Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GameEkonom – agresivní Codemasters

  12:00aktualizováno  5. března 5:05
V Codemasters se rozhodli přijmout poněkud agresivnější strategii. || Xboxu se na domácí půdě daří a v jistém směru mu může závidět i PS2. || Jednoprocentní nárůst tržeb je ve skutečnosti mnohem vyšší.

Agresivně. A co takhle s rozvahou? – úterý 18. února 2003
Kdo na to má, jde do toho ze všech sil. Kdo na to nemá, s tím se brzy rozloučíme. Tento trend je na herním trhu patrný již nějaký čas, ale v současnosti začíná kulminovat. Electronic Arts kupuje koho může a zakoupené společnosti sdružuje do obrovských megakomplexů. Už celou řadu týdnů se šušká o Microsoftu a možné akvizici herní divize francouzského kolosu Vivendi. Naopak množství menších i větších firem vzalo po Novém roce za své (učebnicový příklad rychlého krachu nám nedávno ukázalo Rage).
Britská vydavatelská společnost Codemasters se rozhodla dát najevo, do jaké skupiny patří. Oznámila, že na tradiční konferenci GDC v San José hodlá koupit práva na pět špičkových titulů. Prý se jedná o část nové „agresivní strategie získávání produktů“, během které firma nebude váhat utratit velké sumy za tituly, které by jí mohly přinést tučný zisk – nebo alespoň slušné renomé.
V Codemasters mají zájem především o tituly pro konzole nové generace a online hry pro PC. Tento plán odráží postoj většiny současných vydavatelství – běžné „offline“ PC projekty a tituly pro handheldy (včetně mobilních telefonů) stojí trošku na pokraji zájmu. Zaměření na konzole, především PS2 a Xbox, je pochopitelné. Vývoj je většinou levný a zisky mohou být slušné i v případě, že by se nejednalo o nové GTA: Vice City. Že by ale byly onlinové hry na PC rentabilnější než běžné tituly? Se vší tou správou serverů, dodatečným upravováním programového kódu a vytvářením virtuálních světů a vůbec celým kolotočem? Inu, možné to je. Ale „offline“ trh zatím přece jenom vypadá jako trošku jistější pole.
Zdroj: GamesIndustry

Xboxu se v Americe daří – středa 19. února 2003
Ještě koncem loňského roku nebylo tak úplně jasné, kdo je na americkém konzolovém trhu na druhé příčce. První místo patří samozřejmě už dlouhou dobu PS2 od Sony, ale kdo je za ním? Xbox, nebo GameCube? Těsně před Vánoci to vypadalo, že Microsoft se svou černou skříňkou Nintendu trošku utekl... a nyní to je už jisté. Během ledna se mu podařilo získat 24 % zdejšího trhu, což je dvojnásobek, než má GameCube.
Při zběžném pohledu je také poněkud překvapivé, že ačkoliv Xbox za PS2 silně zaostává v počtu prodaných konzolí, u připojení k internetu je tato situace obrácená. Od uvedení služby Xbox Live na trh o ni projevilo zájem o 44 % Američanů víc, než o konkurenční Play Online pro PS2 (počítáno pochopitelně také za první měsíce provozu). Vzhledem k tomu, že PS2 má mnohem širší hráčskou základnu, je poměrný rozdíl penetrace trhu ještě vyšší.
Na druhou stranu, čemu se divíme? Japonská premiéra Play Online nedopadla pro Sony zrovna nejlépe a hráči za Velkou louží byli opatrní. Navíc chyběly pořádné trháky, které by zákazníky k jejímu koupení přiměly (nové Final Fantasy v USA k dostání nebylo). Zato Microsoft nenechal nic na náhodě a zároveň se spuštěním Xbox Live si odbylo svou premiéru několik velice slušných online titulů. Holt jestli něco Microsoft umí, je to marketing. Zato Sony se v poslední době drží v tomto směru nějak při zemi. Zdá se, že usíná na vavřínech a doufá, že vše pojede v zaběhaných kolejích bez vynaložení větší námahy. Aby jej za chvíli nepotkalo nemilé překvapení – ať už ze strany Xboxu, nebo někoho jiného.
Zdroj: GamesPress

Méně je někdy více – středa 19. února 2003
Až doposud se hry prodávaly jedna báseň, tržby rostly a dvouciferné meziroční nárůsty nebyly ničím ojedinělým. Nyní by se mohlo zdát, že těmto dnům požehnání a hojnosti odzvonilo. Prodej herního softwaru v Americe totiž za leden stoupl oproti loňskému roku o jedno jediné procento.
Jenže nic se nejí tak horké, jak se uvaří. Loni si totiž konzole nové generace teprve upevňovaly svá místa na trhu a jejich hráčská základna stále ještě rostla. Na výsluní se stále také vyhřívaly starší systémy. Zájem tedy byl například nejen o tituly pro PS2, ale i pro původní PS (či vylepšenou verzi PSone). Dnes je tomu jinak: za nízké procento růstu totiž mohou výhradně ony „zastaralé“ platformy. Máme-li být konkrétní, tituly pro PS2 zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o 20 %, pro Xbox o 26 %, pro GBA o 28 % a pro GameCube o zdánlivě neuvěřitelných 86 % (zdánlivě proto, že loni byla prodejní čísla z pochopitelných důvodů velice nízká – platforma byla na americkém trhu naprosto nová). Pokud bychom brali v potaz pouze konzole nové generace, jednalo by se o nárůst prodeje her o 28 %. A to je velice slušné. Vůbec to nevypadá, že by se herní trh dostával do útlumu – právě naopak.
Zdroj: Reuters

THQ se nechce kamarádit s GameCube – čtvrtek 20. února 2003
Vyšší tržby, menší zisk. Tak to momentálně vypadá v americké vydavatelské společnosti THQ. Zatímco za rok 2001 dokázala při obratu 196,4 milionu dolarů (5,8 miliard korun) vydělat slušných 28,5 milionu dolarů (840 milionů korun), o rok později si vedla o poznání hůře – tržby 217,8 milionu dolarů (6,4 miliardy korun), zisk 3,1 milionu dolarů (91 milionu korun). A bude hůř, alespoň v následujících dvou čtvrtletích. V nich by totiž THQ mělo vykázat ztrátu dohromady 10 milionů dolarů (295 milionů korun) při celkovém obratu 130 milionů dolarů (3,8 miliardy korun).
Na této nezáviděníhodné situaci se podílí především fakt, že THQ ukládá k ledu valnou většinu projektů pro GameCube a musí tak odepisovat náklady na jejich vývoj. Jenže se nedá nic jiného dělat. O tyto hry není zájem a není to jen vinou THQ. Samotná konzole GameCube se v poslední době neprodává podle původních předpokladů, takže i hry pro ní leží na policích obchodů ladem.
Samozřejmě, že ořezání společnosti přinese nárazově vyšší finanční zátěž, protože peníze vynaložené na vývoj nemá co vyvážit na straně prodeje. Jakmile se ale misky vah dostanou opět do rovnováhy, může se firma opět ocitnout v černých číslech. Podle analytiků k tomu dojde, takže ačkoliv po oznámení odhadované ztráty cena akcií THQ prudce klesla, nevidí v nastalé situaci žádnou tragédii. My s nimi – z našich ochozů pro laiky – tiše souhlasíme.
Zdroj: Reuters

Střípky a zajímavosti:
- Ve zprávě THQ o předpokládané ztrátě (viz výše) se objevila i jedna perlička. Před letošním květnovým veletrhem E3 prý klesne cena hlavních herních konzolí o 50 dolarů – PS2 a Xbox se údajně bude prodávat za 149 dolarů (4400 korun) a GameCube dokonce jen za 99 dolarů (2900 korun). Uvidíme, co je na tom pravdy, ale spíš se jedná o omyl, dezinpretaci nějaké informace nebo prostě jen – odpusťte nám ten výraz – volovinu.
- Microsoft ví, jak zpropagovat připojení k internetu pro svou platformu Xbox. Nedávno oznámil, že majitelé této černé skříňky si budou moci zdarma stáhnout novou úroveň do oblíbené akční hry Tom Clancy’s Splinter Cell nazvanou Kola Cell. To ale bude pochopitelně možné jen v případě, že budou mít předplacenou službu Xbox Live. Řekněte, kdo by tomu odolal?
- Už od května 1998 trvá strategické partnerství dvou gigantů na herním trhu – Electronic Arts a Square. Výhodné bylo pro obě strany. Electronic Arts zajišťovalo distribuci her od Square na území USA, Square zase podávalo podobnou ruku EA v případě uvádění her na japonský trh. Jenže s tím je konec. Square se spojuje se společností Enix, a tak je se spoluprácí konec. S účinností k letošnímu březnu. Vida, ten je za rohem.
Zdroj: Reuters, Voodoo Extreme, GamesIndustry

Autor:
  • Nejčtenější

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...