YouTube

YouTube | foto: Profimedia.cz

YouTube poprvé ukázal své příjmy, z reklam loni získal 15 miliard dolarů

  • 22
Videoportál YouTube v pondělí poprvé za čtrnáct let ukázal, jaké má příjmy. Z reklam během loňského roku získal 15 miliard dolarů, z nereklamních aktivit pak 3 miliardy. V rámci prémiové sekce navíc má zhruba 2 miliony předplatitelů. Zbytku jeho mateřské firmy se však tolik nedařilo a akcie tak klesly.

Alphabet, mateřská společnost Googlu, v pondělí při oznamování hospodářských výsledků překvapila. Kromě zisků svého vyhledávače Google a „dalších skupin“, jak dříve své hospodaření rozdělovala, totiž investorům ukázala i příjmy YouTube. Je to přitom poprvé od roku 2006, co tyto výsledky firma uvedla.

Podle výsledků příjmy YouTube z reklamy rostou rapidním tempem. V roce 2019 dosáhly 15 miliard dolarů (téměř 341 miliard korun), což je oproti předchozímu roku nárůst o 36 procent. Oproti roku 2017 se pak zvedly o 86 procent.

Kromě toho získal YouTube další tři miliardy z nereklamních aktivit. Mezi ty patří například předplatné služby YouTube Premium, které si v současnosti platí dva miliony uživatelů. Ve Spojených státech služba měsíčně stojí 12 dolarů, v ČR 179 korun. Jak velký měl portál zisk však firma neuvedla.

„To, že Google poprvé ukázal výsledky YouTube, je velká novinka,“ uvedla pro CNN analytička Nicole Perrin. „Je to něco, po čem se již dlouho ptali investoři,“ dodala. Kromě nich však tyto informace zajímají i inzerenty – vědí díky nim, jak moc YouTube jako platforma pro reklamu roste.

Akcie Alphabetu klesly

Zbytku Alphabetu se však v porovnání s YouTube tolik nedařilo. Růst celkových tržeb společnosti měl pomalejší tempo, než se čekalo, a akcie zareagovaly propadem téměř o pět procent. Minulý měsíc se přitom firma stala teprve čtvrtým americkým podnikem, jehož hodnota přesáhla bilion dolarů. Podle analytiků je však i přes pomalejší růst firma stále velmi silná.

Amazon má poprvé hodnotu přes 200 miliard dolarů, Google i Apple ztrácejí

Tomu nasvědčuje i to, že jí loni rostl zisk, meziročně o pětinu. „Na takovéto nedosažení předpokladů se musíme dívat v širší perspektivě,“ řekl webu televize BBC analytik Nicholas Hyett. „Jádro byznysu (Googlu, pozn. red.), vyhledávač a YouTube, stále generuje nesmírné množství peněz,“ dodal.  

Podle některých ekonomů jsou loňské hospodářské výsledky dokonce jedněmi z nejlepších, které Alphabet, případně Google, kdy měl. Většina zisků konglomerátu pochází z prodeje reklamy, aktivity má i v cloudových službách a jeho ambice rostou také v oblasti péče o zdraví.