Plná parkoviště na Šerlichu v Orlických horách (13. února 2021)

Plná parkoviště na Šerlichu v Orlických horách (13. února 2021) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Proti solení cesty na Šerlich bojuje petice. Signatáři mají strach o přírodu

  • 3
Víc než 280 lidí podepsalo petici proti záměru Údržby silnic Královéhradeckého kraje, která chce používat posypovou sůl na nově opravené horské cestě z Deštného v Orlických horách do sedla pod Šerlichem. Signatáři se obávají, že tuny soli budou mít negativní vliv na přírodu. Dosud se na silnici používal pouze inertní posyp.

„Jde o chemický posyp přímo v srdci chráněné krajinné oblasti (CHKO). S tím já nesouhlasím. Budou se tam cpát tuny soli, což přírodě neprospěje,“ uvádí autor petice, provozovatel chaty Luna v Orlickém Záhoří Miroslav Vlastník.

Petice podle něj vznikla rychle, aby ji stihl podat, než se k záměru vyjádří Správa CHKO Orlické hory. Podpisy sesbíral za necelý týden. K protestu se podle Vlastníka připojili hlavně obyvatelé Záhoří, chalupáři i lidé z Deštného.

„Chtěl jsem podpořit rozhodování proti,“ vysvětluje. Správa CHKO měla o žádosti silničářů rozhodovat tento týden, avšak kvůli petici se očekává, že rozhodnutí padne až po Vánocích.

Silničáři tak zatím horský úsek obsluhují stejně jako v minulých letech jen pluhováním a inertním posypem.

„Údržbu provádíme stejně jako léta předtím. Zdržení nás nijak netrápí, protože sjízdnost zajistíme. Chtěli jsme řidičům zvýšit komfort. Na silnici k Šerlichu totiž v posledních letech výrazně stoupá doprava,“ vysvětluje krok ředitel Údržby silnic Jiří Brandejs.

14. ledna 2020

Chemická údržba komunikací není v Orlických horách žádné tabu. Běžně se takto udržuje třeba silnice od Dobrušky do Deštného.

„Myslím, že každý může posoudit, o jak velký rozdíl v kvalitě jde,“ míní Brandejs.

Obdobně se v regionu solí horské cesty do Pece pod Sněžkou, Špindlerova Mlýna nebo do Janských Lázní. Naopak cesta na Horní Malou Úpu se ošetřuje jen inertním materiálem. „Na Šerlich bychom samozřejmě používali směs soli a inertu, protože úsek má velké převýšení. Jde i o velký rozdíl teplot,“ doplňuje Jiří Brandejs.

Nikdy se tu nesolilo

Podle petentů je však solení zbytečné a na vozovce se ze sněhu vytvoří kaše, která bezpečnost příliš nezvýší.

„Tady se nikdy nesolilo, problém se sjízdností sice byl, ale to je na horách normální. Uježděná vrstva sněhu k horám patří. Důležitější je pravidelná údržba a posyp. A také to, aby lidé, kteří sem jedou, měli zimní výbavu, dobré zimní pneumatiky a řetězy. Za tu dobu, kdy tady žiju, se mi nestalo, že bych neprojel,“ zdůrazňuje Miroslav Vlastník.

Silnice z deštenské části Zákoutí na Šerlich čelila v posledních měsících kritice kvůli svým parametrům po rekonstrukci. Silničáři tam obnovili příkopy a na řadě míst doplnili svodidla a původní cesta se kvůli tomu zdála opticky užší.

1. prosince 2023

Především však zmizela místa, kde mohly velké vozy vyjet za krajnici, aby se vyhnuly. Kraj kvůli tomu nechal upravit svodidla, zpevnit část krajnic a vybudovat řadu výhybných ploch. I přesto mohou v kopci nastat potíže, když se linkový autobus setká se sypačem. Dispečinky spolu proto komunikují, aby k takovým situacím nedocházelo.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz