ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Uber chce být novým Amazonem. Kromě jídel chce doručovat i všechno ostatní

  • 2
Zájem o hlavní službu americké společnosti Uber, alternativní taxi, kvůli koronavirové krizi výrazně klesl. Firma nyní rozšiřuje svůj byznys s rozvozy jídel, když za více než 2,5 miliardy dolarů koupila jednoho z hlavních konkurentů na americkém trhu. A po potravinách se chce vrhnout i na doručování ostatních produktů.

Popularita nakupování potravin online a rozvozů hotových jídel domů během pandemie výrazně vzrostla. Uber si nyní v tomto segmentu upevní pozici na svém domovském trhu ve Spojených státech. Zástupci firmy tento týden oznámili, že za 2,65 miliardy dolarů (62,7 miliardy korun) koupí konkurenční firmu Postmates.

Ta působí ve více než 4000 amerických městech, kde zákazníkům rozváží potraviny a další zboží z obchodů či restaurací. Divize Uber Eats, která se specializuje na rozvoz jídla, tak získá v USA v rámci tohoto trhu zhruba třetinový podíl, myslí si analytik investiční firmy Wedbush Securities Dan Ives. „Tohle je očividně agresivní tah Uberu během pandemie, jehož cílem je odstranit konkurenta,“ řekl Ives deníku The Washington Post.

Akcie Uberu zareagovaly na převzetí Postmates růstem.

Alternativní taxislužba však nehodlá zůstat pouze u potravin. Správní radu Uberu totiž na firmě Postmates zaujala také její univerzální doručovací platforma pro maloobchodníky, kteří chtějí dostat své zboží až ke dveřím zákazníků. A to ve stejný den, kdy si jej objednají. Informoval o tom deník Financial Times s odkazem na zdroj obeznámený s projednáváním převzetí firmy.

Uber hodlá kromě jídel doručovat i další produkty, na nichž lze potenciálně vydělat víc peněz. „Naše vize je stát se každodenní službou,“ řekl šéf Uberu Dara Khosrowshahi investorům, když představoval miliardové převzetí společnosti Postmates. „Pokud si chcete nechat něco doručit domů během pár hodin, můžete využít Uber Eats. Může to být jídlo, potraviny, léky… Jakýkoli typ zboží si můžete nechat doručit domů také,“ uvedl.

Paní Uber jezdí Boltem, Usain Bolt Uberem. Kampaň taxislužby mate lidi

Uber se tak pouští do doručovacího byznysu, který roste ruku v ruce s rozvojem nakupování na internetu. Podle listu tak vyzývá na souboj společnost Amazon, která v této oblasti dominuje. „Trh je obrovský a vstoupí na něj spousta dalších hráčů,“ myslí si Khosrowshahi. V rozhovoru pro stanici CNBC už dříve uvedl, že Uber začíná s doručováním jídel, ale „půjde mnohem dál“.

Alternativní taxi od Uberu působí i v České republice, divize Uber Eats ale minulý měsíc Česko opustila, protože nedosáhla plánovaného tržního podílu.