Žalobě čelí francouzská firma Hermès v Kalifornii. Před soud v San Francisku ji dohnali Američané Tina Cavalleriová a Mark Glinoga. Ti tvrdí, že značka nezákonně povoluje nákup slavné kabelky pouze zákazníkům s dostatečnou historií nákupů. „Hermès porušuje antimonopolní zákon tím, že svazuje prodej jedné položky s nákupem jiné,“ argumentují.
Král luxusu přišel za den o 246 miliard. I tak je Arnault nejbohatším člověkem |
Systém nákupu je jednoduchý, pro společnost ale výnosný. „Hermès cíleně vede zákazníky ke koupi bot, šátků, šperků a dalších předmětů, teprve poté dostanou možnost koupit si kabelku Birkin,“ stojí v žalobě. Společnost ani právní zástupci žalobců na žádosti o komentář bezprostředně nereagovali, uvedly agentury Reuters a Bloomberg.
V prodejně kabelku neseženete
Podle žaloby si běžní spotřebitelé nemohou u společnosti Hermès zakoupit kabelku Birkin online ani v kamenném obchodě, protože se v prodejnách běžně nevystavují. „Obvykle se uazují v oddělené místnosti pouze těm spotřebitelům, kteří jsou považováni za hodné nákupu,“ tvrdí žaloba.
Kabelky BirkinModely Birkin patří mezi nejdražší ve své kategorii. Cena jedné kabelky se pohybuje od 230 tisíc korun až po několik milionů korun. V roce 2022 aukční síň Sotheby’s prodala diamantovou Himalaya Birkin 30 za více než 10,4 milionu korun. |
„Prodejci společnosti Hermès nedostávají provize z prodeje kabelek Birkin a jsou instruováni, aby kabelky používali jako způsob, jak přimět spotřebitele k nákupu dalších produktů,“ tvrdí žalobci.
Ti nyní požadují blíže nespecifikované finanční odškodnění a soudní příkaz, který zakazuje údajně protisoutěžní praktiky společnosti.
Koncept takzvané „birkinky“ vznikl vlastně náhodou. V roce 1981 si generální ředitel společnosti Hermès Jean-Louis Dumas sedl v letadle vedle slavné britské herečky a zpěvačky Jane Birkinové. Ta si poté, co se jí vysypal obsah její kabelky, postěžovala na absenci kvalitní kožené kabelky na trhu. Dumas neváhal a v roce 1984 představil legendární kabelku, která dostala jméno právě po ní.
Polečnost Hermès je předním světovým výrobcem luxusních předmětů a módních doplňků. Jeho sortiment zahrnuje kabelky, obuv, šperky, hodinky, oděvy, parfémy a porcelán. Společnost provozuje ve Spojených státech přibližně 43 obchodů, z toho osm v Kalifornii.