Police Tactical Training - člověk=terč?

Hry typu Rainbow Six či SWAT si získaly mnoho příznivců po celém světě. Nejeden z hráčů dokonce pod jejich vlivem začal uvažovat o tom, zda by nevstoupil do služeb policie či protiteroristické jednotky. Málokdo si ale uvědomuje, že takovéto práci předchází spousta tréninku. Ten se nám snaží přiblížit právě tato hra.

Police Tactical TrainingKaždodenní policejní rutina nikdy nebyla námětem žádné úspěšné počítačové hry. Není divu. Vždyť koho by zajímal titul, ve kterém byste vyplňovali spoustu formulářů, chodili poklidnými ulicemi a dávali botičky na kola špatně zaparkovaným automobilům. To však neznamená, že by se povinnosti ochránců zákona nikdy nedostaly na monitory našich počítačů. Jen si tvůrci vybírají takové oblasti, které mají ke zmíněné rutině hodně daleko. Setkáváme se tedy se členy speciálních protiteroristických jednotek, ostřelovači či různými jednotkami rychlého nasazení. Popularita těchto her je pak nejlepším důkazem toho, že zdaleka ne všichni se dívají na policii jako na přežitek dob minulých.

Z této skutečnosti chtěla něco vyzískat i společnost WizardWorks. Problém však nastal ve zpracování. Pokud má být hra na motivy práce policie zábavná, musí obsahovat zbraně, střelbu, pronásledování podezřelých a eliminaci podvratných živlů. Jenže WizardWorks se specializují především na hry pro mladší generaci - většinou od dvanácti let výše. A těm hry zobrazující násilí určeny nejsou. Jak ale vývojáři zjistili, existuje jedna oblast policejní práce, ve které se střílí a která nepostrádá jistou dávku vzrušení, a přesto v ní neteče krev a nikdo ve skutečnosti nezemře. Chcete vědět, o čem je řeč? O výcviku, přesněji řečeno o výcviku střeleckém.

Police Tactical TrainingSamotný výcvik se v Police Tactical Training skládá ze dvou částí. Nejprve musíte na klasické střelnici prokázat, že jste schopni danou zbraň ovládat, a poté jste vysláni do "terénu". Způsobilost prokážete jednoduše tím způsobem, že nastřílíte do terče v zadaném časovém limitu požadovaný počet bodů. Pokud se vám to podaří, budete moci tuto zbraň používat. Zmíněný "terén" je pak rozdělen do dvou kategorií - "průchod uličkou" a ostřelovací mise. První jmenovaný mód se nejvíce ze všeho podobá klasickým FPS. Procházíte komplexem chodeb a střílíte zločince pěkně zblízka. V druhém módu pak představujete ostřelovače ukrytého někde za větrem, nepohybujete se, ale zabíjíte své protivníky na dálku. V obou případech jsou vašimi nepřáteli sklopné či výsuvné terče mající podobu zločinných zločinců. Vždy máte jen pár vteřin na to, abyste je přesně mířenou ranou odkázali do příslušných mezí. Musíte si však dávat dobrý pozor, na koho vlastně střílíte. Zdaleka ne všechny terče totiž představují padouchy. Najde se mezi nimi i dost velká část civilistů, které pochopitelně není radno zabíjet - to by nepotěšilo jak je, tak vaše nadřízené. Váš úkol je zde ztížen o to, že každá z postav se vám může zobrazit jak jako zločinec, tak i jako nevinný přihlížející. Navzájem se pak od sebe liší jen v drobnostech (jako např. zbraň v ruce :o) ) a po vás je tak vyžadováno, abyste nejprve přemýšleli a až poté stříleli.

Na výběr máte, bohužel, pouze ze čtyř různých zbraní. První je pistole ráže 9mm, dále Police Tactical Trainingostřelovací puška, brokovnice a nakonec poloautomat MP5. Munice máte pokaždé neomezeně. Ve zpracování zbraní však vidím první nedostatek Police Tactical Training. Většina současných "policejních simulátorů" a podobných her si totiž velice zakládá na skutečnosti, že použitý arzenál je zobrazen co nejpřesněji. Neomezují se přitom jen na design, ale i na samotné střelecké vlastnosti. Ne tak zde. Zbraně nejsou nikterak přesvědčivě vyvedené a i o reálných střeleckých vlastnostech by šlo s úspěchem pochybovat. Na druhou stranu je ale velice příjemné, že při koncipování misí v ostřelovačském módu tvůrci nezapomněli na efekt větru. Jeho síla a směr se vám zobrazují přímo na obrazovce, takže s ním musíte buď počítat a "naměřovat si", nebo si podle něj upravit mušku napevno.

Samotné zásahy do terčů jsou pak bodovány následujícím způsobem. Pokud trefíte teroristu do těla, připočtete si tři body. Zásah do hlavy je honorován body dvěma, kamkoliv jinam (zbraň, paže, nohy) bodíkem jediným. Když terč nestihnete trefit, odečítá se vám jeden bod. To je sice nemilé, ale není to nic proti tomu, když omylem zasáhnete civilistu. Pak se vám odečítají body čtyři, a to je již na výsledném skóre znát. Aktuální misi pak opakujete tak dlouho, dokud nenasbíráte v časovém limitu požadovaný počet bodů, v případě "uličky" ještě navíc musíte dosáhnout východu.

Police Tactical TrainingAž doposud se může zdát, že Police Tactical Training je, navzdory poněkud netradičnímu námětu, zábavnou a kvalitní hrou. Podívejme se na ni tedy z poněkud jiného úhlu. Tvůrci nám nabízejí celkem 23 různých misí, ve kterých máte prokázat svoje schopnosti. To je poměrně slušný počet, proti kterému nelze nic moc namítat. Problém však nastává ve chvíli, kdy si uvědomíme, že mnohé úrovně se odehrávají ve stejných lokacích, akorát samotný úkol je ztížen požadavkem většího skóre, silou větru či kratším časovým limitem. To je nutno brát jako minus, protože jakmile již jednou danou lokaci znáte, je pro vás mise daleko jednodušší a navíc jste ochuzeni o pohyb novým prostředím.

To by nebylo až tak na závadu, kdyby vše ostatní bylo v pořádku. Ale ono není. Medvědí službu totiž hře prokázal již samotný engine. Říci o něm, že není dokonalý, by nebylo trefné. Přesnější by bylo označení "nepovedený". V FPS módu se vám nejednou stane, že zeď, podél které kráčíte, najednou celá zmizí a vy jste najednou zcela zmatení, protože ačkoliv před sebou (či přesněji řečeno vedle sebe) vidíte volný prostor, projít tam nemůžete. Mnohé enginy sice trpí občasným vypadnutím hran nebo textur, ale když zmizí deset metrů dlouhá zeď, je to již silná káva. Navíc ačkoliv ve hře není nikdy najednou zobrazeno příliš velké množství objektů a všichni nepřátelé jsou statičtí, má hra ošklivé tendence se zadrhávat. Dokonce i na silnějších strojích se vyplatí snížit rozlišení a detaily na minimum, aby byl pohyb plynulý. Police Tactical TrainingProblém zde pravděpodobně není v nízké rychlosti procesoru či nedostačující velikosti RAM, spíše se jedná o podprůměrné využití systémových prostředků.

Po zvukové stránce je hra vyvedena poměrně dobře. Efekty sice nejsou nikterak omračující, ale drží se dnešního standardu. Nezaostává za nimi ani hudební doprovod, ani komentář instruktora, který sleduje každý váš krok. Dobře je nastavena i obtížnost hry. Málokdy se vám podaří zakončit misi hned napoprvé, ale pokud se snažíte, nezůstanete v žádné úrovni déle jak půl hodiny. Bohužel, žádný z těchto prvků není na takové úrovni, aby vyrovnal zmíněné silné nedostatky enginu.

Jaký nám tedy z toho všeho vyplývá závěr? Police Tactical Training je alespoň zčásti originální akční titul, který je určen co nejširšímu spektru hráčů. To ale také zároveň znamená, že akční prvky jsou v něm zředěny jen na nezbytné minimum, a tak postrádá pro hard-core hráče jakoukoliv přitažlivost. Mohl by však být důstojnou alternativou Quaků a Unrealů pro ty, kdo jsou na podobné krváky ještě příliš mladí. Mohl by být, kdyby se tvůrci soustředili také trošku více na samotné zpracování a nesnažili se jej uvést na trh co nejdříve.

Police Tactical Training
Výrobce: WizardWorks
Distributor: Infogrames
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: hra nemá homepage
Minimální konfigurace: Pentium 233 MHz, 64 MB RAM, 350 MB HDD, 3D karta 8 MB
Doporučená konfigurace: Pentium II 300 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Simulátor propracované policejní střelnice, který by sám potřeboval být alespoň o chlup propracovanější.
Hodnocení: 53%


Témata: simulátor