F-Zero GC – kosmická jízda

  • 5
Každý zarytější nintendista dozajista zná futuristické závody F-Zero. Nyní je ve vývoji pokračování nejenom pro konzoli GameCube, ale i pro automaty firmy Sega. Fandové adrenalinových závodů račte vstoupit.
F-Zero GC

Přenesme se do roku 1989. Na poli videoherních konzolí panují dvě společnosti, Sega a Nintendo. Zatímco Sega vydává svůj celkově nejúspěšnější systém Genesis (v Evropě Mega Drive) a vydělává těžké peníze na startovním titulu Sonic the Hedgehog, Nintendo se drží stranou a dokončuje svoji v pořadí druhou stolní konzoli. Přibližně o dvanáct měsíců později bigN konečně vypouští Super Nintendo Entertainment System, který je nabitý novými technologiemi a hlavně slušnou knihovnou nových her. Jen tak na okraj - spolu s ním vychází i pilotní hra Super Mario World, jež nedosahuje takového boomu jako segácký Sonic. Nicméně o rok později díky technologii Mode 7 Nintendo vypouští mezi nenasytné hráče první projekt svého druhu. Onen skvost má název F-Zero. Jedná se o rychlou, akční a především futuristickou závodní záležitost. Je originální především účastí závodních vznášedel s vlastními charaktery - mezi mé oblíbence dodnes patří kapitán Falcon s lodí Blue Falcon či Dr. Stewart a jeho Golden Fox. Výtečná prodejnost F-Zera na sebe nedala dlouho čekat. A tak se zrodila nová nintendovská hvězda. Po pár letech její jas utlumily až další špičkové tituly jako Metroid 3, Killer Instinct a série Donkey Kong Country.

F-Zero GC

Další bod zlomu přišel až po skončení velkolepé kariéry konzole Super Nintendo. Přesněji v roce 1997, kdy na výstavišti E3 bylo poprvé předvedeno pokračování shora uvedených závodů určené pro systém Nintendo 64.
Druhý díl pojmenovaný F-Zero X představuje oproti svému předchůdci novou dimenzi hraní. Největší posun zaznamenala pochopitelně grafika, která je namísto spritové podoby akcelerovaná a plně v 3D. Novinkou, kterou hráči přivítali s velkým ohlasem, je přítomnost skvělého multiplayeru určeného až pro čtyři hráče na jedné obrazovce. Tvůrci F-Zera X se zaměřili na rychlý engine a opět na hratelnost umocněnou akčnějším pojetím. Výsledný produkt si znovu našel své příznivce (já mezi ně taky patřím :o) a tak nebylo důvodu, proč to nezkusit znovu. V Japonsku byl tento díl doplněn o jakýsi datadisk vytvořený speciálně pro periferii DiskDrive 64.

V našem výčtu pak nesmíme opomenout ani F-Zero: Maximum Velocity, které patří k prvním kazetkám vydaným pro GameBoy Advance. Svým zpracováním se však vrací k prvnímu dílu.

F-Zero GC

Nové pokračování s pracovním názvem F-Zero GC bylo poprvé představeno novinářům již v loňském roce a od té doby na netu koluje tolik informací, screenshotů a videií, že by byla škoda i na tomto místě nepřidat trochu šťávy do „nahypovaného kotle”.
Hned zkraje je třeba zdůraznit, že Nintendo si k vytvoření nového F-Zera povolalo vývojářské studio Amusement Vision. Znalci jistě ví, odkud vítr vane, jinými slovy Amusement Vision je vývojářský tým spadající pod známý gigant zvaný Sega.
V minulosti se proslavili arkádovkami, z těch známějších stačí uvést například Daytona USA. Pro systém GameCube zatím vytvořili dva díly puzzle plošinovky známé jako Super Monkey Ball.

Na tiskové konferenci bylo předně oznámeno vydání hry ve dvou verzích. Ta, co bude pro GameCube, má vyjít první, druhou verzí bude remake pro klasický hrací automat. Přičemž mezi oběma tituly půjde pomocí GameCube memory karty vyměňovat různá data.

F-Zero GC

Jedna z věcí, co se mi na F-Zeru opravdu líbí, je, jak každý díl pro stolní konzole názorně demonstruje videoherní evoluci. Od pseudo 3D grafiky plné spritů, přes mnohem rychlejší plnokrevnou 3D optiku až po hardcore zobrazení, kde jsou v jednotlivých vznášedlech vidět detailně vykreslení a animovaní jezdci.

Když se pořádně zamyslíte nad historií a konceptem F-Zera, zjistíte, že jeho hratelnost je postavena na třech základních elementech: na rychlosti, na manévrování a na skocích. Tento princip zůstane nezměněn a díky novým technologiím herní kostky, potažmo Triforce hardwaru, bude prožitek ze hry mnohem intenzivnější. Závody se opět odehrávají ve futuristických lokacích, fanoušci proto mohou očekávat podobné tratě známé z předchozích dílů.

Na prvním prezentačním videu bylo například k vidění Mute City, což je vůbec asi nejznámější prostředí, které v každém F-Zeru účinkuje. Velmi působivou částí na videu byl souboj dvou známých rivalů. A to kapitána Falcona a Samuraie Goroha. Během bitvy do sebe z boku prudce naráželi a v kokpitech obou strojů byly vidět perfektně vymodelované postavičky, jež se navzájem zdravily tvrďáckými gesty.

F-Zero GC

Z toho ale nevyplývá, že by na trati závodili vždy jen dva jezdci. Podle slov samotného Shigeru Myiamota má při každém závodu být na dráze až třicet vznášedel! To by přitom nemělo mít dramatický vliv na plynulost frameratu. V souvislosti s touto zprávou je zajímavá možnost použití first-person pohledu, čili výhled přímo z kokpitu závodního stroje.

Další viditelnou změnou bude mnohem větší rozmanitost a délka tratí. Ty mají opět oplývat prudkými zatáčkami, tunely a lopingy. Velkým skokem vpřed bude backgroundový design okruhů. Cesta kolem dráhy už nebude pustá, ale efektně obklopená rozličnými stavbami. Jejich rámec bude pochopitelně opět ve futuristickém duchu, kromě osvědčeného cyber a kosmo prostředí zde bude kupříkladu oblast nedotčené zeleně, pouště či zamrzlé polární krajiny. Velkou proměnu zaznamenaly i modely vznášedel. Díky technologickým vymoženostem jako například transparence, geometrické vyrovnání hran, dirt - mappingu, fullscene anti-aliasingu apod. vypadají vskutku neuvěřitelně plasticky. F-Zero GC Pozadu není F-Zero GC ani v oblasti extra efektů. Dočkáte se dynamického osvětlení, stínování nebo kupříkladu dnes již známého efektu, laicky označovaného jako tetelení rozpáleného vzduchu.

Jak jsem už výše zmínil - arkádová a konzolová verze F-Zera bude podporovat vzájemný přenos dat. V praxi to znamená nějaký ten čas strávený nad hracím automatem, jehož výsledkem bude získání nových okruhů a vznášedel pro pohodlí svého pokojíčku. Sami tvůrci tomuto schématu říkají “Home and Away“.
Při jedné z prezentací jeden z programátorů (Toshihiro Nagoshi) Amusement Vision k tomuto podotknul: „Arkádová i konzolová varianta je velmi důležitá, pročež doufáme, že se nám v zájmu hráčů podaří obě prosadit “. A samotný strůjce a v podstatě generální produkční celého projektu, Shigeru Miyamoto, se nechal slyšet, že Amusement Vision jsou tím nejlepším týmem, který (pod dohledem EAD) může toto pokračování přivést na svět. Bez debat lze počítat s multiplayerem až pro čtyři hráče na jedné televizi. Avšak o podpoře propojení s GBA nebo hře po internetu nepadlo prozatím ani slovo. Na škodu by určitě nebyla přítomnost vlastního editoru tratí, tzn. funkce obdobné jako u japonského F-Zero X datadisku.

I přesto, že předběžné informace ze strany Nintenda hovořily o létě tohoto roku, vydání hry pro zámoří bylo potvrzeno až na 25. srpen. V zemi vycházejícího slunce údajně dokonce na jaře. No a my v Evropě? Pravděpodobně nejpozději na podzim roku 2003. A já věřím, že počkat si se vyplatí, protože to bude stát rozhodně za to.