Sigma - fantasticky výpravná adventura
Jakkoliv u počítačových her původ (myšleno země výroby) není zdaleka rozhodujícím faktorem při určování vlastností a kvality, některé národy se vyznačují specifickým přístupem k počítačové zábavě, jenž jejich výtvory od ostatních výrazně odlišuje. Patří mezi ně i Francouzi, od nichž lze čekat vždy tituly originální, výpravné a velmi vizuálně výjimečné. V komerční oblasti fungovalo hned několik hlásných trub francouzské game developerské školy, z nichž do současnosti přežil (a velmi úspěšně) sice jen UBI Soft, nicméně svou nesmazatelnou stopu v historii zanechali i ostatní. JE velká škoda, že už prakticky nefunguje (byť podle internetových stránek a záznamů v rejstříku firem stále existuje) Silmarils, firma, jež vytvořila legendární RPG Ishar či trosečníkovské hry Robinson's Requiem a Deus Ex. Méně lidí možná lituje smrti Cryo Interactive, které sice získalo jistou nechvalnou proslulost adventurami na stále stejném enginu, sága Atlantis, či výukové adventury Egypt nebo Versailles ovšem dozajista stojí za vzpomínání.
Cryo Interactive už neexistuje, nebylo však zapomenuto. Jeho duch přetrval - a nyní již lze říci, že hned ve dvou formách. První z nich se koncentruje v odnoži americké distributorské firmy Dreamcatcher, jež publikuje právě a jen point'n'click adventury - a řada z nich se drží podobného stylu, jako Atlantis blahé paměti. Druhým je pak autor volně šířitelného projektu Sigma, jehož premiéra na Plných hrách přišla ke slovu právě dnes. Jeden by skoro řekl, že už autor nějaké zkušenosti s cryovskými tituly má, protože Sigma připomíná Atlantidu a jí podobné od interface až po styl hratelnosti. Příběh je zpočátku velmi nejasný a vlastně po celou hru zůstává jeho role jediná: udržet hráče co nejvíce v nejistotě, dát mu minimum informací a napnout ho až k prasknutí, aby měl tu správnou motivaci k řešení mechanických hádanek a hlavolamů. Zpočátku se o hlavní postavě ani neví, kdo to je, a tak nezbývá, než se pustit do zkoumání podivného bunkru a místností, v nichž je uvězněna.
První průzkumy odhalí několik zpráv a podivné místnosti s pákami, přepínadly a především - otočnou kostkou se čtyřmi obtížnými hlavolamy, které tvoří tu pravou kostru hry. Na nich mají řešitelé strávit nejvíce času - a o to zrádnější je, že jeden z nich řešení vůbec nemá, na což ale přijde jen ten, kdo má v malíku teorii grafů a kombinatorika mu není cizí. Nad zrádností tohoto přístupu se chce brečet i vzteky řvát, ale aspoň se potvrzuje, jak se vyplácí dát na náznaky dovedně ukryté mezi řádky průvodního textu a nemořit se donekonečna s jedním problémem, jenž se zdál snadnější, když tři další, tentokrát již řešitelné, čekají. Sigma neobsahuje žádné rozhovory ani výraznější interakci s předměty, a tak se řadí spíše k titulům typu 7th Guest, či z novější doby Schizm, kde je postup vázán právě na logické hádanky a jedná se tak spíše jen o logickou hru obohacenou o lehké adventure prvky.
To ovšem neznamená, že by bylo nutné za tento přístup autora kdovíjak kritizovat. Faktem je, že jeho hádanky jsou promyšlené (snad jen ona obligátní s osmi dámami na šachovnici už asi nenajde mnoho hráčů, pro něž by byla výzvou) a zábavné. Navíc disponuje Sigma na freeware poměry opravdu luxusním grafickým zpracováním, nad nímž by autoři prvních multimediálních projektů jako Rama, již zmiňovaný 7th Guest, 9, či třeba Lighthouse zbledli závistí. Místností je, pravda, málo, ale vypadají opravdu nádherně a všechny objekty lze přibližovat a zkoumat. Ovládání bohužel není nejšikovnější. Hra funguje na principu Omni 3D, to jest volné je rozhlížení, nicméně pohyb je dán pouze na několik fixních bodů a zorientovat se i v poměrně přehledné místnosti nemusí být snadné. Sigma má též příjemnou ambientní hudbu, jež se drží tiché, tak trochu chladné atmosféry a přispívá k vyvolávání napětí. Každopádně mají milovníci adventur dnes tu čest s projektem opravdu výjimečným.
Hodnocení hry
Naše hodnocení
Hodnocení čtenářů
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 10 čtenářů
The Last of Humans představuje: Nejhlasitější zombie v historii
Nemrtví v této akci jsou asi tak rychlí, jako zabržděný parní válec. Ale to této „hororové“ hře...
Smrt v REZ PLS není pro dvě kouzelnická nemehla překážkou
V této velice pěkné, ale technicky nedokonalé plošinovce vám nepomůže ukládání pozice, ale síla...
Crypt Worlds jsou ukázkou designérského génia a šílenství
Dohrání málokteré hry ve vás zanechá takovou duševní a mentální prázdnotu. A málokterá hra je tak...
King‘s Comfort, aneb, co dělá Norman Bates během dlouhých nocí
Zdánlivě liduprázdný motel je skvělé dějiště tradiční „vyvražďovačky“. Tohohle maniaka není tak...
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...