Bilance úrazů na kolech na českých horách čítá už víc než 320 úrazů. "A to jsme teprve v půlce léta. Když se podívám na statistiky, vidím 63 zlomenin dolních i horních končetin či 52 poranění kloubů," vypočítává náčelník krkonošské horské služby Adolf Klepš.
Desatero - bezpečný pohyb terénního cyklisty1. Naplánuj si trasu Trasu zvol podle svých schopností, nebo podle nejslabšího ve skupině. 2. Informuj se Počasí na horách se rychle mění, zjisti, jak bude, a podle toho zvol trasu a vybavení. 3. Informuj Před odjezdem předej informace o zamýšlené trase a předpokládanou dobu návratu. 4. Jezdi pouze po povolených cestách Jestliže je cesta legálně označena jako zakázaná, nepoužívej ji. Nepohybuj se mimo značené cyklostezky. 5. Znej značení cest Sleduj značení a popřípadě kontroluj v mapě, předejdeš zbloudění. 6. Ovládej své kolo Jezdi tak, abys dokázal zastavit na viditelnou vzdálenost. Všude můžeš někoho nebo něco potkat. Nepřeceňuj svou technickou a fyzickou zdatnost. 7. Dávej přednost ostatním Upozorni ostatní, že kolem nich projíždíš. Při míjení dostatečně zpomal a je-li to z hlediska bezpečnosti nezbytné, zastav. 8. Jednej s rozmyslem Používej přilbu. Předvídej nebezpečné situace. Znej kontakty na Horskou službu, nebo na Zdravotní záchrannou službu. Měj vždy nabitý a zapnutý mobilní telefon. 9. Poskytni pomoc Měj s sebou lékárničku a v případě potřeby poskytni první pomoc. 10. Buď ohleduplný k přírodě, lidem a majetku. |
Horská služba teď dokonce vytvořila speciální desatero, tedy deset pravidel, která by měli cyklisté na horách bezpodmínečně dodržovat.
"Převážná část úrazů cyklistů na horách je těžká. Lidé jsou v euforii, přecení své síly a schopnosti. Nejvíc problémů máme s cykloturisty, kteří nejsou tak fyzicky zdatní. Čím méně šikovní cyklisté, tím horší jsou potom pády. Od začátku léta musel dvakrát vzlétnout vrtulník a vždy to bylo kvůli cyklistovi," upozorňuje náčelník horské služby sídlící v Deštném nad Orlicí Josef Šifra.
"Nejhorší jsou frajeři"
Záchranáři doufají, že hrozivě stoupající trend zraněných na kole nová pravidla změní.
"V desítkách případů měla letos nehoda cyklisty v horách za následek bezvědomí a v jedné horské oblasti dokonce smrt. Dodržování bezpečnostních zásad vyžadujeme u lyžařů, a proto v letních měsících chceme, aby se nad sebou zamysleli i ti, kteří se pohybují v náročném terénu na horském kole," apeluje další z autorů desatera, náčelník Horské služby v Jizerských horách René Mašín.
Co umí přemotivovaní cyklisté bez respektu k terénu, ví i Zdeněk Pražan, dlouholetý lektor outdoorových aktivit a vedoucí provozu Yellow Point ve Špindlerově Mlýně.
"Nejhorší jsou frajeři, co nechtějí instruktora ani přilbu. Přecení své síly a potom neumějí zvládnout ostrou jízdu z kopce. Když chtějí závodit, měli by spíš vyhledat speciálně upravené sjezdové tratě, kam chodí jezdci i s chrániči a závodními přilbami. Často se také stává, že si rodina s dětmi naplánuje výlet, ale neodhadnou terén. Myslí si, že bude vše pěkně průjezdné, ale není to pravda a následují pády," popisuje Pražan častý problém.
Podle náčelníka Šifry je i přes velká horka a přívalové deště na horách stále víc cyklistů. A i z jejich množství pramení nehody. "Převládají zranění hlavy, nejčastěji to jsou otřesy mozku, často si zraní také ramena a ruce," říká Šifra.
Úrazy hlavy? Často po pádu přes řidítka
Špatně dopadají také jezdci, kteří se na výlet dostatečně nepřipraví. "Když už máte s sebou instruktora, většinou si vás pohlídá a přinutí vás vzít si i tu přilbu. Když si u nás někdo půjčí kolo, je to horší. Často si ani nevezmou přilbu. My jim radíme, kam se mohou vydat, co nepodcenit, na co mají a co už je obtížné sjet, ale oni si pak stejně často volí vlastní cestu," míní Zdeněk Pražan, který má na starost i půjčovnu kol.
Horští záchranáři, kteří jinak pracují hlavně v zimě, logicky porovnávají lyžaře s cyklisty. Zatímco dříve si stěžovali hlavně na nezodpovědné lyžaře a snowboardisty, nyní se situace pomalu obrací.
"Nejvíc nosí přilbu snowboardisté, také proto, že to teď patří k módě. Pokud jde o kolo, hlavu si naopak chrání málo žen. Mají pocit, že jim nesluší," uvažuje náčelník Šifra. Na rozdíl od lyžaře padajícího z menší výšky do sněhu bývají pády z kola mnohem drastičtější.
Další skupinou, která často pomíjí pravidla, jsou podle záchranářů starší lidé. "Na přilbu si těžko zvykají, navíc není povinná. Výsledek je často podobný, pád přes řidítka a úraz hlavy," popisuje mluvčí krajské záchranné služby Tomáš Ježek.
Vůbec největší šanci na zranění mají cyklisté při prudkém sjezdu za deště. "V Orlických horách máme pevné silnice, ale když zaprší, v zatáčkách je klouzavý povrch, na kterém se cyklisté lehce smeknou," dodává Josef Šifra.