V havarijním pojištění jsou v pojistce zahrnuty i asistenční služby. Jak je to u pojištění odpovědnosti?
Některé pojišťovny poskytují pojistníkovi i při pojištění odpovědnosti navíc výhody nad rámec zákona. Mezi ně patří například asistenční služba v ČR i po celé Evropě, to znamená pomoc v nouzové situaci způsobené poruchou, nehodou, vandalským poškozením, pokusem o odcizení (tedy nejen při dopravní nehodě, ale i když je vozidlo nepojízdné z jiných důvodů – např. únik vzduchu z pneumatiky, vybitá baterie, ztráta klíčů atd.).
Pojišťovny mají uzavřenou smlouvu s některou ze společností poskytujících asistenční služby (např. CORIS, ÚAMK, ABA), která klientům poskytne pomoc nejen v České republice, ale i po Evropě.
Oprávněnou osobou je řidič pojištěného vozidla nebo některá z osob přepravovaných ve vozidle a pojištěným vozidlem je vozidlo, pro které je u pojišťovny uzavřeno pojištění odpovědnosti z jeho provozu. V případě, že je pojištěné vozidlo v důsledku pojistné události nepojízdné, zajistí asistenční služba příjezd silniční služby, vyproštění, přeložení, odtah a opravu vozidla až do určeného limitu. Asistenční služba může za určených podmínek zajistit i náhradní ubytování v ČR i v zahraničí do výše limitu stanoveného v pojistné smlouvě.
Zorganizuje i zapůjčení služeb na úhradu nepojízdného pojištěného vozidla v zahraničí nebo na ubytování. Podmínkou však většinou je, že třetí osoba složí protihodnotu zapůjčené částky cizí měny v tuzemsku na korunový účet asistenční služby nebo pobočky pojišťovny.
Jaká budou nová pravidla?
V případě pojistné události tedy stačí volat na telefonní číslo, které má klient uvedeno na své asistenční kartě.
Rozsah asistenčních služeb je stanoven ve smlouvě s příslušnou pojišťovnou, která tento rozsah specifikuje ve svých pojistných smlouvách a klienty o nich dostatečně informuje. Poskytování asistenčních služeb se však na některé přesně specifikované události nevztahuje; např. na škody způsobené úmyslně, škody vzniklé výbuchem dopravovaných třaskavin, škody v důsledku válečných událostí a další.
Při prodeji vozidla přejde auto na jiného majitele. Musím to oznámit pojišťovně?
Pojistník má povinnost oznámit pojišťovně skutečnosti stanovené zákonem. Je to i změna vlastníka vozidla. Písemné oznámení změny vlastníka způsobuje rovněž zánik pojištění odpovědnosti.
Pojištění zaniká dnem, kdy pojistník (pojištěný) oznámil pojišťovně změnu vlastníka vozidla. Při tomto oznámení je majitel vozidla jako pojistník povinen bez zbytečného odkladu odevzdat pojišťovně doklad o pojištění a zelenou kartu, pokud byla vydána. Pojišťovna je povinna vlastníkovi vozidla potvrdit vrácení dokladu o pojištění a zelené karty a na základě jeho žádosti vydat do patnácti dnů potvrzení o době trvání pojištění odpovědnosti a škodném průběhu zaniklého pojištění.
Může nový majitel smluvit pojištění odpovědnosti u jiné pojišťovny?
Nový majitel vozidla má samozřejmě volnost ve volbě pojišťovny. Stejně tak i dosavadní majitel automobilu má možnost vybrat si podle svého uvážení pojišťovnu k uzavření nové pojistné smlouvy o pojištění odpovědnosti, když koupí jiné auto.
Původní smlouva zaniká ze zákona dnem, kdy byl pojistitel vyrozuměn o změně vlastníka vozidla.
V případě, že se rozhodne znovu pro stejnou pojišťovnu a původní smlouva je ukončena a nová se uzavírá současně, je možné převést „nedočerpanou“ část pojistného na smlouvu novou.
Úryvek je z knihy
"Povinné ručení"
vydané nakladatelstvím Grada Publishing,
více informací naleznete na www.grada.cz