Settlers VI - návrat ke kořenům

  • 61
Pátý díl legendárních Settlers zklamal. Není však všem dnům konec - ohlášena byla totiž šestka se vším, co si jen fanoušci mohou v této hře přát. Načerpali jsme množství informací, které vám teď předkládáme.

settlers6 Po vydání pátého dílu jedné z nejlegendárnějších stavitelských, chcete-li „piplačských“ sérií Settlers, smetla jakékoliv objektivní kvality této hry rozhořčená kritika pravověrných fandů tohoto, původem německého díla. Vždyť Heritage of Kings skrouhlo specifickou, pravda, občas trochu zdlouhavou hratelnost do podoby nepříliš vzdálené řadovým fantasy strategiím, které za léta svého nepřetržitého vznikání tvoří pouhou šedou masu. Jelikož se do ní zařadili i Settlers 5, museli dát tvůrci komunitě za pravdu a kát se za krok nesprávným směrem. Jako dáreček na usmířenou přišel před měsícem remake druhého dílu – renesanci starých dobrých pokusů pak má dokonat díl šestý.

Vedle vize bezkonkurenční grafiky měli a mají v BlueBytu ještě další cíl. Uspokojit věrné fandy.

Ještě v předprodukční fázi se přední hlavy studia BlueByte shodly, že nelze postupovat jen cestou remaků, ale že je nutné pokračovat ve vývoji směrem k naprostému ideálu již zasazených kořenů. Tedy obrat o 180 stupňů od pětky. Jasné byly tedy dvě věci: Settlers se musí soustředit na detaily a každičký článek propracovaných řetězců, ale také musí vypadat hodně dobře. „Pokud settlers6 hra vyjde podle plánu v létě roku 2007, bude to nejlépe vypadající strategie na trhu,“ chlubí se producent Benedikt Grindel. Letmý pohled na obrázky mění PR žvásty v krásu reality. Vedle vize bezkonkurenční grafiky měli a mají v BlueBytu ještě další cíl. Uspokojit věrné fandy. S aktivními členy komunity tak vedli živý dialog, chtěli v zásadě rozkódovat magický settleří gen – všechny složky rozebrali do nejmenších částiček a v podobě zcela původních atomů vyplynula na povrch zajímavá skutečnost. „Silná většina oddaných hráčů pokládá za nosné prvky silnice a ženy,“ vykládá Grindel s pochopitelným úsměvem na tváři. Naopak s velkou odezvou se nepotkal rozšířený vojenský aspekt, stejně jako upgrady jednotek či příliš velké bitvy. Je skvělé, že na těchto transparentních základech se BlueByte rozhodl stavět.

Centrem jakéhokoliv středověkého města bylo tržiště. A bude jím i v Settlers 6. Kolem něj stojí důležité budovy, jako skladiště, hospoda nebo kostel. Dále narazíte na provozovny nejrozličnějších řemesel – řezníkem počínaje a pekařem konče.settlers6 Ale to by tak stačilo, protože zas tolik stavební plochy kolem tržiště nebude. Důvod je sympatický. Tvůrci chtějí, aby hráčovo sídlo rostlo zcela přirozeně hvězdicovitým způsobem. Moudřejší jsme byli až po prezentaci. Mezi baráčky kolem tržiště probíhají uličky vedoucí do okolí. Na jejich konci se nachází provozy starající se o přísun základních surovin. Najdete tu třeba dřevorubce nebo lovce. Na půl cesty směrem zpátky do centra jsou různě rozmístěny manufaktury, které suroviny dále zpracovávají. Tímto způsobem fungují ideální produkční řetězce – hezky z průmyslových okrajů až na trh. Zajímavý systém testují v podobě alfa verze nejoddanější fandové. „Žádný z nich dosud nepostavil město, které by vypadalo jako šachovnice,“ chlubí se šéfdesigner Andrea Suika.

Nosiči známí z původních dílů si tentokrát vzali dovolenou, nově se o vše stará sám producent. Myslivec svým lukem kupříkladu zabije srnce, ještě syrového si ho na nacpe do své nůše a odnese k řezníkovi. Pokud však myslivnu vylepšíte, settlers6 pracují najednou lovci dva, kteří kořist odvážejí rychlejšími vozíky. Kdo se rozhodne ještě pro další upgrade, uvidí roztomilé oslíky, jak táhnou plně naloženou káru do města. Tak nebo tak, vždy se vyplatí mít rozvinout komunikační infrastrukturu, tzn. silnice. Všichni se pak pohybují o poznání rychleji než po trávě. Nově se rozhodně vyplatí hospodařit s ohledem na budoucnost. Když třeba nešetrně vymýtíte celý les, nedivte se pak, že už zde nenajdete žádnou zvěř. Stromy sice po čase dorostou, ovšem hospodářství by za tu nezanedbatelnou dobu mohlo utrpět velké škody.

Nově se rozhodně vyplatí hospodařit s ohledem na budoucnost. Když třeba nešetrně vymýtíte celý les, nedivte se pak, že už zde nenajdete žádnou zvěř.

Jistě jste zvědaví na ženy, jejichž nezanedbatelnou roli jsme nastínili výše. Za běžného chodu města byste si řekli, že snad ani neexistují – k vidění jsou jenom muží. Stačí ale uspořádat slavnost a něžné pohlaví se vyhrne do ulic na bujarou tancovačku. Probíhají námluvy a posléze i svatby. Páry sice nedostanou odměnu v podobě potomka, ovšem žena v domě notně zvyšuje produktivitu. Zatímco se muži dřou,settlers6 starají se dámy o domácnost. Emancipace tenkrát nebyla ještě ani v plenkách. Každá žena má pak i velice kladný vliv na čistotu celého města, což přímo zabraňuje propuknutí moru.

Velké mapy budou rozděleny do několika sektorů, které můžete objevovat a samozřejmě také osidlovat. Problém přichází ve chvíli, kdy dojde ke střetům zájmů mezi vámi a dalšími národy na mapě. Můžete je vzít útokem, ale dost možná vhodnější je začít s nimi obchodovat. Důležitá je totiž i vaše pověst, která, pokud je v pozitivních hodnotách, klidně může způsobit, že se k vám obyvatelé některých měst přidají sami. Záleží však i na jejich umělé inteligenci – ta je nastavena tak, že sleduje různé cíle. Co se týče surovin, budete potřebovat dřevo, kamení a zlato. První dvě suroviny získáte prostou těžbou, složitější situace vyvstává ve spojení se zlatem, jehož přísun probíhá pod patronátem výběrčích daní.

Militantní složka hry byla oproti minulému dílu notně upozaděna, přesto však pořád nabízí dostatek možností. Vzhledem k tomu, že se autoři spíše než na obyčejné bitvy zaměřili na obléhání, přijdou na řadu hradby vyztužené legiemi lučištníků, na druhé straně pak katapulty a další obléhací zařízení. Jedním z mála prvků, který se tvůrci rozhodli z pětky recyklovat, jsou sympatičtí hrdinové s rozličnými schopnostmi. Pouze je a vojáky lze ovládat, ostatní chod je nutno ovlivňovat nepřímo.

Důležitá je totiž i vaše pověst, která, pokud je v pozitivních hodnotách, klidně může způsobit, že se k vám obyvatelé některých měst přidají sami.

Settlers 6 se nevracejí zpět v čase, pouze se snaží přinést všechno to, oč si fanoušci hlasitě říkají. A „to“ se upíná především k původu série. Ten ale vyšperkovávají jak o špičkovou grafiku, tak i spoustu zábavných detailů. Ve výsledku bychom tak měli být nadmíru spokojeni.

Index očekávání: 90%