|
Do rukou se nám nedávno dostala hratelná betaverze, v níž bylo možné s vybranou stájí projít všechny závody šampionátu, i když přístupné ještě nebyly zdaleka všechny možnosti, které nakonec hráč jako její manažer dostane. Přesto šlo o zábavný zážitek, kvalitně provedený a programově dotažený.
Prvním krokem při započetí nové sezóny v F1 Manageru je pochopitelně výběr týmu. K dispozici jsou všechny stáje podle skutečnosti se svými jezdci, jejichž umístění odpovídá nedávno skončené sezóně 2003, za Ferrari tedy válí nesmrtelný Michael Schumacher v závěsu s Barichellem, na paty jim dýchají bratr prvního Ralf, Kimi Raikonnen, či kolumbijský ďábel za volantem Pablo Montoya. Nechybí samozřejmě ani týmy ze spodnějších pater tabulky, stáje jako BAR či Minardi. Český fanoušek už může maximálně litovat, že se v letošní sezóně neprosadil do sestav žádný krajan, od chvíle Engeho debutu ve dresu dnes již zkrachovalého Prostova týmu přece jen už nějaký ten pátek uplynul.
Po proběhnutí klíčové volby už přichází nekonečný kolotoč závodů. Ty jsou, stejně jako ve skutečnosti, rozděleny na první měřenou kvalifikaci, druhou kvalifikaci, jež rozhoduje o pořadí na startovním roštu, a konečně samotný závod. Před každou z těchto částí je možné jednotlivým jezdcům nastavit různé parametry vozu a jejich vlastního chování. Základní a velmi zásadní rozhodnutí je hned to první – na kolik zastávek v boxu pojedou. Nejčastěji se používají dvě, nicméně při třech zastávkách mohou vozy jet s menším množstvím benzínu, a tedy rychleji, naopak při jednom zastavení neztratí čas, jenž by jinak strávily v boxech. Dále si lze pohrát s hodnotami výkonu vozu, což ovlivňuje maximální rychlost, ale též spotřebu paliva, agresivitou jezdce, zlepšující částečně výkon, ale zvyšující riziko, tvrdostí pneumatik a přítlakem.
Když je vše nastaveno, nezbývá už, než spustit samotnou jízdu. Do ní příliš zasáhnout nelze, maximálně úpravou nastavení agresivity jezdce, což ale stejně hráči moc často měnit nebudou. V kvalifikaci se postupně zapisují do přehledné tabulky časy jezdců, kteří se pokoušejí o co nejlepší výkon v opačném pořadí, než je tomu v celkové tabulce šampionátu. Ve druhé kvalifikaci už se jede podle výsledků té první. V závodě samotném se nejprve zobrazí žebříček pořadí na startovním roštu, načež se spustí čas a je možné sledovat pěkně kolo po kole, jak se jezdci předjíždějí, zastavují v boxech, trpí různými defekty, vyjíždějí z trati a bourají a vůbec všechno, co k závodům Formule 1 tak nějak patří, i když jen pomocí textových hlášek (co ale od manažeru čekat jiného?). Když drama skončí, rozdělí se body mezi jezdce a stáje, vyhodnotí se aktuální pořadí poháru jezdců a konstruktérů – a může se jet další závod.
Grafické zpracování F1 Manageru je na vysoké úrovni a nezadá si s žadným konkurenčním projektem. Vše je velmi vkusně laděno do odstínů modré, čistě grafické prvky jsou střídmé, obrazovkám dominují tabulky, které poskytují všechny nezbytné údaje v přehledné a zároveň oku lahodící podobě. Potěší i přítomnost krátké, circa minutové, lehce technoidní hudební stopy, jež se ozývá v hlavním menu.
Dle slov vývojářů je na hře ještě hodně práce – a je nutné přiznat, že práce manažera stáje ve Formuli 1 je přece jen o dost namáhavější a variabilnější, než ji prezentuje současná podoba F1 Manageru. Nicméně už teď se jedná o hratelnou, zábavnou a dobře technicky zpracovanou hru, což z ní činí horkého kandidáta na titul nejlepšího freewarového manažeru, a to bez nějakých žurnalistických hyperbolizací…