Americká policie se omluvila za náborovou kampaň ve stylu Call of Duty

  • 13
Šéf policie stotisícového amerického města Peoria se omluvil za internetovou reklamu vybízející mladé lidi ke vstupu do místních bezpečnostních složek. Připodobnění policistů k hlavním hrdinům oblíbené střílečky Call of Duty bylo totiž podle mnohých necitlivé.

Policejní složky v mnoha západních státech se dlouhodobě potýkají s nedostatkem nových zaměstnanců, práce v bezpečnostních složkách už jednoduše mladé lidi neláká. Policejní oddělení ve stotisícovém městě Peoria v americkém státě Illinois se pokusilo nelichotivou situaci změnit reklamou speciálně zacílenou na hráče videoher, jejichž podíl v dnešní společnosti stále roste. A opravdu se jim podařilo zaujmout, bohužel pro ně ne jen v pozitivním slova smyslu.

V sérii Call of Duty se střílí po všem, co se pohne.

Na obrázku, který sdílel oficiální facebookový profil peorijské policie můžeme vidět trojici ozbrojených policistů v bojové pozici doplněnou výzvou: přestaňte hrát hry a odpovězte na volání povinnosti (Stop playing games and answer the Call of Duty). Jde samozřejmě o narážku na populární sérii, jednu z nejprodávanějších značek herního průmyslu, která vychází už dvacet let (viz recenze posledního dílu).

Zamýšlené sdělení je evidentní a lze předpokládat, že plakát vznikl s nejčistšími úmysly, v současné americké společnosti však přirovnání strážců zákona k akčním hrdinům přímočarých stříleček získalo nechtěný kontext.

Každý rok zemře v USA rukou policistů víc než tisíc lidí, mnohé z těchto případů jsou pak následně silně kritizovány kvůli tomu, že použití služební zbraně nebylo v dané situaci nutné. Například minulý měsíc obletělo svět video panikařícího strážníka, kterého ke střelbě na spoutaného neozbrojeného podezřelého vyprovokoval pád žaludu na kapotu blízkého auta. Vyznění plakátu z tohoto pohledu příliš nepomáhá ani to, že všichni tři zobrazení policisté jsou bílí muži.

Množství negativních reakcí na internetu bylo tak velké, že se šéf místní policie Eric Echevarria za reklamu omluvil a nechal ji odstranit. „Byl to prostě jen náborový obrázek, o kterém jsem si myslel, že by mohl oslovit mladou generaci. Beru to na sebe a upřímně se omlouvám. Naším cílem je získat pro toto policejní oddělení ty nejlepší a nejkvalifikovanější policisty, a to tím nejšetrnějším a nejuctivějším způsobem,“ uvedl pro místní noviny Journal Star.

Najdou se samozřejmě i tací, podle nichž je reklama v pořádku a její kritici jsou „sněhové vločky“, přecitlivělí ufňukánci, kteří hledají problémy tam, kde žádné nejsou. Vzniklá kauza každopádně vzbudila tolik pozornosti, že se reklama asi dostala i k lidem, které by jinak neoslovila. Otázkou je, kolik z nich „volání povinnosti“ skutečně podlehne.