Co je podle vás hlavní příčinou nízké návštěvnosti a nezájmu o český fotbal?
Přesnější odpověď na tuto otázku se teď snažíme najít za pomoci „spotřebitelského“ průzkumu, který právě necháváme zpracovávat. Měl by nám popsat hlavní faktory, které příznivce fotbalu odrazují od návštěvy na stadionech. V tuto chvíli máme několik hypotéz.
Jaké to jsou?
Já osobně si myslím, že převládají obavy z nedostatku bezpečí na stadionech. Obavy jsou přitom přehnané. Obecně platí, že po identifikaci příčin nízké návštěvnosti se musíme pokusit je odstranit nebo oslabit a současně přesvědčit diváka, aby přišel na stadion. Jeho zážitek by měl být pozitivní a vést tak k opakování návštěvy. Je to tedy kombinace zlepšení prostředí a dobré komunikace.
Kde objevíte nové fanoušky?
Vidíme zhruba tři možné cílové skupiny. První jsou teenageři. Fotbal jim nabídne zábavu i těsnější spojení s idolem, kterým fotbalisté jsou nebo minimálně mají potenciál být. Dále chceme, aby otcové od rodin, kteří k nám chodí, vzali na fotbal celou rodinu. Třetí skupinou jsou příznivci fotbalu z okolí Prahy. Průzkum nám může ukázat i další.
Ale to je dlouhodobý program.
Ano, ale podle výsledků průzkumu chceme na jaře projekt rozjet.
Třeba i oddělené tribuny pro teenagery nebo pro rodiny?
Pokud se k této variantě rozhodneme, přišla by na řadu až po skončení sezony. Na některá místa totiž už máme prodané permanentky a v průběhu sezony si nemůžeme dovolit fanoušky stěhovat. Jedno pravidlo je do budoucna jasné: chceme, aby se lidé na stadionu cítili dobře. Sektory tomu mohou pomoci, každý bude mít své složení a režim. Například v sektoru ultras budeme přece jen tolerantnější vůči vulgárním projevům, v sektoru pro rodiny něco takového musí být vyloučeno.
Takový projekt by byl revoluční v českém fotbale. Děláte ho proto, že vám chybějí peníze ze vstupného?
Určitě, ale důvodů je víc. Návštěvnost ovlivňuje další věci: zájem sponzorů, merchandising (prodej dresů a jiného sportovního zboží – pozn. red.), ale především: množství lidí na zápase je základem atmosféry na stadionu i sportovní výkonnosti. Chceme, aby Sparta byla úspěšná ekonomicky i sportovně, zvýšení návštěvnosti pomůže oběma cílům.
Je tahle rovnováha ekonomiky a sportu možná?
Kdybychom se tím neřídili, nebudeme úspěšní. Pokud je například příliš investováno do sportovní sféry, vede to k ekonomické destabilizaci klubu. Podívejte na příklad Dortmundu a mnoha jiných klubů, které investovaly nad své poměry a dostaly se do velkých problémů.
Nepřijde vám z tohoto pohledu riskantní, že Spartu chcete dovést na burzu? Vždyť hodnota akcií Dortmundu klesla z 11 eur na 2.
Borussia tam vstupovala v jiné době, probíhala recese trhu s televizními právy, což byl významný zdroj příjmů. Je potřeba plánovat realisticky a nespoléhat na příliš pozitivní vývoj. V našem případě třeba na každoroční účast v Lize mistrů.
S ní Sparta poslední roky stála a padala. Bez roční stomilionové injekce z Ligy mistrů to téměř nešlo.
Už na ní nechceme být tak závislí. Proto se budeme snažit posílit ostatní zdroje příjmů: návštěvnost, merchandising a ještě lépe využít potenciál v oblasti reklamy, sponzorů i skautingu hráčů. Je to projekt na dva tři roky, pak mohou být podmínky pro vstup na veřejný trh připraveny.
Jak by měl vypadat?
Rozhodně by nešlo o prodej klubu. Na trhu bychom nabídli 10 až 20 procent akcií.
Počítáte, že to Spartu finančně zocelí?
Ekonomický přínos nepovažuji za tak důležitý. Spíš nám jde o lepší spojení s fanoušky. Pokud budou investovat do klubu, měla by logicky vzrůst i jejich odpovědnost a také zájem, aby Sparta byla po sportovní i ekonomické stránce úspěšná.
Za vašeho předchůdce Vlastimila Košťála se hodně hráčů prodávalo.
Chci se zásadně zastat minulé sparťanské éry. Pořád slyším, že za Košťála prodala Sparta zlaté poklady včetně Rosického. Jenže já vidím realitu jinak. Sparta hrála během pěti let čtyřikrát Ligu mistrů, má výborný klubový koeficient, daleko největší příjmy od sponzorů, kolem 120 milionů korun ročně, postavila tréninkové centrum. A akcionáři si nevzali ani korunu na dividendách, veškeré příjmy z prodeje hráčů byly použity na stabilizaci a rozvoj klubu. V době, kdy pan Košťál začínal, nebyla pozice Sparty a Slavie tak odlišná. Po pěti letech jeho působení je Sparta jasně nejsilnější a nejúspěšnější český klub.
To je důvod, proč Košťála podporujete na předsedu fotbalového svazu?
Ano. Jde o mimořádně schopného a zkušeného manažera, který je schopen řídit velké firmy, což prokázal na příkladu Sparty i na svém působení v mediální sféře.
Tím budete stát proti sparťanské veřejnosti, víc by brala Ivana Haška.
Pana Haška jsem jako hráče vždy obdivoval, byl i velmi dobrý trenér. Věřím, že pan Hašek a Sparta spolu budou v budoucnu spolupracovat. Ale byla by naprostá šílenost volit jeho nebo kohokoli dalšího bez jasných zkušeností do nejvyšší funkce. Neříkám, že by situaci nemohl zvládnout, ale není to ověřené. Český fotbal je ve složitém období, kdy musí uhájit své ekonomické zájmy. Není prostor pro experimenty. Jen doplním, že pokud by svaz byl klasická privátní firma, žádný z kandidátů, s výjimkou pana Košťála, by pro nedostatečné zkušenosti nebyl pozván ani do užšího kola výběrového řízení. Popularita u fotbalové veřejnosti není správným kritériem pro obsazení klíčové manažerské pozice.
Proti Košťálovi mluví některá fakta.
Vím, co se říká. Že je obchodník a nerozumí fotbalu. S tím nesouhlasím, mnohokrát mě přesvědčil, a především za něj mluví výsledky. Že rozprodal Spartu – to už jsem vysvětloval. Že je spojen s korupční aférou – i tady jsem absolutně přesvědčen, že jde o nesmysl. Pan Košťál podle všeho, co vím, vůbec nebyl blízko rozhodčím a delegátům, tedy prostředí, ve kterém se aféra odehrává.
Co český fotbal potřebuje od nového šéfa nejvíc?
Obnovit důvěru lidí ve fotbal a ekonomicky ho posilovat. Musí se brzy uzavřít policejní vyšetřování v úplatkářské aféře a nastavit nové systémy, aby se něco podobného neopakovalo.
Jak?
Systémy musí směřovat k absolutní odpovědnosti rozhodčích. Ačkoliv se říká, že na ně kluby vyvíjely tlak, odpovědnost nese jen rozhodčí. Ve chvíli, kdy se ovlivňování neprojeví na jeho výkonu, pak jako by se nic nestalo. Musí fungovat perfektně a k tomu mít podmínky.
Myslíte jejich profesionalizaci?
Podle mě by to byl správný tah.
Místopředseda představenstva Sparty Daniel Křetínský a Jaroslav Hřebík. |