ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kvíz: Některé rychle zmizí, jiné vydělávají miliony. Jak znáte startupy?

  • 1
I když neexistuje přesná definice, startup je možné popsat jako mladý podnikatelský subjekt s inovativní podnikatelskou koncepcí, který využívá moderní technologie. Víte, co je to škálování, runway nebo co znamená titul jednorožce? Ověřte si své znalosti v dnešním kvízu.

Termín startup byl poprvé použit již v 70. letech, k jejich rozšíření došlo zejména na přelomu tisíciletí s rozmachem internetu. V České republice začaly první startupy vznikat po roce 2010, kdy se stal internet široce dostupným.

Hledáte práci v startupu? Navštivte internetový pracovní portál jobDNES.cz a vyberte si jěště dnes.

„V současné době u nás každoročně vznikají desítky startupů, naprostá většina z nich se však nedostane do pokročilejší fáze, než je rovina nápadu,“ říká Jiří Skopový, šéf programu Seed Starter, který založila Česká spořitelna právě s cílem nadějné nápady podporovat.

Řada startupů dokáže své vize rozpracovat a pustit se do vývoje samotného produktu, cesta k úspěchu a udržení se na trhu je však velice náročná.

KVÍZ: Jak se orientujete ve světě startupů?

„Mnohokrát jsme mohli číst, že startup skončil kvůli tomu, že ‚předběhl svou dobu‘ a zákazníci na jeho řešení nebyli připraveni. To v překladu neznamená nic jiného, než že došlo k zanedbání marketingových aktivit, že firma dostatečně nepoznala svého zákazníka a nepřinesla mu hodnotu, řešení jeho problému,“ podotýká Jiří Skopový.

Už několik let neplatí, že mladým firmám není dostupné financování. Na trhu je celá řada investorů, která je ochotna vložit finance i do rizikového kapitálu, mnohem častěji však chybí expertíza a plány, jak nápad přeměnit v produkt, pro který se podaří najít dostatečný počet platících zákazníků. I z toho důvodu je důležité, aby měly firmy ve stále globalizovanějším světě také mezinárodní ambice.

„Většinu startupů zakládají především mladí lidé, kterým rozhodně nechybí nadšení, ale s reálným byznysem nemají takřka žádné zkušenosti,“ vysvětluje Jiří Skopový důvod, proč se mnoho i velice dobrých záměrů nepřeklopí v udržitelný dlouhodobý byznys.

, pro iDNES.cz