Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Budoucnost série Gothic: nejasná

  12:08aktualizováno  16. srpna 10:59
Do hloubky jsme se podívali na kauzu, která momentálně hýbe světem RPG fandů, obzvlášť těch, kteří si oblíbili legendární Gothic. Co se vlastně děje, jak to bude s pokračováním a zda se ještě někdy dočkají patche ke třetímu dílu - to vše vám prozradíme.

Oznámení, které vyšlo na povrch 22. května, by se dalo chápat i jako akt osvobození. „Po konečném ztroskotání všech jednání o dalším směřování série Gothic jsme byli nuceni orientovat se jinak,“ zní oficiální prohlášení z Piranha Bytes, dosavadních tvůrců Gothicu. Po spolupráci na Gothic 2 a 3 se tak cesty Piranha Bytes a JoWoodu definitivně rozchází. Pro toto rozhodnutí se vyjádřila většina z tvůrčího týmu, ve kterém pak prý zavládla uvolněná atmosféra.

V Rakousku, domovské zemi JoWoodu, musí být nálada o poznání nepříjemnější. Odstoupení Piranha Bytes od dlouhotrvající spolupráce bylo pro Rakušany překvapující. Věrni strategii, vyvažovat špatné zprávy lepšími, kontrovali o několik hodin později zprávou, že již připravují Gothic 4. Ve čtyři věty dlouhém PR textu nestojí pochopitelně více než vyjádření záměru, jelikož JoWood teprve hledá dostatečně schopné studio. To samozřejmě indikuje, kdo že na další díly série vlastní práva. Piranha Bytes to však přeci jen vidí jinak. Atmosféra mezi oběma subjekty je tak přímo jedovatá.

Ze spojenců soupeři
Oficiální odluku brzy následovala žabomyší válka. Zatímco dosud obě strany všechny možné bugy, kterými byl Gothic 3 prolezlý, společnými silami házely pod koberec, staly se nyní vhodnou municí ve vzájemné přestřelce. Už v tiskovém prohlášení si JoWood do svých někdejších partnerů rýpl: „při hledání tvůrců Gothicu 4 budeme klást značné požadavky na kvalitu, obzvlášť pak bezchybné programování.“

„Věřte nám,“ píše tisková koordinátorka JoWoodu Verena Vajo, „nikoho nerozčilují četné bugy tolik jako JoWood. Představte si, že investujete miliony do projektu a obdržíte ho se zpožděním a ještě s tolika chybami.“ Obchodní ředitel Piranha Bytes Michael Rüve se ohrazuje: „Vývoj patchů JoWood dlouhé měsíce zajímal hodně málo, nebo dokonce vůbec.“ Umělecký ředitel Ralf Marczinczik k tomu ve fórech dodává: „Ne vždycky má vývojář dostatečný vliv na to, co se se hrou po vydání děje. Dohody mezi studiem a vydavatelem jsou často přinejmenším zajímavé.“

Tón vyjádření dává tušit, že sebe oba subjekty mají tak akorát dost. Ztroskotaná jednání ohledně dalšího osudu společného dítka jsou jen poslední kapkou. Od listopadu 2006 panovala podle zasvěcených mezi oběma tichá válka o to, kdo vlastně může za vypuštění tak nehotové hry, jakou Gothic 3 zcela jistě byl. A především o to, kdo finančně zajistí nápravu. Hra trpěla pády, grafickými nedostatky, neuchovanými savy, chaotickou umělou inteligencí a spoustou logických chyb. Již na první prodejní den byl vypuštěn patch číslo 1. Dosud vyšly čtyři obsáhlé opravy, četné problémy ale zůstávají. Hráči tak již měsíce čekají na tak řečený „gigabyte-patch“, který by měl měnit dokonce herní mechaniku, jako například bojový systém.

Piranha Bytes chtěli, aby novinky, které touto formou implementují do Gothicu 3, byly zároveň základnou pro další projekt. Místo prostého vyhlazování chyb se tak v Německu již pracovalo na čtvrtém dílu. „Nemělo by žádnou cenu měnit Gothic 3 a u pokračování dělat ty samé změny ještě jednou,“ obhajuje kroky studia designér Michael Hoge. Tento plán však JoWood nemínil financovat. Nedohoda v rozpočtové otázce vyústila v ukončení rozhovorů a jakýsi, pro hráče značně nevýhodný status quo. Aby toho nebylo málo, nechal vydavatel vývojáře takříkajíc na suchu. Podle Michaela Rüve pracovalo Piranha Bytes na posledních patchích na vlastní náklady. Dodává, že Gothic 3 pro ně vůbec nebyl výdělkem, ba naopak.

Na Gothic mi nesahej
Naproti tomu Jowoodu Gothic 3 dost možná zachránil krk. Hry se jen v Německu mělo prodat přes 250.000 kusů, celosvětově pak prodeje hravě překračují půl milionu kopií a nadále utěšeně stoupají. Na konci května společnost ohlásila rekordní výsledek za první fiskální kvartál, který zněl na 6,2 milionů eur, což je nárůst o 21%. Sotva dva roky nazpět vyhlížela situace zcela opačně. Léto 2005 bylo pro JoWood ve znamení boje proti úpadku a následnému konkurzu. Hodnota akcií klesla pod magických 50 centů za kus. Australské studio Perception, které pro rakouskou společnost připravovalo StarGate SG-1 a nedostávalo zaplaceno za dílčí stádia vývoje, podalo žádost o prozkoumání konkurzní podstaty JoWoodu. Za pět minut dvanáct přispěchal na pomoc mnichovský publisher Koch Media (Deep Silver), který koncem roku 2005 coby investor vstoupil do projektů Spellforce 2 a právě Gothic 3. Po krátkou dobu Němci drželi dokonce padesát procent akcií JoWoodu. Po vydání Gothicu 3 se jejich podíl snížil opět na deset procent.

V mnichovské společnosti viděl JoWood ideálního partnera. Ten se totiž držel stranou produkčních otázek. Přesto se i u Kochů vědělo o mizerné kvalitě Gothicu 3 před vydáním. Minimálně jeden jejich člověk gold master hrál a hlásil dalekosáhlé problémy. Proč německá firma nezasáhla? „Kontrola kvality nebyla na naší straně,“ zní lapidární konstatování z Mnichova. Ten už ostatně s JoWoodem, až na oněch deset procent v této firmě, úžeji nespolupracuje. Dohoda se totiž netýkala ani datadisku k třetímu dílu RPG legendy, ani dalšího pokračování.

Mezi někdejšími partnery, Piranha Bytes a JoWoodem, však zdaleka vše vyřešeno není. Dokonce se zdá, že jejich osudy budou ještě nějakou dobu propleteny. Michael Rüve hráče sice ujišťuje, že jeho zaměstnavatel práva na sérii neprodal, a už vůbec ne pod nějakým existenčním tlakem. Skutečnost je ale nejspíš taková, že v rámci smlouvy na Gothic 2 a 3 postoupili Piranha Bytes licenci na čtvrtý díl právě JoWoodu – ta podle spekulací platí až do roku 2012. Pro Rakušany je to tedy jednoznačné: „Piranha Bytes v této době nesmí produkovat ani vydávat další hry ze série Gothic.“ Je to ale ještě složitější. Hesenské studio totiž má na vývoj čtvrtého dílu prvotní opci. Jak se zdá, tak ji však odmítlo a JoWood se může porozhlédnout po někom jiném. Jakmile však bude chtít spustit práce na datadisku ke čtyřce, musí opět přijít za Piranha Bytes. Jakmile přijde řeč na případný Gothic 5, karta se obrací. JoWood již teď připouští, že německé studio má na tento projekt jistá prává, ale dodává, že je přednostním vydavatelským partnerem. Nejasná zůstává otázka, kdo vlastně může vytvořit datadisk ke Gothicu 3. V tomto bodě obě strany mlčí.

Na první pohled patrné konsekvence ukončení spolupráce jsou tyto: Piranha Bytes je na určitou dobu odstavena od svého rodinného stříbra a JoWood pro změnu nemá adekvátní vývojářský tým. Situace je pro obě firmy nepříjemnější, než by se na první pohled mohlo zdát. JoWood nutně potřebuje opravit bugy, což zatím dokáže jen Piranha Bytes. Ti zase hledají novou finanční záštitu, což jim bez Gothicu nepůjde snadno.

Nová spojenctví
Tato fáze je tak pro obě společnosti ve znamení příprav vdavků s novými partnery. Jenže ty podle všeho nebudou jednoduché, protože oba subjekty v branži platí za problémové. JoWoodu se připisuje upřednostňování snahy udržet se na burze v jakés takés kondici na úkor kvality her. Spolupráce s tímto vydavatelem přivedla leckteré studio na mizinu. Piranha Bytes oproti tomu sice má pověst nadaného studia, které je však zároveň nesmírně chaotické a rezistentní vůči jakýmkoliv zásahům či radám zvenčí. U Gothicu 3 poznali zkrátka příliš pozdě, že si ukousli větší kus, než mohou rozžvýkat. Přesto se zdá, že mají právě tvůrci momentálně lepší karty v rukávu. V Německu se mluví o tom, že podepsali smlouvu s již zmiňovaným Koch Media, pro které mají připravit RPG ve stylu prvního Gothicu pod jiným názvem. Nikdo to však zatím nepotvrdil.

JoWood má naopak každým dnem větší a větší problém. Aby úplně nezruinoval pověst série, na níž chce i do budoucna stavět, musí bezpodmínečně připravit další patch. Z Piranha Bytes zaznívají negativní stanoviska. JoWoodu tak nezbývá než slibovat navázání spolupráce s jiným studiem, které se však do komplexního programového kódu hry bude pronikat několik měsíců. Navíc ještě nebylo nalezeno. Zanedlouho už by mohlo být pozdě. V kuloárech se tak šeptá o dvou možnostech: JoWood dost možná požádá komunitu, aby si Gothic 3 opravila sama, přičemž jim k tomu poskytne adekvátní nástroje. Nebo požene Piranha Bytes před soud, kde ho donutí patch připravit. Znalci situace se ostatně domnívají, že celý spor u soudu dříve či později skončí tak jako tak.

Do toho pak JoWood samozřejmě hledá i ono studio, kterému dá za úkol vytvořit čtvrtý díl série. Ten by měl vyjít i pro Xbox 360. Jenže týmů, které mají zkušenost s RPG, navíc takto bezprecedentně rozsáhlými, a ještě k tomu s konzolemi, není v Německu mnoho. JoWood se nechal slyšet, že probíhají „slibná jednání“. Ta mají zhruba takový průběh, že společnost obvolala prakticky všechna německá a rakouská studia, s žádným se však nedohodla.

Neprůhledná přetahovaná a slovní válka, která se nejspíš ještě nějakou dobu potáhne, škodí pověsti obou společností. Jak v Piranha Bytes, tak v JoWoodu zdánlivě panuje bezstarostnost, kdy jsou si oba subjekty jisti svými řešeními, nicméně hráčům již dochází trpělivost. Koupili si drahou hru a ani po více jak půl roce ji nemohou bezproblémově hrát. Přitom jim je celkem jedno, kdo má jaké povinnosti a práva – chtějí jen to, za co si zaplatili. Zda to kdy dostanou, je ve hvězdách.

Autor:
Témata: Dům roku, Opce, Xbox
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...