Nová verze konzole Xbox 360

Nová verze konzole Xbox 360

Herní průmysl se stále propadá, jásat může jen Microsoft. Nový Xbox uspěl

  • 29
Microsoft po dlouhé době může veřejně prohlásit: jsme nejlepší! Přepracovaná verze herního zařízení Xbox 360 obalená v kabátku z černého lesklého plastu se stala prodejním trhákem měsíce června.

Microsoft za červen prodal jen v USA 451 tisíc krabic Xboxu 360. Nový Xbox v prvním týdnu zahájení prodeje zabodoval i v Japonsku, kde se za sedm dní prodalo více než 17 tisíc Xboxů. Týden před uvedením nové verze to byly pouhé dva tisíce.

Největší podíl na úspěchu měla inovovaná verze. Podařilo se opravit většinu nedostatků, které Xboxu vytýkali i jeho majitelé. Novinka na trhu uspěla díky tiššímu chodu, zabudovanému adaptéru pro připojení k bezdrátovým sítím a elegantnímu designu. Velký napájecí adaptér naneštěstí nezmizel (čtěte první dojmy z nového Xboxu).

V Česku se nový Xbox 360 začal prodávat bez velké pompy a reklamní kampaně s měsíčním zpožděním. Žádná čísla o prodejích nejsou k dispozici. Microsoft ohledně Xboxu 360 prozrazuje neochotně pouze jedno číslo, a to, že se v Česku prodalo několik desítek tisíc těchto zařízení.

Nepotvrdily se ani fámy, že do Česka zamířilo jen několik set kusů inovovaných Xboxů 360. Zatím lze Xbox 360 "slim" koupit ve všech velkých internetových obchodech. Zároveň je možné narazit i na "výprodeje" stávajícího Xboxu 360 Elite. Přibližně pětisetkorunová sleva a hra zdarma však jen těžko vyváží integrované wi-fi a dvojnásobnou kapacitu disku. Pro řadu zákazníků to ale zjevně neplatí, v USA se podle dostupných informací lépe prodával původní Xbox 360 Elite, na který MIcrosoft poskytoval slevu 50 USD, tedy šestinu ceny.

Zájem o nový Xbox je patrný i v dalších evropských zemích, kde se černá lesklá krabička začala prodávat ve stejný termín jako v ČR. Například v Británii je Xbox nejprodávanější herní konzolí na Amazon.co.uk. V žebříčku prodejů v oblasti her mu patří šestá příčka, zatímco Wii je až na 35. místě. Xbox 360 v nové verzi je nejprodávanější konzolí i na německém Amazonu.

Když se však odhlédne od prodejních úspěchů Xboxu 360 v inovované podobě, hernímu průmyslu zbudou oči pro pláč.

Nejvíce je to vidět na prodejích her, které se meziročně propadly o patnáct procent. I v tomto případě je vidět, jak zavádějící mohou být různé analýzy prodejů a finančního zdraví průmyslových oborů. Zatímco herní hardware v červnu 2010 rostl díky Xboxu 360, hry mohly růst jen těžko, protože novinky vydané v červnu ani neměly potenciál masivních prodejů. Snad s výjimkou nejnovějšího Harry Pottera z Lego kostek.

První tři příčky v prodejích videoher za červen obsadily stejné tituly, jako před měsícem. To je dobrá zpráva hlavně pro Rockstar: westernu Red Dead Redemption (přečtěte si recenzi) patří první a třetí místo za 583 tisíc prodaných kusů pro Xbox a 380 tisíc kusů pro PlayStation 3. Na druhém místě je Super Mario Galaxy 2 pro Wii.

Red Dead Redemption

Do první desítky se nově probojovaly pouze tituly Toy Story 3 pro kapesní Nintendo DS svázané s novým animákem a na desátém místě LEGO Harry Potter Years 1-4 pro Wii, přestože hra vyšla i na PC, Xbox 360 a PS3.

Budoucnost je změna

Už několikátý měsíc propadu prodejů her a herního vybavení v tradiční obchodní síti znervózňuje hlavně finanční analytiky. Ti se podle měsíčních výsledků prodejů řídí při nákupech a prodejích akcií herních firem. A právě v této oblasti nás čeká malá revoluce.

Americká společnost NPD, která data o prodejích her v USA zajišťuje, bude v brzké budoucnosti do svých přehledů zahrnovat i hry prodávané digitálně. A započítá dokonce i výnosy z půjčování her a obraty z prodejů použitých her ve velkých obchodních řetězcích.

Změna metodiky a zároveň naděje, které analytici vkládají do příchodu pohybových ovladačů Kinect pro Xbox 360 a Move pro Sony PlayStation 3, pak analytičku NPD Anitu Frazierovou vedou k předpovědi, že prodeje her na fyzických nosičích za rok 2010 dosáhnou hranice 20 miliard amerických dolarů. Necháme se překvapit.