ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Analýza: Inflace zdražuje autopojištění, přechod jinam už není shodný

  • 3
Inflace v Česku roste, zvedá se průměrná výše škod, což zdražuje i autopojištění. Růst cen se letos dotkne všech majitelů aut. Odejít od jedné pojišťovny k jiné sice není tak snadné a rychlé, jako u změny banky, ale i v tom začíná hrát roli konkurence. Vyplývá to z analýzy iDNES.cz.

Povinné pojištění vozidel je ze zákona povinné. I když řada klientů platí za pojištění svého automobilu měsíčně nebo třeba čtvrtletně, většina pojišťoven jim umožní odchod ke konkurenci pouze jednou ročně, na tak zvané výročí smlouvy. Klient přitom nesmí zapomenout podat výpověď nejméně 6 týdnů předem. Jinak si na přechod počká další rok.

Konkurence mění flexibilitu

Existují ale výjimky. Direct pojišťovna umožňuje svým klientům odchod prakticky kdykoliv, na ukončení pojištění se jednoduše dohodne, a to bez poplatku. „Nedržíme klienty jako rukojmí. Smlouvu mohou vypovědět kdykoliv, vrátíme jim pojistné. Myslíme si, že je normální mít možnost odejít kdykoliv,“ říká mluvčí Nela Maťašeje.

Pillow pojišťovna pak klientům umožňuje ukončit pojištění ke každé platbě, výpověď je přitom možné zaslat dva týdny předem. „Klienti možnost ukončit ke každé platbě považují za standard. Není to překvapivé, všechny pravidelné výdaje platíme měsíčně – energie, telefon, vodu, nebo splátky hypoték,“ poznamenává Martin Podávka, spoluzakladatel, člen představenstva Pillow.

Ukončit pojištění ke každé platbě umožňuje rovněž ČPP a Kooperativa, výpověď je ale potřeba zaslat do pojišťoven 6 týdnů předem. „Velká většina klientů si u nás volí výhodnější roční splácení pojistného. Samozřejmě pokud zvolí čtvrtletní nebo pololetní splátky, mohou tak učinit častěji, což pro ně může být výhodné, nicméně poslední vývoj v nákladech na pojistná plnění naznačuje, že se jim levnější pojištění bude hledat stále obtížněji. Zásadní pro ně bude, pokud jezdí bez nehod,“ přibližuje Renata Čapková, mluvčí ČPP.

Jaká je flexibilita při odchodu k nové pojišťovně
PojišťovnaKdy je možné vypovědět smlouvu povinného ručeníS jakým předstihem je třeba výpověď poslat
DirectKdykolivPo dohodě
PillowKe každé platbě2 týdny
ČPPKe každé platbě6 týdnů
KooperativaKe každé platbě6 týdnů
AllianzJednou ročně k datu výročí smlouvy6 týdnů
ČSOB pojišťovnaJednou ročně k datu výročí smlouvy6 týdnů
Generali ČeskáJednou ročně k datu výročí smlouvy6 týdnů
SlaviaJednou ročně k datu výročí smlouvy6 týdnů
UNIQA (AXA)Jednou ročně k datu výročí smlouvy6 týdnů
zdroj: jednotlivé pojišťovny

Ostatní pojišťovny umožňují ukončit povinné ručení a odejít ke konkurenci pouze jednou ročně a zároveň to dát vědět šest týdnů předem. Podle jejich vyjádření zatím o změně neuvažují.

„Je to běžná lhůta na českém trhu a klient je již na tento zaběhlý systém zvyklý. Navazuje na dlouhodobě nastavené procesy uvnitř pojišťovny, a to i například v návaznosti na výroční dopis s informací o výši pojistného na následné pojistné období, který je klientovi doručován 12 týdnů před výročím. Tím má klient 6 týdnů na rozmyšlenou a případné včasné zaslání výpovědi před výročím pojistné smlouvy,“ vysvětluje Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny.

„Je to zároveň přiměřená lhůta, aby klient měl dost času si sjednat nové navazující pojištění. Zůstat bez povinného ručení by pro něj bylo velmi rizikové. O flexibilnější možnosti výpovědi ke každé platbě neuvažujeme, 80 % našich klientů platí pojistné jednou ročně,“ dodává Kateřina Pavlíková-Ikráthová z pojišťovny Allianz.

„Možnost měnit pojišťovnu každý měsíc nebo v podstatě kdykoliv s sebou nese celou řadu rizik. Zejména fakt, že se na trhu mohou objevit nepojištěná vozidla, což ve výsledku může způsobit celou řadu vážných potíží. Ukončit pojištění je totiž věc jedna, mít vhodně, a tedy především včas navazující pojištění pak druhá,“ poznamenává Honza Marek z Generali České.

Další důvody pro ukončení

Výjimkou ze zákona, která umožňuje rychle ukončit autopojištění, jsou samozřejmě případy, kdy auto klient prodává, je mu odcizeno nebo ho nechá vyřadit z registru.

„Ukončení smlouvy na povinné ručení je přitom aktem jednoduchým. Stačí volnou formou sepsat dokument, který obsahuje číslo pojistné smlouvy, registrační značku vozidla a bankovní účet, kam je možné poslat případný přeplatek na pojištění. Samozřejmě je nezbytné připojit i zákonný důvod, proč k výpovědi smlouvy dochází, například při vyřazení vozidla z registru či při prodeji,“ přibližuje Marek.

Další případ, kdy lze podat výpověď, je změna podmínek ve smlouvě a zdražení povinného ručení. Výpověď je pak třeba poslat předem jeden měsíc, kdy informace o změně dorazí na adresu majitele auta. Nejčastějším důvodem pro ukončení pojistky je ale snaha přejít k jiné pojišťovně kvůli výhodnější či levnější nabídce.

Kvůli inflaci letos zdraží i autopojištění

Inflace ale v Česku roste, promítá se do cen náhradních dílů, opravárenských prací, energií, pohonných hmot… a rostou i náklady na léčbu lidí, kteří utrpěli úraz při autohaváriích. Zvedá se tak průměrné plnění za škodu.

„Z přehledu České asociace pojišťoven vyplývá, že průměrná plechová škoda v povinném ručení stojí 57 500 korun. Událost s těžkým zraněním účastníka nehody stojí pojišťovny po zahrnutí všech nároků poškozených 800 000 korun. Dojde-li při fatální nehodě k úmrtí, vyšplhá se průměrná škoda podle poznatků pojišťoven na 1 620 000 korun. K tomu je třeba zohlednit, že na řadě kolizí je zúčastněno více vozidel a zraní se více cestujících,“ přibližuje Eva Svobodová, mluvčí pojišťovny UNIQA. Zdražování se proto nevyhne jak povinnému ručení, tak i havarijnímu pojištění.

Připlatí si rizikoví řidiči s pojistnými událostmi

Allianz hlásí letos průměrný nárůst pojistného o zhruba 7 % a pojišťovna UNIQA v průměru o 5 %. ČPP podle mluvčí dosud ceny v tomto roce nezměnila: „Pokud se rozhodne o navýšení pojistného, určitě budeme postupovat tak, aby tímto byli dotčeni méně klienti nebourající a více ti bourající. „Obecně situace nenahrává zlevňování ani u zodpovědných řidičů. Stále však platí, že řidiči bez nehod od nás mají výrazně nižší sazby pojistného než řidiči se škodou. Bonusový systém je základním kritériem při stanovení pojistného na další období,“ poznamenává produktového ředitel Slavia pojišťovny Ladislav Bělina.

„Současná situace, kdy velmi zásadním způsobem rostou ceny dílů, práce a služeb, je pro snižování pojistného minimální prostor. Růst pojistného za povinného ručení je v posledních letech pomalejší než růst průměrné škody. Navyšování je stále v jednotkách procent, přestože inflace v ČR a zejména pak v segmentu v autoopravárenství už je a bude s jistotou dvojciferná,“ konstatuje Milata.

„Musíme reagovat a ceny upravit tak, aby dávaly smysl. Nepůjde ale o žádné dramatické úpravy, kterých by se měli klienti bát,“ dodává Maťašeje. „Mírné zvýšení by se mohlo dotknout i klientů, kteří neměli žádnou pojistnou událost. Výrazně větší ale bude u rizikovějších skupin klientů nebo těch, kteří způsobili pojistnou událost,“ přibližuje Káňa.

„Cenotvorba povinného ručení je velmi komplexní záležitostí, do které se promítá celá řada proměnných. Přistupujeme k úpravám individuálně a citlivě na základě rozsáhlých datových analýz. Je to právě škodní inflace, která v loňském roce u povinného ručení dosáhla v Česku cca 8 % u škod na majetku a přes 4 % u škod na zdraví. Tyto skutečnosti tak v aktuálních cenách pro rok 2022 zohledňujeme,“ přibližuje Marek.

„Většina našich klientů má „vyježděný“ nejvyšší bonus. Do stanovení ceny na další rok se u nich promítá pouze inflace. Nárůst ceny je ale mnohem nižší než meziroční míra inflace, v průměru 5 %, záleží mimo jiné i na dalších parametrech vozidla. Třetina našich klientů však najela méně kilometrů, než odhadovala a těm vracíme část zaplacených plateb. Prakticky se tak třetině klientů platby za povinné ručení snížily, což je v současné době opravdu výjimečné,“ uzavírá Podávka.