Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svět automobilů není pouze mužskou doménou

  14:00
Už dávno neplatí stereotypy, podle čeho si ženy vybírají vůz. Roli hraje mnoho faktorů. Tím významným je i dopad na životní prostředí, kde hraje elektromobilita a udržitelnost výroby klíčovou roli, říká vedoucí marketingu Škoda Auto Česká Republika Libor Šedivák. Mají v automobilce šanci pracovat i ženy? A kdy se budeme vozit v bezpilotních autech?

Libor Šedivák, vedoucí marketingu Škoda Auto Česká Republika | foto: Archiv Zena roku 2023

Podle čeho se rozhodují a na co slyší ženy při koupi vozu?

Nerad bych jakkoli zobecňoval, většina stereotypů je už dávno pryč. Každá ze čtenářek si jistě umí odpovědět sama, co je pro ni při koupi vozu důležité. Paleta faktorů pro rozhodování je podle mě velice pestrá. Od technických parametrů přes vnější a vnitřní design až po vztah ke značce a předešlou zkušenost či doporučení okolí. Důležitá je také výbava, praktičnost, bezpečnost, dostupnost, jízdní vlastnosti, spolehlivost, šetrnost provozu, dopad na životní prostředí… Je toho mnoho a určitě jsem nevyjmenoval vše. Můžu mluvit i z vlastní osobní zkušenosti – manželka oproti mně ještě více oceňuje praktické a chytré vychytávky v našich vozech, mám na mysli například úložné prostory a cargoelementy pro zajištění převážených věcí, takzvané „simply clever“ prvky. Je vnímavější i k dynamice vozu.

Co podle vás budeme chtít od auta do budoucna? Změní se nějak naše požadavky?

Zůstane základní podstata automobilů a tou je svoboda a osobní mobilita. Zákazníci také již dnes běžně očekávají, že vůz je online propojen se službami, aplikacemi a mobilním telefonem. Rozšíření elektromobility půjde ruku v ruce s požadovanou dostupností a hustotou nabíjecí sítě. Důležitá bude i rychlost nabíjení a zajištění jednoduchého způsobu nabíjení doma a ve firmách. V Čechách jsme v tomto směru na velice dobré cestě. Čtenářky budou možná i překvapené, jak je již nyní infrastruktura pro provoz elektromobilů u nás připravena. Naše společnost na mnoha frontách usiluje o zpřístupňování elektromobility – ať už pro firmy, nebo domácnosti. Pokud se ale vrátím zpět k otázce, co dalšího nás čeká v budoucnu, tak lze očekávat, že více lidí nebude chtít vůz přímo vlastnit, spíše ho sdílet, popřípadě si zvolit flexibilní způsob financování nebo pronájmu.

Velkým tématem je právě elektromobilita. Má svoje zastánce i odpůrce. Co je podle vás v současnosti jejím největším úskalím?

Z mého pohledu je potřeba vnímat elektromobilitu jako jednu z alternativ, kterou výrobci vozů nabízejí. Nikomu ji samozřejmě nenutíme, je to volba zákazníků. Obecně pozitivně hovoří zákazníci s osobní zkušeností s elektromobilem, naopak skeptičtější jsou ti, kteří tuto zkušenost zatím nemají. Nebudu každopádně zastírat, že u elektrovozu je potřebná určitá změna návyků oproti klasickému autu. Je na výrobcích a jejich obchodních partnerech, aby zákazníkům nabídli řešení a zejména nabíjecí infrastrukturu, která umožní, že bude používání elektrovozu uživatelsky přívětivé. Infrastruktura, dojezd na jedno nabití a čas strávený nabíjením je hlavní kritikou zaznívající od motoristů.

Jak jsme na tom s nabíjecí infrastrukturou konkrétně v České republice?

Počet nabíjecích bodů včetně super rychlých nabíječek roste vysokým tempem a již nyní máme jednu z nejhustějších nabíjecích sítí v Evropě v poměru k počtu elektrovozů na našich silnicích. Výrobci dále nabízejí pohodlná nabíjecí řešení pro domácnosti a firmy, dojezdy vozů na jedno nabití jsou již nyní kompatibilní s klasickými vozy. Elektromobility se není třeba obávat, naopak, je to cesta k bezemisní a udržitelné dopravě. Což je z mého pohledu i pádný důvod, proč o elektrovoze uvažovat. Je to sice porovnatelné pouze vzdáleně, ale stejně tak jako uděláme pár kroků a pohybů navíc při recyklaci domácího odpadu, můžeme jít naproti i elektromobilitě. Pro nás je ovšem zásadní, abychom jako automobilky zákazníkům elektromobilitu náležitě a transparentně vysvětlili a zpřístupnili – cílem je vždy spokojenost s užíváním našich vozů a služeb bez rozdílu pohonu.

Stále častěji se mluví také o bezpilotních automobilech. Věříte, že jednou přestaneme auta řídit?

Faktorů, které do odpovědi na tuto otázku vstupují, je stále mnoho – nejen technologických, ale zejména stran legislativy, bezpečnosti, zodpovědnosti a dalších. Již nyní jsou běžné vozy vybaveny systémy pro asistovanou jízdu a částečnou autonomii, v této oblasti se budou nadále zdokonalovat, ale zcela autonomní – „bezpilotní“ – jízdu v masovém měřítku v příštích dekádách neočekávám.

Automobilový průmysl je doménou převážně mužů. Vstupují dnes do něj vlivem tlaku na diverzitu více i ženy?

Nepřísluší mi hovořit za celý automobilový průmysl, nicméně, že by naše firma byla doménou mužů, nelze vůbec říct. Například v našem týmu převažují ženy a v českém zastoupení Škoda Auto to je zhruba půl na půl, což ale nesouvisí s jakýmkoli tlakem, není to nic nového. Firma je otevřena všem a pohlaví není kritérium, byť samozřejmě je třeba v pracovních podmínkách zohlednit individuální potřeby, ale ty také nemusejí vyloženě souviset s pohlavím. Obecně „škatulkování“ jakéhokoli druhu do našeho týmu nepatří, soustředíme se na přívětivé prostředí a motivující podmínky pro všechny.

Co vás osobně na autech baví?

Sdílím vášeň pro automobily. Jako pro mnohé je pro mě auto symbol. Není to pouze dopravní prostředek, je to de facto zprostředkovatel a zdroj svobody, zážitků, radosti, vzpomínek, nových cest a dobrodružství. Je to místo pro společné chvíle i pro vlastní relaxaci a myšlenky. A určitě i nepřehlédnutelné designové dílo se všemi emocemi, které u každého z nás vzbuzuje. Co mě také fascinuje a baví, byť to není úplně moje parketa, je to, co vzniku automobilu předchází – kolik lidského umu, nápadů, zkušeností, odbornosti, preciznosti a práce, historie i budoucnosti se v každém voze zhmotňuje. A v neposlední řadě je to zákazník či fanoušek, kterého pomocí našich vozů a aktivit takříkajíc vtahujeme do děje, dělá mi radost svým způsobem zprostředkovávat velké i malé zážitky.

Studoval jste na Floridě. V čem se nejvíce liší americký a český automobilový trh?

V době, kdy jsem studoval na Floridě, jsem – kromě studia, univerzitního sportu a členství v typickém americkém bratrstvu – pouze „neprofesně“ obdivoval americké vozy a cíleně se nezaměřoval na specifika a odlišnosti tamějšího trhu. I přes globalizaci automobilek obecně ale platí, že v USA je mnoho specifických modelů, které v Evropě nejsou běžně k dostání. Typická kategorie vozů, která je v Evropě velice okrajová, ale v Americe má dlouhou historii a nadále se těší velké oblibě, jsou takzvané „pick-upy“, nebo ještě výstižněji „pick-up trucks“. Což jsou vlastně osobní nákladní vozidla.

Libor Šedivák, vedoucí marketingu Škoda Auto Česká Republika

Libor Šedivák (45)

Vystudoval Stetson University na Floridě, studium ukončil titulem v oboru International Business. Pracoval v různých mediálních agenturách, kde měl na starosti mimo jiné klienty z oblasti automobilového průmyslu. Ve Škoda Auto působil od roku 2011 v oddělení mezinárodního marketingu, kde od roku 2016 vedl produktovou strategii a komunikaci včetně digitálních a inovačních médií. Od října 2021 je vedoucím marketingu ve Škoda Auto ČR. Volný čas nejraději věnuje manželce a dcerkám Máje a Káje.

Autor:
  • Nejčtenější

Pot jako detektor zdraví. Varovat může i před vážnou nemocí

Pocení není jen nepříjemná záležitost, kterou je třeba zakrýt antiperspirantem. Pořádně se zapotit v horku nebo při větší fyzické zátěži je přirozené. Někdy však větší množství potu může být...

7. září 2024

Návrat ke stereotypnímu ženství, či satira? Trend demure rozdělil internet

Trend demure momentálně ovládá sociální sítě a rozděluje internet. Je o skromnosti, slušnosti, jemnosti – tedy o atributech, které až donedávna „dělaly ženu ženou“. Jenže duchovní matka trendu,...

6. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidská práva už nefrčí. Vévodkyně Meghan se vidí jako módní influencerka

Meghan, vévodkyně ze Sussexu, samu sebe dřív popisovala jako bojovnici za lidská práva a feministku. V srpnovém rozhovoru však jako by otočila. Největší vliv má podle jejích slov to, co si obleče na...

8. září 2024

OBRAZEM: Sexy slavné krásky, které mají menší poprsí

Podívejte se na slavné hollywoodské krásky, které se pyšní menším poprsím. Zatímco některé jejich kolegyně si nechávají vylepšit hrudník pomocí silikonových implantátů a zvětšit prsa o několik...

3. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Horoskop pro každé znamení na 37. týden roku 2024

Jak se nám bude dařit v prvních zářijových dnech? Bude nástup do nového školního roku a do podzimu náročný, nebo pojedeme na vlně úspěchu? Lvi, plné nasazení je u vás celkem vzácné, strhnete na sebe...

7. září 2024

Tyto kousky jsou určeny pro relax. Oblékněte se pro maximální pohodlí

Jak se oblékáte doma, v kruhu svých nejbližších, když se chystáte odpočívat a relaxovat, o vás mnohé vypovídá. A vy jistě chcete vypadat skvěle. Máme pár tipů na maximálně pohodlné kousky, které jsou...

8. září 2024

Lidská práva už nefrčí. Vévodkyně Meghan se vidí jako módní influencerka

Meghan, vévodkyně ze Sussexu, samu sebe dřív popisovala jako bojovnici za lidská práva a feministku. V srpnovém rozhovoru však jako by otočila. Největší vliv má podle jejích slov to, co si obleče na...

8. září 2024

Špízy z tygřích krevet s citrusovým salátem

Špízy z tygřích krevet s citrusovým salátem
Recept

Lehké

50 min

Tento oběd vás v létě příjemně osvěží.

Horoskop pro každé znamení na 37. týden roku 2024

Jak se nám bude dařit v prvních zářijových dnech? Bude nástup do nového školního roku a do podzimu náročný, nebo pojedeme na vlně úspěchu? Lvi, plné nasazení je u vás celkem vzácné, strhnete na sebe...

7. září 2024

Soutěžte s ČPZP a vyhrajte dárkový balíček
Soutěžte s ČPZP a vyhrajte dárkový balíček

Tento týden pro vás máme soutěž s Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnou. Stačí odpovědět na jednoduchou soutěžní otázku a jeden z pěti dárkových...

Přírůstek do královské rodiny. Princ s princeznou čekají čtvrtého potomka

Švédský královský dvůr oznámil šťastnou novinku. Princ Carl Philip (45) a princezna Sofia (39) budou čtyřnásobnými...

Za úklid orální sex. Katy Perry popsala vztah s Orlandem Bloomem

Zpěvačka Katy Perry (39) se rozpovídala v podcastu Call Her Daddy o svém vztahu s hercem Orlandem Bloomem (47)....

Nechávám si odsát tuk z břicha a chodím pravidelně na botox, říká Alice Bendová

Alice Bendová vypadá ve svých padesáti letech skvěle. Herečka otevřeně přiznává, že si občas ráda pomáhá kosmetickými...

Konec střídavé péče, jednodušší rozvod. Co změní novela občanského zákoníku

Novela občanského zákoníku přináší několik klíčových změn v oblasti rozvodů, péče o děti a vymáhání výživného. Tyto...

Zabití trofejní rekordní ryby? Neukojené ego. Ani není k jídlu, říká rybář Vágner

Premium Zabíjet trofejní ryby je podle rybáře Jakuba Vágnera úplně zbytečné. Nejenže se nedají sníst, ale poškozuje to celou...