Svět automobilů není pouze mužskou doménou

  14:00
Už dávno neplatí stereotypy, podle čeho si ženy vybírají vůz. Roli hraje mnoho faktorů. Tím významným je i dopad na životní prostředí, kde hraje elektromobilita a udržitelnost výroby klíčovou roli, říká vedoucí marketingu Škoda Auto Česká Republika Libor Šedivák. Mají v automobilce šanci pracovat i ženy? A kdy se budeme vozit v bezpilotních autech?

Libor Šedivák, vedoucí marketingu Škoda Auto Česká Republika | foto: Archiv Zena roku 2023

Podle čeho se rozhodují a na co slyší ženy při koupi vozu?

Nerad bych jakkoli zobecňoval, většina stereotypů je už dávno pryč. Každá ze čtenářek si jistě umí odpovědět sama, co je pro ni při koupi vozu důležité. Paleta faktorů pro rozhodování je podle mě velice pestrá. Od technických parametrů přes vnější a vnitřní design až po vztah ke značce a předešlou zkušenost či doporučení okolí. Důležitá je také výbava, praktičnost, bezpečnost, dostupnost, jízdní vlastnosti, spolehlivost, šetrnost provozu, dopad na životní prostředí… Je toho mnoho a určitě jsem nevyjmenoval vše. Můžu mluvit i z vlastní osobní zkušenosti – manželka oproti mně ještě více oceňuje praktické a chytré vychytávky v našich vozech, mám na mysli například úložné prostory a cargoelementy pro zajištění převážených věcí, takzvané „simply clever“ prvky. Je vnímavější i k dynamice vozu.

Co podle vás budeme chtít od auta do budoucna? Změní se nějak naše požadavky?

Zůstane základní podstata automobilů a tou je svoboda a osobní mobilita. Zákazníci také již dnes běžně očekávají, že vůz je online propojen se službami, aplikacemi a mobilním telefonem. Rozšíření elektromobility půjde ruku v ruce s požadovanou dostupností a hustotou nabíjecí sítě. Důležitá bude i rychlost nabíjení a zajištění jednoduchého způsobu nabíjení doma a ve firmách. V Čechách jsme v tomto směru na velice dobré cestě. Čtenářky budou možná i překvapené, jak je již nyní infrastruktura pro provoz elektromobilů u nás připravena. Naše společnost na mnoha frontách usiluje o zpřístupňování elektromobility – ať už pro firmy, nebo domácnosti. Pokud se ale vrátím zpět k otázce, co dalšího nás čeká v budoucnu, tak lze očekávat, že více lidí nebude chtít vůz přímo vlastnit, spíše ho sdílet, popřípadě si zvolit flexibilní způsob financování nebo pronájmu.

Velkým tématem je právě elektromobilita. Má svoje zastánce i odpůrce. Co je podle vás v současnosti jejím největším úskalím?

Z mého pohledu je potřeba vnímat elektromobilitu jako jednu z alternativ, kterou výrobci vozů nabízejí. Nikomu ji samozřejmě nenutíme, je to volba zákazníků. Obecně pozitivně hovoří zákazníci s osobní zkušeností s elektromobilem, naopak skeptičtější jsou ti, kteří tuto zkušenost zatím nemají. Nebudu každopádně zastírat, že u elektrovozu je potřebná určitá změna návyků oproti klasickému autu. Je na výrobcích a jejich obchodních partnerech, aby zákazníkům nabídli řešení a zejména nabíjecí infrastrukturu, která umožní, že bude používání elektrovozu uživatelsky přívětivé. Infrastruktura, dojezd na jedno nabití a čas strávený nabíjením je hlavní kritikou zaznívající od motoristů.

Jak jsme na tom s nabíjecí infrastrukturou konkrétně v České republice?

Počet nabíjecích bodů včetně super rychlých nabíječek roste vysokým tempem a již nyní máme jednu z nejhustějších nabíjecích sítí v Evropě v poměru k počtu elektrovozů na našich silnicích. Výrobci dále nabízejí pohodlná nabíjecí řešení pro domácnosti a firmy, dojezdy vozů na jedno nabití jsou již nyní kompatibilní s klasickými vozy. Elektromobility se není třeba obávat, naopak, je to cesta k bezemisní a udržitelné dopravě. Což je z mého pohledu i pádný důvod, proč o elektrovoze uvažovat. Je to sice porovnatelné pouze vzdáleně, ale stejně tak jako uděláme pár kroků a pohybů navíc při recyklaci domácího odpadu, můžeme jít naproti i elektromobilitě. Pro nás je ovšem zásadní, abychom jako automobilky zákazníkům elektromobilitu náležitě a transparentně vysvětlili a zpřístupnili – cílem je vždy spokojenost s užíváním našich vozů a služeb bez rozdílu pohonu.

Stále častěji se mluví také o bezpilotních automobilech. Věříte, že jednou přestaneme auta řídit?

Faktorů, které do odpovědi na tuto otázku vstupují, je stále mnoho – nejen technologických, ale zejména stran legislativy, bezpečnosti, zodpovědnosti a dalších. Již nyní jsou běžné vozy vybaveny systémy pro asistovanou jízdu a částečnou autonomii, v této oblasti se budou nadále zdokonalovat, ale zcela autonomní – „bezpilotní“ – jízdu v masovém měřítku v příštích dekádách neočekávám.

Automobilový průmysl je doménou převážně mužů. Vstupují dnes do něj vlivem tlaku na diverzitu více i ženy?

Nepřísluší mi hovořit za celý automobilový průmysl, nicméně, že by naše firma byla doménou mužů, nelze vůbec říct. Například v našem týmu převažují ženy a v českém zastoupení Škoda Auto to je zhruba půl na půl, což ale nesouvisí s jakýmkoli tlakem, není to nic nového. Firma je otevřena všem a pohlaví není kritérium, byť samozřejmě je třeba v pracovních podmínkách zohlednit individuální potřeby, ale ty také nemusejí vyloženě souviset s pohlavím. Obecně „škatulkování“ jakéhokoli druhu do našeho týmu nepatří, soustředíme se na přívětivé prostředí a motivující podmínky pro všechny.

Co vás osobně na autech baví?

Sdílím vášeň pro automobily. Jako pro mnohé je pro mě auto symbol. Není to pouze dopravní prostředek, je to de facto zprostředkovatel a zdroj svobody, zážitků, radosti, vzpomínek, nových cest a dobrodružství. Je to místo pro společné chvíle i pro vlastní relaxaci a myšlenky. A určitě i nepřehlédnutelné designové dílo se všemi emocemi, které u každého z nás vzbuzuje. Co mě také fascinuje a baví, byť to není úplně moje parketa, je to, co vzniku automobilu předchází – kolik lidského umu, nápadů, zkušeností, odbornosti, preciznosti a práce, historie i budoucnosti se v každém voze zhmotňuje. A v neposlední řadě je to zákazník či fanoušek, kterého pomocí našich vozů a aktivit takříkajíc vtahujeme do děje, dělá mi radost svým způsobem zprostředkovávat velké i malé zážitky.

Studoval jste na Floridě. V čem se nejvíce liší americký a český automobilový trh?

V době, kdy jsem studoval na Floridě, jsem – kromě studia, univerzitního sportu a členství v typickém americkém bratrstvu – pouze „neprofesně“ obdivoval americké vozy a cíleně se nezaměřoval na specifika a odlišnosti tamějšího trhu. I přes globalizaci automobilek obecně ale platí, že v USA je mnoho specifických modelů, které v Evropě nejsou běžně k dostání. Typická kategorie vozů, která je v Evropě velice okrajová, ale v Americe má dlouhou historii a nadále se těší velké oblibě, jsou takzvané „pick-upy“, nebo ještě výstižněji „pick-up trucks“. Což jsou vlastně osobní nákladní vozidla.

Libor Šedivák, vedoucí marketingu Škoda Auto Česká Republika

Libor Šedivák (45)

Vystudoval Stetson University na Floridě, studium ukončil titulem v oboru International Business. Pracoval v různých mediálních agenturách, kde měl na starosti mimo jiné klienty z oblasti automobilového průmyslu. Ve Škoda Auto působil od roku 2011 v oddělení mezinárodního marketingu, kde od roku 2016 vedl produktovou strategii a komunikaci včetně digitálních a inovačních médií. Od října 2021 je vedoucím marketingu ve Škoda Auto ČR. Volný čas nejraději věnuje manželce a dcerkám Máje a Káje.

Vstoupit do diskuse

Nejčtenější

Znamení, která nejsou stvořena pro vztah, ale budou super milenci či kamarádi

Ilustrační snímek

Tak s těmito lidmi do partnerství raději nechoďte, nepatříte-li k těm, kteří mají rádi adrenalin a rozchody. Ovšem, pokud hledáte skvělého milence nebo kamaráda, pak vám tato znamení poslouží nejlépe...

Slavná manželství, která už si málokdo pamatuje

Slavní a jejich manželství, která už jsou dávnou minulostí a veřejnost na ně...

Slavní si vzali slavné, chvíli spolu žili, nakonec přišel rozvod a po desetiletích už se na jejich sňatky téměř zapomnělo. Podívejte se do naší galerie na manželství, která za sebou mají VIP a...

Chtěla největší prsa v USA. Po vyjmutí implantátů jí začala sama růst

Neyleen Ashley

Dvojnásobná čtyřiatřicetiletá maminka Neyleen Ashley chtěla mít největší prsa v USA. A snažila se ze všech sil, aby se jich dočkala. Má za sebou několik plastických operací a to nejen v oblasti...

Duchové a další hororové příběhy slavných, které zažívali v dětství

Některé hollywoodské hvězdy mají za sebou zvláštní zážitky. V dětství vídaly...

Nevysvětlitelné příběhy může zřejmě vyprávět každý z nás. A jinak na tom nejsou ani slavné hvězdy. Podívejte se do naší galerie, které známé tváře mají za sebou setkání s duchy a jiné podobně...

Příběh Petra: Bývalá přítelkyně se chce vrátit, já se bojím dalšího zklamání

Ilustrační snímek

Náš vztah s expřítelkyní by se asi tak před půl rokem dal nazvat jako přechozený. Aspoň z její strany tomu tak určitě bylo. Chodili jsme tehdy spolu něco přes pět let a z původního okouzlení zbyla...

Toto jsou nejmladší světoví miliardáři. Děti slavných jsou boháči

Sice ještě nevydělávají, ale už teď mají na kontech tolik peněz, o kterých se...

Sice ještě nevydělávají, ale už teď mají na kontech tolik peněz, o kterých se normálním lidem může jen zdát. A vděčí za to jen a pouze svým bohatým rodičům. Takové jsou dnešní děti světových hvězd,...

8. listopadu 2025

Horoskop pro každé znamení na 46. týden roku 2025

Ilustrační snímek

Co nám hvězdy připravily do dalšího podzimního týdne? Panny, vy už jste si představovaly klidné týdny do konce roku, ale realita bude jiná. Nepanikařte a na víkendy si naplánujte relax. Ryby, vy...

8. listopadu 2025

Pikantní utopenci

Pikantní utopenci
Recept

Lehké

50 min

Naučte se zavřit ty nejchutnější utopence.

Tady chutná po česku: moderně, poctivě, stylově

Komerční sdělení
Tady chutná po česku: moderně, poctivě, stylově.

Čtveřice pražských restaurací, které dokazují, že česká kuchyně může být poctivá, současná a stylová!

7. listopadu 2025

Semiš je elegantní a sluší všem. Vyzkoušejte ho letos na podzim

Sukně nemusí být za každou cenu jen známkou noblesy. Nedbalé elegance docílíte,...

Na omak příjemný, na pohled elegantní – takový je semiš, který právě září na módním nebi. K dostání je v nejrůznějších podobách i barvách. Jedno ovšem všechny tyto kousky spojuje – lichotí každé...

7. listopadu 2025

Vražda, kletba i kontroverzní aukce. Příběhy slavných diamantových šperků

Mnohé šperky mají temnou minulost. Říká se, že diamant Černý Orlov je prokletý...

Diamanty nás svou krásou a odolností fascinují už po dlouhá staletí. Kdekdo po nich touží a obdivuje je. Vzpomeňme na Marilyn Monroe, která zpívala, že „diamanty jsou nejlepší přátelé”. Svým...

7. listopadu 2025

Makovec se švestkami

Makovec se švestkami
Recept

Střední

60 min

Mák a svěstky se skvěle hodí do jakéhokoli koláče.

Moderní léčba ortopedických vad

Komerční sdělení
Moderní léčba ortopedických vad: Ponseti metoda dává šanci dětem i dospělým.

Certifikovaná specialistka MUDr.Mgr. Monika Frydrychová z Ponseti Clinic při vyšetření Tomáše Arsova. Moderní přístup k léčbě ortopedických vad pomáhá dětem i dospělým vrátit se k plnohodnotnému...

6. listopadu 2025

Stylové vodní automaty Philips mění pitný režim v zážitek

Komerční sdělení
Stylové vodní automaty Philips mění pitný režim v zážitek.

Kupování balené vody nebo ohřívání vody v rychlovarné konvici jsou dnes už trochu přežitkem. Moderní vodní automaty zvládnou vodu vyčistit, ohřát, ochladit i naperlit během chvilky a ještě u toho...

6. listopadu 2025

Sex jako nástroj moci. Když je ve vztahu manipulace, chybí komunikace

Svět vůní silně působí na lidské libido.

Vášnivý večer výměnou za splněné přání? Nebo snad odpírání sexu jako trest za neumyté nádobí? Využít erotické přitažlivosti k dosažení vlastních cílů může znít lákavě. Ve zdravém vztahu takové...

6. listopadu 2025

Obličejová jóga, aneb jak správně cvičit, abyste opravdu omládli?

Hostem podcastu NA KAFI byla lektorka face jógy a zakladatelka Face & Eyes Yoga...

Proč pro mladší obličej nestačí jen špulit rty do zrcadla a masírovat se podle influencerů? „Řada z nich nemá žádný kurz, nebo jen málo znalostí a vlastně netuší, co lidem ukazují. Obličejovou jógu...

6. listopadu 2025

Kuře s dýňovou nádivkou

Kuře s dýňovou nádivkou
Recept

Střední

140 min

Pro větší křupavost můžeme do nádivky přidat hrst oblíbených ořechů nasekaných nahrubo.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.