SEGA Rally

  • 22
SEGA přichází se svými kultovními závody také na PC. Malou revolucí jsou přitom věrohodné reakce povrchů na průjezdy vozů. Zda i ostatní aspekty stojí za to, to si povíme v recenzi této arkády.
78

Sega Rally

Platforma: PC
Výrobce: Sega Driving Studio

Herní karta

SEGA Rally SEGA už nějakou dobu neignoruje platformu PC. Poté co se přestala věnovat výrobě vlastního hardware, svou pozornost rovnoměrně rozděluje mezi všechny systémy. Dokonce si koupila studio Creative Assembly, a navzdory očekáváním, nezrušila tradici ryze PC série Total War. O ní ale dnes řeč nebude. Na stůl se nám totiž dostalo rallye, a to ne ledasjaké. Žádný Colin McRae či Richard Burns (budiž jim země lehká), ale prostě SEGA! Vězte, že toto spojení kdysi bylo synonymem pro špičkovou závodní, byť arkádovou záležitost. SEGA Rally obvykle vycházelo na konzolích či automatech od své mateřské společnosti, před osmi lety se ale dostal i na PC. Nyní se vrací a až na grafiku se kupodivu mnoho nezměnilo.

Tvrdou jízdou můžeme z blátivých erzet udělat oranici, odhrnujeme sníh ze silnice, bláto stříká na všechny světové strany atd.

Dvoutunová mašina jím projíždí rychlostí 180 kilometrů v hodině, ale on zůstává nepohnut. Když už se nám podaří do něj vyrýt nějaké ty koleje, jako zázrakem se za pár sekund opět ztratí. O čem je řeč? Kdo hádal povrch tratí v závodních hrách, má bezvýznamné plus. Bylo úplně jedno, jak agresivně jste v dosavadních rally hrách projížděli měkčími povrchy – pokaždé zůstaly prakticky bez následků.SEGA Rally SEGA Rally ovšem činí přítrž nepohnutelným podkladům. Tvrdou jízdou můžeme z blátivých erzet udělat oranici, odhrnujeme sníh ze silnice, bláto stříká na všechny světové strany atd. Povrch prostě začíná hrát důležitou a především efektní roli. Škoda jen, že pod vlivem novinky vozy nejspíš zapomněly na svou již drahnou dobu standardní poškoditelnost.

První start: na panensky netknutně se před námi objevuje tropická pláž. Semafor se přepíná na zelnou, rychle pouštíme spojku a drsně sešlapujeme plynový pedál. Kola se protáčí a hrabou – přesně jako ta našich soupeřů. Písek pod jejich náporem létá všude možně. Vražedným tempem svištíme kolem malé rybářské vesnice. Okolo polétávající špína naše Subaru Imprezza již dosti zasvinil, až připomíná vůz, který právě dokončil nejdelší etapu závodu Paříž-Dakar. Trochu nepravděpodobně vjíždíme z písečné pláže do džungle. Zde si pro radost projíždíme kaluží. To nás sice lehce zpomaluje, na druhou stranu zase z vozu očistí veškeré nečistoty – skvělý efekt!

VIDEO

SEGA Rally Brzy najíždíme do druhého kola a jsme tak pochopitelně znovu na pláži. K panenské netkutosti má ale hodně daleko. Oranice, kterou jsme tu spolu s dalšími před několika minutami vytvořili, zůstala! Díky kvalitně zpracovaným Force-Feedback efektům cítíte každou povrchovou vlnku. Abyste si je ale vychutnali, budete potřebovat nějaký ten volant. Přitom samo ovládání a fyzikální model vozů ho nevyžaduje. Obejdete-li se tak bez zpětné vazby, můžete hru klidně pohánět klávesnicí. I onoho třesení volantem se ale časem nabažíte, navíc zjistíte, že to pro co možná nejlepší průjezd není ideální řešení. Mnohem lepší je se držet na nezoraných částech tratě. Tam je vůz nejlépe ovladatelný. Po několika kolech je to nicméně hodně náročný podnik – chce to neustále měnit jízdní linii, protože měnící se povrch dělá z každého kola trochu jinou výzvu.

Obejdete-li se tak bez zpětné vazby, můžete hru klidně pohánět klávesnicí.

Ve třetím kole se vám jednoduché a jasné ovládání dostane vysloveně SEGA Rally pod kůži a sami se budete divit, jak pěkné kousky se v této arkádě dají vyvádět. Naše Imprezza reaguje na lehké korigování volantu neuvěřitelně precizně. Rovněž ve vlásenkách obvykle stačí jen sundat nohu z plynu a vystihnout ten správný točivý moment a úhel nájezdu do zatáčky. Snadnost ovládání nás poněkud vyvedla z koncentrace. A tak není divu, že jsme začali pokukovat po překrásném vodopádu, který se najednou zjevil v blízkosti trati. Trochu jsme to ale přehnali, protože o několik okamžiků později byla Imprezza opřená o strom. Kupodivu se ale neobmotala, ani nebyla nepojízdná, jak by se stalo v jakékoliv, aspoň trochu realistické rally. Tady nic takového nečekejte – zvládnete-li náraz s grácií, ještě se šikovně odrazíte na trať a bez jakéhokoliv poškození můžete pokračovat dále. Kolizí tak ztratíte jen trochu času, ovšem neobdržíte ni jediný škrábanec, natož pak funkční poškožení.

Přesto si po nárazu připadáme lehce trapně. Zdá se totiž, že podobnými výpadkySEGA Rally soupeři netrpí. Jakoby v kolejích krouží zatáčkami a nechávají na pokoji i sami sebe navzájem. Je to škoda, protože SEGA Rally vlastně není rally v pravém slova smyslu. Jak už jsme několikrát zmínili, protivníci závodí proti vám přímo na trati, takže nejezdíte jednotlivé etapy osamoceni. V tom rozhodně nevidíme nevýhodu – naopak. Pro arkádové závodění je přítomnost konkurence přímo na dráze důležitá. Když už tu ale ti borci jsou, měli by aspoň navozovat pocit, že skutečně touží po vítězství a jezdit agresivněji. Takhle občas připomínají spíše slalomáře.

Konečně jsme dosáhli vítězství! Ale co za něj dostaneme? Doufáte ve slávu, peníze a hezké holky? Ale kdeže – musíte se spokojit s novým lakem auta. Popravdě jsme v rámci kariéry doufali ve větší výzvy a volnost, než jen odježdění šestnácti poslepovaných mistrovství, abychom se na konci mohli těšit ze všech odemčených laků, tratí i aut. Aspoň že ve vozovém parku čeká několik vyložených klenotů. Namátkou zmiňme klasické Audi Quattro nebo exoty, jako je německý sporťák RUF Rt 12.

Tratě jsou zpracovány příjemně. Tu projíždíme kolem stáda zeber, v kaňonu nad námi zase prolétají stíhačky. Samozřejmě to je vše pouze dekorace podporující ryze arkádový model. Ale to vůbec nevadí – na hru je moc příjemný pohled. Ten si ale vyžádá daň v podobě slušné hardwarové náročnosti. Ta sice není vyšší než u Colin McRae DIRT, i tak to ale chce minimálně nadprůměrnou mašinu.

Klady a zápory

Plus Zábavná hratelnost
Plus Multiplayer

Mínus Chybí poškození vozů
Mínus Soupeři příliš strojoví

Cena 899 Kč
CZ Kompletně v češtině

Popravdě jsme v rámci kariéry doufali ve větší výzvy a volnost, než jen odježdění šestnácti poslepovaných mistrovství.

Od SEGA Rally jsme žádnou simulaci nečekali a s tím, jak zpracovává arkádu, jsme z větší části spokojeni. Nehledejte tu žádné velké množství tratí či vozů (docela to ale stačí), zamrzel nás absentující model poškození a málo agresivní soupeři, na druhou stranu tu je ovlivňování povrchu trati neustálými průjezdy. Hratelnost je zkrátka neuvěřitelně svižná, bezproblémová a jako dělaná na odreagování. Až vás omrzí singleplayer, vrhněte se na síť – ostatně SEGA Rally je podle autorů zaměřena převážně na multiplayer. Zde už vás čekají opravdu agresivní souboje o lepší umístění.


Hodnocení hry

Redakce

78 %

Čtenáři

78 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 140 čtenářů

Témata: jízdné