Petr Dědek, majitel HC Dynamo Pardubice

Petr Dědek, majitel HC Dynamo Pardubice | foto: Martin Veselý, MAFRA

Další miliony pro kluby? Dědek jde do boje o marketingová práva na extraligu

  • 11
Miliardář Petr Dědek v létě odkoupil hokejové Dynamo Pardubice a chce ho znovu předělat na továrnu na tituly. Teď plánuje být velkým hráčem i v kontextu celé extraligy. Veřejně oznámil, že se chystá vstoupit do boje o marketingová práva na nejvyšší domácí soutěž a klubům slibuje další přísun milionů do rozpočtu.

Stadion San Jose Sharks už dlouhá léta lemuje zastrašující titulek pro hráče soupeře hlásající: „Tohle je žraločí teritorium.“

Jako žralok se chová po vstupu do hokejových vod i Dědek. Sotva si jako nejnovější akvizici pořídil sledovaný východočeský klub, rozhodl se vyrazit do boje o celou extraligu.

Na svém twitterovém účtu se nechal slyšet, že vedení nejvyšší soutěže učiní nabídku na odkup marketingových a televizních práv a půjde tak proti agentuře BPA sport marketing, jež má nyní s kluby uzavřenou smlouvu.

Majitel impéria s řadou podnikatelských aktivit od sportovního odvětví po reality už se svým záměrem seznámil kluby, představenstvo Asociace profesionálních klubů ledního hokeje i ředitele extraligy Josefa Řezníčka.

9,3 milionů versus 15 a bonusy

Současný extraligový partner, společnost BPA, se o finanční výdělky soutěže z marketingu stará již šestadvacátou sezonou a smlouvu s kluby elitní domácí ligy má podepsanou do konce dubna 2023.

Nyní klubům vyplácí 130,2 milionů korun na sezonu, což činí 9,3 milionů na jeden tým. Navíc jim předložila návrh na prodloužení spolupráce do léta 2024. Teď také slíbila, že pokud na to přistoupí na Valné hromadě APK, vyplatí každému jednorázový bonus 1 milion korun pro zbytek této sezony.

Dědkův ambiciózní oponentní plán pro extraligu a budoucí roky je následující. V případě, že kluby kývnou na jeho aktuální návrh a rozhodnou se neprodloužit spolupráci s BPA, vyplatí každému z nich prostřednictvím své společnosti Relmost jako podpisový bonus 3 miliony korun rozdělených od sezony 2020/21 do třech následujících let (každý rok po milionu).

Miliardář Dědek o Pardubicích i (ne)fungování extraligy

Totéž bude platit i pro 15. a 16. tým, které se do extraligy zařadí od sezony 2021/22, respektive 2022/23. Relmost má dále zajistit, aby od ročníku 2023/24 - kdy extraliga bude mít opět 14 účastníků - do oddílů přitékalo 210 milionů korun, tedy 15 milionů pro každého.

Dědkova firma Relmost je podle všeho připravená zahájit spolupráci s extraligou a jejími kluby ihned i se současnými smluvními vztahy uzavřenými s BPA.

„Konkrétní nabídku předložíme ve chvíli, kdy nás k tomu vyzve APK. Budeme jí konzultovat se všemi a společně jí procházet. To je plán příštích týdnů, ale detaily v tuto chvíli nezveřejníme, ty jsou předmětem diskusí s kluby,“ řekl Petr Dědek redakci iDNES.cz.

„Prostřednictvím APK, nebo mé společnosti Relmost poté zveřejníme, jaká bude konečná nabídka,“ dodal Dědek s tím, že navrhne desetileté trvání smlouvy. Pokud by kluby s jeho návrhem souhlasily, Dědek by převzal marketingová práva soutěže od 1. května 2023.

Výraznou okamžitou finanční injekci a dlouhodobou podporu by APK i kluby uvítaly. Nejdříve však chtějí mít podrobnější informace.

Hradecký manažer Aleš Kmoníček.

„Pokud je ta zpráva Petra Dědka postavená na reálných základech, a já věřím, že ano, neboť firma Relmost má mnoho mezinárodních zkušeností s televizními a marketingovými právy, předpokládám, že to bude na velkou debatu. Je jasné, že každá možnost získat více peněz pro kluby je velmi vítaná,“ říká Aleš Kmoníček, generální manažer královéhradeckého klubu.

„Abychom se však mohli k jeho nabídce kvalifikovaně vyjádřit, potřebujeme více informací. A to je úkol, který bych rád minimálně za náš klub projednal na valné hromadě APK tento týden,“ dodal.

Ředitel extraligy Josef Řezníček uvedl, že pokud Dědek dokáže do hokeje přivést více peněz než současný marketingový partner, je pouze na klubech, co si odsouhlasí.

„Peníze jsou v dnešní době to nejdůležitější. Proto předpokládám, že pokud nabídku podloží realizací svého nápadu a garancí, kluby na to budou reagovat. Čím víc financí týmy budou mít, tím bude extraliga kvalitnější,“ připomíná Řezníček.

Dědek je přesvědčený, že marketingová a televizní práva na extraligu by měla dlouhodobě generovat větší zisky a mají vyšší hodnotu, než kolik za ně kluby inkasují v současnosti.

„Když se zlepší kvalita soutěže, je reálné mít větší podíl z marketingových a televizních práv, se kterými dnes obchoduje BPA. Ta částka je nyní směšná a zanedbatelná,“ řekl v nedávném rozhovoru pro iDNES.cz s tím, že jako majitel Pardubic oznámil společnosti BPA nespokojenost s aktuálním stavem.

„Současná situace není jednoduchá pro nikoho, nicméně BPA se musí flexibilně přizpůsobit. Jsou segmenty, které jsou nyní postižené, ale i ty, které naopak rostou. Je potřeba přepřáhnout a neříkat jen, že na nás všichni tlačí, tak škrtáme. Tudy cesta nevede,“ připomněl.

S tím úplně nesouhlasí Kmoníček. „Nikdo v tuto chvíli nemůžeme říci, že nynější částky jsou špatné. Firma BPA dělá, co může, obzvlášť v této těžké době. Jsou podepsané dlouhodobé smlouvy, kam každý přidal podpis ze své vlastní vůle. Stěžovat si na něco by nebylo košer,“ řekl.

„Kluby mohou být rády, že dostávají současnou výši peněz, jelikož je to nezanedbatelná položka v rozpočtu. Pokud je tu šance získat více peněz, minimálně o tom budeme jednat. A pak je otázkou, kdo nám je bude schopný garantovat a přesvědčit nás. Ale v tuto chvíli hovořím hlavně za náš klub,“ doplnil manažer Hradce Králové.

Majitel klubu i práv už tu byl

V minulosti již marketingová a televizní práva na extraligu vlastnil někdejší majitel hokejové Sparty Praha Antonín Charouz, který se tak ocitl ve střetu zájmu.

Dědek počítá s tím, že podobné srovnání by se objevilo také v jeho případě. Zdůrazňuje, že majetkové poměry současného marketingového „správce“ ligy se mu zdají zvláštní. 

„Je také důležité říct, že sázková kancelář Tipsport je vlastníkem agentury BPA. Proč se nikdo neptá na to? To není střet zájmu? Nikdo se nad tím nepozastavuje. Ptejme se, jestli je současný stav v pořádku. Proto do toho vstupuji,“ řekl Dědek. „Chci nabídnout naprostou transparentnost a jednotnost všech smluv pro kluby.“

Šéf extraligy Josef Řezníček připomíná, že právě souběžné vlastnictví klubu i marketingových práv elitní soutěže vyvolávalo v českém profesionálním hokeji problémy.

Ředitel extraligy Josef Řezníček (vlevo).

„Všechny kluby si pamatují na období, kdy se práva tímto způsobem obchodovala a nedělalo to dobrou atmosféru. Vytvářelo to řevnivost a objevovalo se také osočování z ovlivňování i delegování peněz na jiné činnosti. Předpokládám, že pokud pan Dědek zamýšlí převzít marketingová práva, udělá to prostřednictvím nezávislé společnosti, která se v tom bude angažovat,“ dodal.

Kmoníček není přesvědčený o tom, že by stejný model jako kdysi Charouze vyvolával v dnešní době napětí mezi kluby. „Nevím, jestli je to problém. V minulosti už jsme tu měli model, kdy jeden majitel extraligového klubu vlastnil marketingová práva na hokejovou extraligu. Proto se teď musíme dozvědět všechny dostupné informace vázané na tuto nabídku, které musíme zvážit. Je to na jednáních,“ míní.


Předkolo

Litvínov
3:0
Plzeň
České Budějovice
3:0
Karlovy Vary
Liberec
3:2
Olomouc
Hradec Králové
3:0
Vítkovice
Pardubice
4:1
Hradec Králové
Kometa Brno
2:4
Litvínov
Pardubice
4:0
Litvínov
Sparta
3:4
Třinec
Sparta
4:0
Liberec
Třinec
4:3
České Budějovice

Mistrovství světa v hokeji 2024

Hokejové MS 2024 se uskuteční od 10. do 26. května v Praze a Ostravě. Český tým se představí v pražské základní skupině, kde ho čekají Kanada, Finsko, Švýcarsko, Dánsko, Norsko, Rakousko a Velká Británie.