Prince of Persia 2 patří mezi klasiky, kterým v devadesátých letech podlehla i řada nehráčů.

Prince of Persia 2 patří mezi klasiky, kterým v devadesátých letech podlehla i řada nehráčů.

Autor Prince of Persia 2 vzpomíná na jeho vznik: Dnes by to nebylo možné

  • 21
Klasický titul Prince of Persia 2 z roku 1993 byl výjimečným produktem své doby. Jeho vznik rozhodně nelze označit za typický průběh herního vývoje a návrhář Jordan Mechner to připisuje specifické situaci hry i tehdejší doby.

Mechner byl autorem prvního dílu Prince of Persia. Perfektně tedy znal kód hry i veškeré její principy. Pro druhý díl navíc plánoval jen drobné změny v hratelnosti, lepší grafiku a novou sadu úrovní. Vtip ve vývoji druhého dílu však spočíval v tom, že Mechner titul pouze navrhne a tvorby samotné se nebude účastnit.

Vývojářský tým pro Prince of Persia 2 totiž sídlil v Kalifornii a Mechner plánoval přesun z New Yorku do Paříže. Pro tým tak vytvořil dvousetstránkový manuál, který principy i technické náležitosti hry detailně popisoval.

Dokumenty s herním návrhem pochopitelně v herním průmyslu vznikají běžně. Zpravidla se však často aktualizují, či využívají jen v úvodu. Tvorba her je totiž organický proces a některé principy znějí poutavě na papíře, ale v praxi pak nudí.

Obrázek z manuálu pro vývoj Prince of Persia 2

Jordan Mechner

Jenže Prince of Persia 2 vznikal přesně podle manuálu, jen s minimem komunikace. Jeho vývoj totiž začal v roce 1991, kdy byl internet ještě v plenkách. A Mechner tak mohl tvorbu hry usměrňovat jen minimálně.

Nález herního pokladu

Objevil se kód Prince of Persia

Jordan Mechner přes deset let nemohl objevit herní kód pro původní titul Prince of Persia. Naději na jeho nález tak ztratil, kód však při úklidu objevil jeho otec (čtěte více).

Hru navíc vydávalo menší vydavatelství Broderbund, pro které byla vůbec nejdražším projektem v historii. Vydavatelství se tak vývoje obávalo a manuál žádalo kvůli dostatečně přesnému odhadu nákladů.

Dostatečně věrný vznik hry Mechner přičítá i tehdejšímu duchu vývoje. Na titulu pracovalo jen několik lidí, a chyběla tak například pozice kreativního ředitele. "Pokud by vývojářský tým zahrnoval kreativního ředitele, můj manuál by byl během dvou měsíců zastaralý," píše Mechner na svém blogu.

Podobně však vnímá svou případnou účast na vývoji. Bylo by prý pravděpodobné, že by inklinoval ke snaze titul měnit a vylepšovat. Zpětné porovnání manuálu a výsledné hry tak Mechner považuje za zajímavé. Titul se pro rozpočet i plánované datum vydání neobešel bez škrtů, přesto o něm říká: "Jsem ohromený tím, kolik toho realizovali, a jak přesné to bylo."

Mechner svůj manuál pro vývoj Prince of Persia 2 zveřejnil na internetu, zájemci ho tak mohou stáhnout zde.


Témata: Prince of Persia