RECENZE: X-Morph: Defense skvěle kombinuje tower defense se střílečkou

  • 0
Na Zemi útočí vetřelci, kteří chtějí vytěžit naše zdroje a přeměnit povrch planety k obrazu svému. Jenže tentokrát je všechno jinak. Invazi mimozemšťanů totiž vedeme my. Recenzujeme právě vydanou verzi pro Switch.
85

X-Morph: Defense

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Switch
Výrobce: Exor Studios

  • výborná kombinace střílečky a tower defense
  • plánování tras nepřátelům je zábavné
  • hektický twin-stick shooter
  • parádní grafika
  • dobrá optimalizace
  • příběh se nikam neposouvá
  • chybí co-op, který Switch neutáhne
  • DLC nejsou součástí základní hry

Herní karta

X-Morph: Defense je dva roky starý kousek z PC a velkých konzolí, který se aktuálně podíval na i hybridní konzoli Switch. Chválu zaslouží výborná technická stránka, hra se na Switchi nezadýchá ani v momentech, kdy je celá obrazovka zahalena v explozích. Ale popořadě.

X-Morph: Defense

Velíme invazi vetřelců, kteří se snaží postupně teramorfovat povrch Země. Na začátku každé mise se snese k zemi obří harvester, jenž musíme za každou cenu ochránit. Právě on je cílem útoků lidí. První na řadě je plánovací fáze. Na mapě vidíme, jaké jednotky lidé pošlou a kudy k základně dorazí.

Ovládáme malou raketku, která funguje ve dvou režimech. V prvním klasickém střílí po nepřátelích, v druhém, nazvaném ghost, je pro nepřátele neviditelná a může dokonce létat skrze objekty. Právě v něm se umísťují různé typy věží.

Základní mechanismus obrany však leží jinde. Pokud jsou dvě věže v dostatečné blízkosti, lze vytvořit plot a tím i změnit trasu nepřátel. Odklonění se hodí ze dvou důvodů. Prodloužením trasy získáte čas pro sebe i své věže, abyste nepřátele stihli rozstřílet. Zároveň se snažíte rozvětvené cesty spojit ideálně v jednu, aby nepřátelé k vaší základně nepřicházeli ze čtyř směrů, ale třeba jen z jednoho. Zdroje jsou však omezené.

X-Morph: Defense

Věže se samozřejmě dělí na různé typy. Proti houfům pěšáků se hodí plamenometná, proti tuhým bombardérům zase soustředěný laserový paprsek. 

U bombardérů si musíte dát pozor, aby věž nestála přímo na jeho trase. Takže ano, to krásné místečko, kam by skvěle pasovala věž, musíte nechat volné. Nebo ho ochránit a bombardéry jinými věžemi dříve zlikvidovat.

Po plánovací fázi začíná boj, kdy lidé útočí ve vlnách. V této fázi se hra promění v rychlý two-stick shooter, kdy na raketce podle potřeby přepínáte zbraně a na bitevním poli likvidujete nepřátele. Celkem rychle pochopíte, které jednotky je třeba zlikvidovat jako první. Lidé se samozřejmě brání, takže občas se hodí schovat se za štít, případně se takticky přepnout do ghost režimu a počkat, až se doplní zdraví.

X-Morph: Defense

Hrál jsem primárně v handheldovém režimu, v němž hra vypadá naprosto úchvatně, byť samozřejmě došlo k různým kompromisům oproti ostatním verzím. Budovy se efektně hroutí k zemi, tanky vybuchují, na obrazovce hromada projektilů. Paráda! Hra přitom běží i na Switchi krásně plynule.

Mise jsou dvojího typu, hlavní a vedlejší. Vedlejší plnit nemusíte, ale připravíte se tak o bonusové body, které před každou misí investujete do věží a různých vylepšení. Například to, že harvester při ztrátě určitého množství zdraví vyšle ničivou vlnu, mi několikrát zachránilo krk.

X-Morph: Defense

Lehkým zklamáním je příběhová linka. Zároveň sledujeme komunikace lidí i vetřelců, což je zprvu cool, naneštěstí všechny mise jedou podle stejné šablony. 

Lidé pošlou armádu, ta selže, tak se na bitevním poli objeví nějaký experimentální stroj, třeba obrovský tank nebo mech. Když pohoří i on, lidé zdrhnou do dalšího regionu, v němž mají nachystanou ještě ničivější zbraň. Tak to pokračuje, až lidstvo úplně prohraje.

X-Morph: Defense samozřejmě není hra, kterou by někdo chtěl hrát primárně kvůli příběhu. Křivka obtížnosti roste pozvolna s tím, jak tvůrci přicházejí s komplikovanějšími mapami a novými typy nepřátel. Častokrát je třeba pružně zareagovat už v průběhu mise. Prostředí se mění, procestujeme celou Zemi, nicméně nějaké výraznější překvapení už později chybí. Jsou to jen komplikovanější mapy a noví nepřátelé, proti nimž používáme nové věže.

X-Morph: Defense je výborná hra, jedna chválená věc přesto na Switchi chybí, a to kooperativní režim, který konzole od Nintenda jednoduše neutáhne. K dispozici je pouze kampaň a režim Survival. Dobře si také rozmyslete, zda si koupíte jen základní verzi hry (aktuálně v akci za 16 eur, zhruba 420 korun), nebo si připlatíte za bundle s třemi DLC, které přidávají tři malé kampaně. DLC lze koupit i jednotlivě. Přesto si myslím, že tvůrci mohli vydání na Switch pojmout jako „definitivní verzi“ s DLC přímo v základní hře.


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

80 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 9 čtenářů