- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jelikož jsem pracoval v organizaci, která si exponáty zapůjčovala od NTM tak vím, jak moc na srdci jim leží blaho exponátů. Zapůjčovali exponáty z depozitářů, takže přinejmenším v zašlém stavu. V podmínkách zápůjčky bylo povinností zaplatit restaurátorské práce a ještě hradit ročně za zapůjčení. Expozice se musela stavět podle architektů doporučených NTM tím pádem i byla realizace velmi nákladná. Těch podmínek bylo víc, ale výhodné to bylo akorát pro NTM. Místo toho aby byli rádi, že za ně někdo dělá údržbu jejich exponátů a jim i reklamu, tak jen koukají na zisk.
Doufam, ze jak spolek, tak novinari ohlidaji NTM jak se vyporada s rychlosti oprav.
"Tempem, jakým tato obnova probíhá ve Spolku Společnost železniční výtopna Jaroměř, by se lokomotiva obnovovala dalších pětadvacet let"
OK, jsem zvědav, jak rychle se to zvládne nyní
Trochu se tomu divím, protože nejsou lidi. Je to tedy ze strany NTM (a tedy ze strany státu) samozřejmě obětování jiné příležitosti. Depozitáře ve státních muzeích jsou narvány k prasknutí, a vskutku jen miniaturní zlomek sbírek v depozitářích se podaří renovovat, udržovat nebo opravit. Na většinu se nedostane vůbec. Jen minimum sbírkových předmětů bude mít to štěstí. Tato lokomotiva už začala opět vypadat jako lokomotiva, a tak některý z muzejníků NTM neodolal a rozhodl se zviditelnit a proceduru obnovy jedné lokomotivy urychlit. Veřejnost by si ale uvědomit, že s vysokou pravděpodobností tomu samému muzejnímu pracovníku přitom pod jeho vlastím nosem hnijí v depozitáři NTM bez brzké perspektivy náležité renovace jiné sbírkové unikáty, na které se nedostane, protože jak jsem zmínil v úvodu, nejsou lidi. A právě se možná zbavujeme nejen nadšených lidí v Jaroměři, ale také obětujeme renovaci jiného stroje v NTM.
Bylo by fajn, kdyby NTM proplatilo aspoň materiál, když už ne práci. A když se tak zaklínají tím, že to jde pomalu - Byl vůbec stanoven nějaký termín dokončení? Existoval aspoň rámcový harmonogram prací? Pokud nikoliv, tak si NTM může stěžovat leda tak na pátém u kiosku.
S jedním z amatérských renovátorů jsem měl tu čest probírat osudy této lokomotivy již v roce 1992/3. Nyní máme 2017 a stále není hotovo. Asi je čas něco změnit. Práci nadšenců mám ale v úctě.
Tak v tomto případě to postupovalo sic pomalu, ale přece. Ten výsledek dobrovolnické práce je vidět. U těchto záchranných prací se postupuje "krok za krokem". Chvála Pánu Bohu za ty dary. To by mohlo vadit jedině v případě, kdyby nebylo co jiného na práci. Ale ve státních sbírkách stojí netknutých a nezadržitelně chátrá mnoho jiných unikátů. Které si zasluhují nemenší pozornost. Myslím, že by stálo za to prověřit, zda se NTM nemělo raději zaměřit na renovaci jiného unikátního sbírkového předmětu, a tento už nechat dokončit v Jaroměři. Byly by tak zachráněny dvě lokomotivy, takto bude zachráněna jen jedna. Podle mne tedy promarněná příležitost. A ještě něco - už jen ten přesun nadrozměrného nákladu po silnici je spíše plýtváním veřejnými prostředky, než smysluplným veřejným výdajem. Ty peníze také mohly být využity přímo na konzervaci nebo renovaci, nikoli na přepravu.
Rozumím smutku v Jaroměři, ale mam za to že i jim samotným je uvnitř jasné že v dnešní době provádět renovaci historické techniky na základě nadšení je pouze sen nadšenců.
Nesmysl. To byste se divil, co všechno už se takhle povedlo. Nadšení je naopak naprosto nezbytným předpokladem. Kdyby NTM plnilo své poslání, tak se zapojilo do renovace, financování a shánění sponzorů. Jenže jim jde o úplně jiné zájmy.
Bohužel, takhle to občas chodí. Nadšení lidé jsou odejiti a na jejich místo nastoupí ti, kterým jde jen o prachy a politické zájmy. Pohrdám přístupem NTM.