Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: BW

Nádobíčko moderního hráče: velká obrazovka, internet a mikrotransakce

  • 78
Roste počet lidí, kteří připojují své počítače k televizní obrazovce a kteří na konzolích používají internetové služby.

Odpůrci videoher to mají čím dál těžší. Typický hráč už dávno není poďobaný puberťák. A už dávno nesedí schoulený u počítače ve špatně osvíceném dětském pokoji.

Podle nejnovějších průzkumů i osobních zkušeností členů redakce Bonuswebu se videohry přesouvají z monitorů a menších televizí v dětských pokojích a pracovnách do obývacích pokojů. Podle studie Digital Lifestyles: 2010 Outlook za poslední rok vzrostl počet domácností vybavených konzolí s připojením k internetu o 64 procent a o 36 procent vzrostl počet lidí, kteří k televizoru připojují své PC.

Studie, ze které je k dispozici pouze několik čísel bez bližšího vysvětlení, se zaměřuje na budoucnost sledování videa na internetových serverech, ale zmíněná zjištění ukazují i na něco, co fanoušci PC hraní zapomínají. Totiž, že na velikosti záleží. A budoucnost PC hraní je v obýváku. Jedině tam má v podstatě možnost ukázat konzolím, zač je toho loket.

Na pidiobrazovkách s úhlopříčkou 22" (nejrozšířenější rozlišení dnes prodávaných PC displejů 56 cm) totiž extra vysoké rozlišení, které konzole nezvládnou, nemá šanci vyniknout. A naopak, pokud připojíte PlayStation 3 se hrou bez vyhlazování hran k plazmové obrazovce s úhlopříčkou 50", začnete chápat, co že to PC hráči melou o slabém grafickém výkonu PS3.

Pokrok díky standardům
Výrazný nástup "propojených" domácností je logický. Lidem to umožňují výrobci spotřební elektroniky i herních zařízení a osobních počítačů díky podpoře stejných standardů. Zatímco připojit osobní počítač k baňaté televizi přes s-video znamenalo docela náročné laborování s kabely a nastavením zobrazení, u placatých televizí je to od začátku snadné.

I opravdu levné modely nabízejí v drtivé většině klasický VGA konektor, naopak stále více počítačů je vybaveno HDMI výstupem, který z propojení počítače a televize dělá záležitost pro dvouletou cvičenou opičku. A HDMI výstup už nabízí i nejlevnější samostatné grafické karty s cenovkou hluboko pod tisícem korun. Navíc se HDMI začíná objevovat i u levných notebooků a netbooků, i když tam to na velké hraní není.

Z pohledu hráčů je prostě obývací pokoj nová meta. Stačí mít PC, které vypadá alespoň trochu slušně a které má dobře vyřešené chlazení a odhlučnění, aby nerušilo spolubydlící při běžných činnostech, které v obýváku probíhají. Ono sledovat romantickou komedii za zvuku přistávající stíhačky není nic moc. To je ostatně důvod, proč někteří lidé nedokáží přesvědčit svoje partnerky, že Xbox 360 je ideální multimediální zařízení, kterému patří čestné místo na televizním stolku.

PC hraní v obýváku má každopádně jeden limit, finanční. Ten se netýká ani tak nákupu dostatečně velké televize (Full HD 50" plazma se dá koupit už za dvacet tisíc, HD Ready i za polovinu), ale skloubení momentálně žhavého 3D hraní s televizní obrazovkou. Zatímco 22" LCD monitor s obnovovací frekvencí 120 HZ přijde přibližně na jedenáct tisíc, televizor s dvojnásobnou úhlopříčkou přijde na pětinásobek. A to se jen kvůli 3D hraní moc nevyplatí. Zvlášť, když 3D efekty ve spoustě her jen "hrají na city", místo aby přispívaly k větší realističnosti prostředí.

Hard-core hráči a placení za traktory
Druhý dnešní náhled do světa herního businessu se také opírá o studii. Tentokrát se o chování hráčů zajímala americká NPD Group a odhalila, že herní svět není tak ostře rozdělený, jak by se z diskusí pod články na Bonuswebu mohlo zdát. Totiž na tvrdé hráčské jádro s nabušenými počítači a konzolemi nové generace stojící proti masám příležitostných hráčů, kteří si užívají Farmville na Facebooku.

Podle NPD Group tvoří dvě třetiny hráčů sociálních her lidé, kteří hrají i na herních konzolích. Tím částečně padá "obvinění", podle kterého se lidé na Facebooku spokojí s mizernou kvalitou her, protože nepoznali povedené plnohodnotné hry.

Hra Farmville na sociální síti Facebook

Studie naopak potvrdila, že na Facebooku hrají více ženy, zatímco herní stroje preferují spíše muži. Mezi hráči, kteří se projevují pouze v rámci sociálních sítí, vedou ženy v poměru 63 : 37. U konzolistů je poměr obrácený, 38 : 62 ve prospěch mužů. Podobné je to i s věkem, sociálním hrám a jednoduchým hříčkám dávají přednost starší hráči, zatímco ti mladší do 45 let preferují herní konzole.

Pro tvůrce her je ale nejzajímavější jiné zjištění, a to skutečnost, že lidé, kteří hrají na domácích konzolích i na Facebooku, mnohem častěji utrácejí za "bezplatné" sociální hry. Například traktor do Farmville nebo novou úroveň do stávající hry si v průběhu studie koupil jeden z devíti sledovaných subjektů.

U obecné hráčské populace přitom mikrotransakce zdaleka tak populární nejsou – před zahájením studie se k tomuto typu plateb za herní obsah odhodlala jen asi tři procenta hráčů starších třinácti let. A platí to i naopak, pokud člověk hraje na konzoli i na Facebooku, přibližně o deset procent stoupá pravděpodobnost, že si koupí i hru pro své herní zařízení.

Nejlepší zprávou pro hráče je potom snaha vývojářů a vydavatelů na Facebooku nabídnout o něco kvalitnější herní zážitky. Díky masám lidí, kteří hrají Farmville nebo Mafia Wars, které představují nejzákladnější hratelnost s minimálním podílem grafiky, totiž tvůrci her cítí peníze a začínají se snažit.

Jejich možnosti jsou zatím omezené prostředím současných webových prohlížečů, ale i to by se mohlo během několika měsíců změnit. Lepší herní grafiku by mohly přinést nové verze browserů, které budou pro vykreslování webových stránek používat nejen procesor, ale i grafickou kartu. Už aby to bylo.