ANNO 1503 – E3 preview

  • 228
Další díl úspěšné realtimové strategie ANNO začíná o devětadevadesát let dříve než jeho předchůdce (v roce 1503) a jeho autoři slibují mnohá vylepšení. Právě proto jsme na výstavě E3 zamířili také k jednomu z panelů na stánku Electronic Arts, kde nové ANNO předváděli na velkých obrazovkách členové vývojového týmu.
ANNO 1503

Solidní úspěch realtimové strategie ANNO 1602 nedal spát jak rakouským vývojářům ze studia Max Design, tak německým Sunflowers, kteří se společnými silami vrhli do přípravy dalšího dílu. Právě na letošní E3 poprvé veřejně prezentovali první výsledky své práce – betaverzi ANNO 1503. Hra nás zaujala již na první pohled, a tak jsme vděčně přijali společnost jednoho z vývojářů, který nám představil základní funkce celé hry, která více než co jiného připomíná historický mix Age of Empires, Civilizace a Settlerů. Proč jsme si pro charakteristiku ANNO 1503 vybrali právě tuhle trojici her? Uvidíte sami...

Rozhodně největší inspiraci našlo ANNO 1503 právě u série Settlers. Už začátek hry, kdy přijedete s plachetnicí k pobřeží Nového Světa a začnete s postupnou stavbou kolonie, nezapře jistou (značnou podobnost). Jakmile však na mapě spatříte další civilizace (těch je celkem devět a obývají čtyři různé klimatické zóny – nejlepší jsou rozhodně eskymáci v malých iglů, kteří se prohánějí ), které trpělivě budují své stavby (eskymácká iglů, indiánská puebla ...), přijdou vám na mysl Japonci a podobná settleroidní havěť vyvedená v naprosto stejném stylu. ANNO 1503 ANNO však co se budov a jednotek týče zašlo mnohem dál – kromě „základních“ staveb jako skladiště, pily či farmy budete stavět takové šílenosti jako tabákové plantáže, strážní věže, obrovské slévárny vyrábějící primitivní renesanční děla a dalších 250 různých budov. I tady samozřejmě fungují obligátní výrobní řetězce, takže k výrobě zbraní je potřeba nejprve postavit důl na rudu a uhlí, slévárnu a pak teprve zbrojovku. Ačkoliv by se mohlo zpočátku zdát, že není možné simulovat v settlerském světě tvrdé ekonomické vazby, opak je pravdou – jak nám vývojáři ukázali, může sebemenší opomenutí důležité budovy vyústit v katastrofální nedostatek surovin a následný kolaps celé ekonomiky, hlad a bídu. Přes krize a postupné dosáhnutí limitů samovýroby se nelze dostat jinak než čilým obchodem s ostatními civilizacemi, přičemž každá z nich preferuje při výměně zboží jiné komodity. Za těch pár desítek minut, které jsme nad ANNO 1503 strávili, jsme nenarazili na žádný větší technický problém - snad jedině menu výběru jednotlivých budov a cest bylo na systému stavění trochu nepříjemné – v pozdějších fázích hry, kdy bylo možné vybrat si ze seznamu více než stovky staveb, vyžadoval každý nový domek zdlouhavé procházení několika stránkami plnými ikonek.

ANNO 1503

Druhá v pomyslném výčtu stojí Civilizace. Té se podobá hlavně diplomatický model hry. Stejně jako v případě obchodování, i v diplomacii se chovají všechny rasy jinak – s některými není problém udržet dlouhodobý spojenecký svazek, ale spousta národů se již při prvních menších třenicích rozhodne pro válku. Nezbývá tedy než shromáždit své vojsko s loďstvem a vyrazit vstříc nepříteli. Právě systém bojů nejvíce připomíná Age of Empires – střety na několika frontách rozhodně nebývají ojedinělé, a tak se může snadno stát, že zatímco se soustředíte na vytlačování protivníkových invazních vojsk ze svého kontinentu, připluje nepozorovaně flotila lodí a rozbombarduje vám hlavní přístav s přilehlými továrnami. Jak jsme se měli možnost na vlastní kůži přesvědčit, umělá inteligence je již v betaverzi na poměrně vysoké úrovni a počítač rozhodně nikoho nešetří. Je tedy nutné přizpůsobovat bojovou taktiku terénu a národnosti protivníka – pokud například vyjedete se slabou pěchotou nepodporovanou děly proti Indiánům, můžete se spolehnout na brzkou porážku, stejně jako když podceníte sílu lodí eskymáků. Díky tomu, že se mapa oproti předchozímu dílu přibližně čtyřikrát zvětšila, přibylo prostoru a surovin pro megalomanské střety doslova nehodné šestnáctému století – ale rozhodně to není na škodu.

ANNO 1503 je jednou z nejlepších budovatelských strategií, které bylo možné na E3 spatřit. Ačkoliv by se mohlo z předchozích odstavců zdát, že jde jen o prachsprostý plagiát všeho, co v tomto žánru bylo vymyšleno, půjde bezesporu o jedinečnou hru se skvělou grafikou, propracovanou ekonomikou i bojem. Nezbývá než se těšit na podzim, kdy by se ANNO 1503 mělo objevit v obchodech.


Témata: Electronic Arts