Karsit spěchá kvůli zakázce, stavba továrny na autodíly má však skluz

  12:12aktualizováno  12:12
Nový závod na výrobu autodílů v průmyslové zóně Zboží ve Dvoře Králové nad Labem se začne stavět nejdřív na jaře. Jaroměřská strojírenská firma Karsit stále nemá povolení od úřadů. Její vedení však ujišťuje, že závod za víc než dvě miliardy korun chce vybudovat. Práci by tam našlo až 300 lidí.

Výrobce autodílů Karsit otevřel v Jaroměři na Náchodsku novou lisovnu (9. prosince 2015). | foto: Lukáš Urban

Prodej dvanáctihektarových pozemků u výpadovky na Hradec Králové, o které roky nikdo neměl zájem, schválila královédvorská radnice už na konci minulého roku. Od té doby se podniku průmyslníka Františka Řípy povedlo navzdory odvolání Spolku za Kocléřov úspěšně absolvovat proces posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Pak se ale příprava zadrhla. V územním a stavebním řízení úřadům dorazila další odvolání. Ke spolku, jehož hlavním posláním je podle údajů v obchodním rejstříku ochrana přírody, se přidali i majitelé okolních parcel. Karsit tak zatím nemá územní ani stavební povolení. V současnosti zpracovává podklady pro vydání povolení na inženýrské sítě.

Fotogalerie

„Je to několik stavebních řízení, zvlášť na kanalizaci, vodovod, plyn nebo elektřinu. Nejprve musíme natahat energie a až pak budeme moci spustit stavební řízení na areál,“ říká ředitel divize Karsit Automotive Jan Kříž. Podle něj v odvoláních k dílčím stavbám zaznívá i nesouhlas se stavbou celé továrny.

Původně chtěl Karsit stavět už letos v září a nový závod otevřít na přelomu let 2018 a 2019. Teď je jisté několikaměsíční zpoždění. Nejoptimističtějším termínem pro zahájení prací je začátek příštího roku.

„Naším cílem je začít stavět na jaře. Vyjednáváme s lidmi, kteří podali odvolání, a chceme se dohodnout, aby byli spokojeni. Jsme připraveni dělat ústupky,“ poznamenává manažer. Mezi ústupky patří instalace zelené střechy, výsadba stromů nebo speciální odhlučnění lisovny.

Samotná výstavba výrobního areálu zabere rok. Že by továrnu ve Zboží nepostavila, si nikdo v jaroměřské společnosti vůbec nepřipouští. „Pan Řípa chce továrnu ve Zboží vybudovat, je to jeho dlouhodobý sen. Pro rozvoj firmy to bude strategický závod,“ tvrdí Jan Kříž.

Firma chce získat zakázku u automobilky

Také dvorská radnice, která Karsitu poskytla pozemky v nevyužívané průmyslové zóně, zůstává optimistická. Pokud by se projekt podařilo dotáhnout do konce, bude to i pro ni velký politický úspěch (více v článku Dvůr schválil strojírnám parcely, kde vyroste závod pro stovky lidí).

„Věřím tomu, že továrna zde stát bude. Pan Řípa jasně řekl, že ji chce postavit, a dělá pro to všechno, což je pro mě dobrý signál. Doufám, že papírová válka brzo skončí a začne se stavět,“ míní starosta Jan Jarolím (ANO).

Strojírenskou společnost tlačí čas. Supermoderní továrna s obří lisovnou, která v portfoliu Karsitu zatím chybí, je podmínkou pro to, aby získala nové zakázky od největší české automobilky Škoda Auto. Proto potřebuje začít vyrábět co nejdříve.

Z linek budou sjíždět náhradní panelové díly: blatníky, kapoty, dveře nebo podlahové části. „Koncern Volkswagen na nás tlačí, protože těchto dílů je a bude nedostatek. Nebojíme se, že by továrna měla problém získat zakázky, protože takový závod u nás nemá jen tak někdo,“ upozorňuje ředitel.

Původní zakázku s koncernem Volkswagen na výrobu sedaček, které se měly dělat ve Zboží, musel Karsit Automotive kvůli zpoždění přepustit polské firmě.

„Že původní zakázku, pro kterou měla být továrna určená, v současné době převádíme do jiné společnosti, je v automobilovém průmyslu bohužel rychlé. Bude se to vyrábět v Polsku. Zakázek pro novou továrnu beztak musí být více, tato by pokryla jen čtvrtinu výrobní kapacity,“ vysvětluje Kříž.

Podnik plánuje ve dvorské továrně zaměstnat až 300 lidí, z toho polovina budou kvalifikované profese. Závod ve Zboží má být jedním z nejmodernějších svého druhu ve střední Evropě. Kromě lisovny s linkou hydraulického lisování v něm bude svařovna s padesátkou robotů.

S náborem zaměstnanců chce Řípův podnik začít příští rok. Počítá, že do vznikajícího závodu převede část zaměstnanců z Jaroměře a Dvora Králové, kde má od roku 1995 pobočku na výrobu zahradní techniky. „Náběh bude pozvolný, že by se nám nepovedlo zaměstnance sehnat, nemáme obavy,“ dodává Jan Kříž.

Karsit v Jaroměři nechal nahlédnout do moderního provozu:

Nejčtenější

Ústavní soud se zastal Lukáše Nečesaného, poslední verdikt zrušil

Lukáš Nečesaný před začátkem líčení Krajského soudu v Hradci Králové. (6....

Ústavní soud se zastal Lukáše Nečesaného, kterého již šest let soudí různé instance za pokus o vraždu kadeřnice v...

Pod centrem Hradce Králové jsou jedy z dehtárny, vyčištění je nemožné

Areál bývalé dehtárny v Hradci Králové mezi dnešním Vančurovým náměstím a řekou...

Jen stěží uvěřitelný koktejl chemických látek se nachází pod centrem Hradce Králové. Benzen, toluen, naftalen a další...

Centrum čínské medicíny v hradecké nemocnici skončí, nebude ani klinika

Čínský lékař Wang Bo začal ordinovat na ambulanci čínské medicíny v nemocnici v...

Centrum Tradiční čínské medicíny, které od září 2015 fungovalo ve Fakultní nemocnici Hradec Králové, končí. Nemocnice...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Majitel pozemku pod budoucí silnicí vydírá kraj požadavky i mlčením

Provoz na mostě přes Orlici je v současnosti kyvadlový.

Nebýt vlastníka jednoho jinak zcela bezvýznamného pozemku, mohli už dnes lidé z Albrechtic nad Orlicí na Rychnovsku...

Další z rubriky

Pašeráci jsou drzejší, pervitinu je u hranic víc než narkomanů

Policie stíhá 22 lidí kvůli pašování drog do věznice Bytíz. Kromě léčiv šlo...

Pět minut jízdy severně od Královce na Trutnovsku leží polská Lubawka. Nevýrazné maloměsto se šesti tisíci obyvateli...

Postižení montují auta pinzetou, modely kamionů míří do celého světa

Centrum má vlastní lakovnu, některé díly jí projdou až osmkrát.

Už přes 380 tisíc věrných modelů aut vyslala mezi sběratele do různých koutů světa chráněná dílna v Jaroměři. Lidé se...

Pod centrem Hradce Králové jsou jedy z dehtárny, vyčištění je nemožné

Areál bývalé dehtárny v Hradci Králové mezi dnešním Vančurovým náměstím a řekou...

Jen stěží uvěřitelný koktejl chemických látek se nachází pod centrem Hradce Králové. Benzen, toluen, naftalen a další...

Advantage Consulting, s.r.o.
ASISTENT MANAŽERA KVALITY S AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 55 000 - 70 000 Kč

Najdete na iDNES.cz