A.I.M 2: Clan Wars

Otevřený svět, spousta questů, boje, obchodování, zakládání klanů, budování impéria - to jsou nejvýznamnější prvky rozsáhlé sci-fi akce z Ruska. Zda se to dá hrát, je věc druhá - o ní více v recenzi.
65

A.I.M. 2

Platforma: PC
Výrobce: SkyRiver Studios

Herní karta

AIM 2: Clan Wars Ruský vydavatel 1C se kvantitou produkce hravě přiblíží největším velikánům v oboru, Electronic Arts a Ubisoftu. Proč tedy nemá podobně silné jméno? Inu, důvody jsou dva. Tím prvním je skutečnost, že většina produktů zůstává pouze na ruském trhu, kde je hráči kupují za dva tři dolary v originálním, byť pytlíkovém balení. Druhým je pak nevalná kvalita i těch her, které se dostanou na evropský či americký trh. Bývají to podivnosti, jež mají sice dobrý základ, ale vrozená megalomanie autorů z nich až příliš pravidelně dělá neuchopitelné kousky. Nyní k nám od této společnosti beze slova marketingu přišel A.I.M 2: Clan Wars a jistě nám nemůžete mít za zlé, že jsme mu příliš nevěřili. Nakonec se ale ukázalo, že naše představy byly až moc pesimistické a tento titul má šanci určitou skupinu hráčů zaujmout.

Děj ale naštěstí není nutné sledovat ani v hlavní linii, natožpak při plnění vedlejších úkolů.

Záležitost je to ale hned na první pohled podivná. Navazuje na první díl, kde hlavní roli rovněž hráli „mechminds“, tedy umělá inteligence umístěná do jakýchsi koulí ovládajících nejrůznější vznášedla. Točí se kolem nich celá rozsáhláAIM 2: Clan Wars mytologie a popravdě si nejsme jistí, zda někdo bude mít nervy se do ní pohroužit. Nám se podařilo zjistit, že velmi inteligentní „mechminds“ objevily nové sektory svého světa, jež však oplývají nebezpečím a není tak úplně jednoduché je připojit k fungující říši. Vznikají tu nejrůznější klany, což je oblíbená činnost tohoto společenství, které proti sobě vedou i války. Hra sice má jakýsi trochu tažný příběh, ale aby vám přišel zajímavý, museli byste mít velkou zálibu v ruské sci-fi. Děj ale naštěstí není nutné sledovat ani v hlavní linii, natožpak při plnění vedlejších úkolů.

A.I.M 2: Clan Wars je jednou z těch her, v nichž se tutorialu nevyhnete, protože je zabudován přímo do jediné kampaně. Ale není to vůbec ke škodě věci, protože ovládání je dosti odlišné od klasických akcí, jež by tento projekt mohl připomínat. Ještě před spuštěním tréninku je ale záhodno si zvolit obtížnost (doporučuji nejnižší – hra je především zpočátku těžká), jméno a také třídu „mechmindu“, například válečník nebo obchodníkAIM 2: Clan Wars (na hru ale nemá příliš vliv). Poté už se se svým vznášedlem (za celou dobu z něj nevylezete) vydáváte do tutorialové arény. První „krůčky“ jsou přitom krušné – vznášedlo je neuvěřitelně citlivé, a to i se sníženou senzitivitou myši a funguje u něj jakýsi dojezd, nebo-li setrvačnost, takže v omezených prostorách se zpočátku nevyhnete protivnému narážení do překážek, nicméně stačí pár desítek minut a netradiční pohyblivost, jež přikládá velkou důležitost i změně výšky pro překonávání nerovností, si osvojíte. Stejně jako boj. Ten je sám o sobě klasický, nicméně vychází z úspěšného „klouzavého“ pohybu vznášedla.

Po dokončení tutorialu zjistíte, že A.I.M 2: Clan Wars nemá obvyklou strukturu řazení jedné mise za druhou, ale oplývá volností ne nepodobnou vesmírným simulátorům typu Elite, jen se odehrává poněkud při zemi. Vaší základnou se hned na startu stane hangár, kde lze provádět nejrůznější činnosti – ať už to jsou opravy vznášedla, jeho vylepšování o nové součástky, nakupování lepších strojů, AIM 2: Clan Wars ale je tu i podrobná mapa, menu pro obchod, parťáky (o tom později) a samozřejmě také solidní výběr misí. Prakticky vždy je možné volit z větší nabídky, a tak je možné se zařídit podle předpokládané obtížnosti úkolu a od ní se odvíjející odměny.

Prakticky vždy je možné volit z větší nabídky, a tak je možné se zařídit podle předpokládané obtížnosti úkolu a od ní se odvíjející odměny.

Jakmile si zvolíte misi, vydáváte se do širého světa. Ten vás překvapí svou rozlohou, protože není výjimkou letět k cíli několik dlouhých minut (v pozdějších fázích klidně deset), což už je trochu nad hranicí únosnosti běžného hráče. Nicméně v tomto žánru jde o věc relativně obvyklou. Svět je řádně zabydlen dalšími „mechmindy“, kteří se prohánějí po zdejších „dálnicích“ či volné přírodě. Ta je bohužel dosti tristní, stejně jako celé, až příliš generické prostředí. Nenarazíte tu prakticky na žádné signifikantní prvky a krajina vám tak připadá stále stejně pustá. Jsou tu sice nížiny, pahorkatiny, pouště, zeleň či bez ladu a skladu umístěné základny – to vše ale nepůsobí příliš uvěřitelně.

Je to škoda, na druhou stranu nejde o takovou tragédii, aby se A.I.M 2: Clan Wars nedalaAIM 2: Clan Wars hrát. Naopak, zbytek už je velmi nadprůměrný. Boje se dají označit jako napínavé, a to především kvůli jejich nekompromisní obtížnosti. Zpočátku stačí pár zásahů a vaše vznášedlo se poroučí na obrazovku „game over“. K dispozici máte obyčejné kanóny, bomby, miny, rakety (naváděné i nenaváděné) i další zajímavé zbraně, jež odkryjete časem. Jak už jsme zmínili, základem boje je dobrá pohyblivost. Vyplatí si tak vybírat vznášedla sice ne úplně nejsilnější, ale svižná. Mnoha útokům se pak lze prostě a jednoduše vyhnout. Platí, že vznášedla mají pomalu se dobíjející štít a teprve až ten jim zlikvidujete, poškozujete samotný stroj.

Ze začátku budete často nastupovat proti nepříjemné, klidně i pětinásobné přesile, což je vzhledem ke světu, který se nepřizpůsobuje vaší síle, docela nepříjemné. Poměrně brzy ale dostanete možnost budovat si vlastní klan. A to je ta pravá zábava. Parťáků lze mít poměrně hodně a ti se dokonce nebrání ani jednoduchým příkazům. S nimi se potom dají zvládnout i opravdu náročné mise. Navíc mít klan neznamená jen plnit mise, ale je možné ho využívat i obchodním způsobem a také zabírat základny a postupně se stávat hegemonem celé oblasti.

Klady a zápory

Plus Solidní rozloha
Plus Možnost budovat vlastní klan

Mínus Příliš generické prostředí
Mínus Zpočátku značně obtížné

Cena 299 Kč
EN Anglicky

Také sami se můžete věnovat obchodu, kvůli značným vzdálenostem je to ale spíše nuda. Jenže tahle nuda přináší nemalé peníze, a tak je záhodno ji nějakým způsobem zakomponovat do strategie klanu.

Z grafiky jsme příliš nadšení nebyli. Jednak proto, že je prostředí tak anonymní a genericky vyvedené, jednak nám ani příliš nesedl zvolený styl, jenž nerazí jednu jasnou linii, ale mísí jich více. Někomu to ale naopak může vyhovovat. Technickou nedokonalost potvrzují i nepříliš detailní modely vznášedel (design ale nemají špatný).

Vyplatí si tak vybírat vznášedla sice ne úplně nejsilnější, ale svižná. Mnoha útokům se pak lze prostě a jednoduše vyhnout.

A.I.M 2: Clan Wars není kdovíjakým hitem, na to je na něm poznat až příliš ruských specifik, která se moc nehodí pro západní trhy, ale na rozdíl od mnoha svých bratříčků se tento titul dá obstojně hrát. Vyžaduje to jistou míru rezistence vůči frustraci, ale hra se naštěstí dovede odvděčit – budování vlastního impéria je později opravdu docela dobrá zábava.


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 122 čtenářů