou jsou sedany, jako ten, s nímž jsem teď do Žďáru přijel,“ líčí hrdý majitel. Kabriolet nakonec nezvolil kvůli vrtkavému počasí.

Sbírání a renovace historických vozidel je pro Tomáše Šimečka koníčkem již zhruba čtvrt století. Svět aut nijak nesouvisí s jeho povoláním, a tak musel do jejich oprav postupně proniknout. Nyní už si většinu věcí zvládne dát to kupy sám.

Přiznává také, že taková záliba zabere dost času, což souhlasným přikyvováním potvrzuje i jeho manželka Renata. Svým veteránům se sběratel věnuje hlavně po večerech.

Ceny vyšroubovali překupníci

Vozy, které vlastní, si pořídil většinou již dříve. „To byly doby, kdy se taková auta dala ještě sehnat, a třeba i za rozumnou cenu. Dnes je to už téměř nemožné, ceny jsou za poslední roky úplně někde jinde,“ povzdechl si Šimeček.

Žďárská osmička

Nečekaně vysokou účast měl sobotní sraz historických vozidel Žďárská osmička. Přijelo přes sto posádek s vozy různých značek, typů i stáří. Nechyběly stoleté kousky ani novější auta, motorky i traktory.

„Akce se konala naposledy roku 2011. Nyní zkusíme na tradici navázat,“ uvedl za pořádající Klub historických vozidel Žďár nad Sázavou jeho předseda Miroslav Růžička.

Způsobili to podle něj překupníci. „Skoupili levně auta a pak je draze přeprodávali, čímž ceny nepřiměřeně vyšponovali nahoru,“ popisuje Šimeček s tím, že snadné není ani sehnat potřebné součástky.

Manželka svého muže v jeho vášni podporuje. Oba je navíc baví právě objíždění srazů, kde je takových nadšenců více. „Je tam vždy tak úžasná atmosféra! Setkáme se na nich s kamarády, podíváme se, co má kdo za auto,“ vypočítává pozitiva koníčku Renata Šimečková.

Pár jezdívá každý rok hned na několik setkání. Třeba do Hradce Králové, Bystřice nad Pernštejnem, Tišnova či ke Křemešníku. „Člověk by toho objel i víc, ale času se občas nedostává. Máme čtyři vnoučata, takže se chceme věnovat také jim. I když někdy bereme děti i s sebou,“ popisují Šimečkovi.

Manželé považují za samozřejmé, že jedou-li na sraz historickým vozem, stylově se k němu obléknou. „Starší móda se mi moc líbí, dámy byly tehdy skutečně dámy - s rukavičkami, kloboukem, v šatech,“ popisuje Šimečková s tím, že se oba snaží oblečení ladit s obdobím, z nějž vůz, jímž vyrážejí, pochází.

Stylové outfity měli i na Žďárské osmičce, kterou nenavštívili poprvé. „Byl jsem tu už před dvanácti lety, kdy se akce konala naposledy, tehdy se Škodou Rapid,“ zavzpomínal sběratel.