TikTok | foto: TikTok

Splaťte dluh z kreditky jinou kreditkou, „radí“ uživatelé TikToku ostatním

  • 71
Jak se do dvaceti let stát milionářem? I na takovou otázku odpovídají v krátkých videích uživatelé platformy TikTok. Jejich finanční poradenství ale nestojí na odbornosti či znalosti problematiky. Jeden z uživatelů například radil splácet dluhy z jedné kreditní karty další kreditkou a postup do nekonečna opakovat.

„Pořiďte si několik kreditních karet s různými daty splatnosti. Maximalizujte výdaje na první, použijte další k jejich splacení a poté opakujte. Budete tak moct žít navždy z dluhu,“ uvádí třicetiletý Američan Tommy Zippler ve svém videu z 11. září tohoto roku. Jeho účet sleduje 1,6 milionů lidí a kontroverzní příspěvek dosud zhlédlo 430 tisíc uživatelů.

Zippler si je nicméně podle všeho jistý, že jeho „životní zlepšovák“ v dlouhodobém horizontu nefunguje. „Vím, že to není možné, ale taky vím, že se to lidem líbilo. Mysleli si, že to skutečně může fungovat,“ uvedl Zippler pro Bloomberg.

„To jen ukazuje, jak snadné je šířit falešné informace na TikToku. Myslím, že to někteří uživatelé mohli dokonce vyzkoušet. Doufejme, že ne,“ dodal. Pro ty, co rady vyslyší, může být výsledek zničující, píše agentura Bloomberg.

Další průšvih Facebooku. Hlídač politické reklamy selhal těsně před volbami

V hlavičce svého TikTok účtu Zippler uvádí, že všechna jeho videa jsou jen vtipy. Ne každý uživatel této sociální sítě si ale podobných detailů všimne. Nutno poznamenat, že podle platformy Hootsuite je mezi osmi sty miliony uživateli TikToku 69 procent ve věku 13 až 24 let.

Světová ekonomika je v recesi a mladí lidé hledají na sociálních sítích typy ohledně způsobů, jak se starat o své peníze. Místo rad od profesionálů však narážejí na krátká zábavná videa, jejichž tvůrci žádnou finanční odborností nedisponují.

TikTok má velmi mladou uživatelskou základnu, Každý z nich hledá rychlé peníze, snadný způsob života a možnost žít zdarma. Každý se v životě rád vydá zkratkou.

Tommy Zipplerautor videí s radami

Investice, která obrátí život naruby

Mezi mileniály a generací Z je také stále populárnější amatérské obchodování s akciemi. Někteří uživatelé získali na TikToku miliony sledujících právě díky tomu, že nabízejí tipy jak obchodovat, a které akcie kupovat. Jeden z uživatelů například už v létě vyzval lidi, aby ho následovali a investovali do akcií společnosti Callon Petroleum. Tvrdil, že tržní hodnota společnosti poskočila o 970 procent.

TikTok v číslech

  • Odhadovaný počet aktivních uživatelů činí 800 milionů. 
  • V roce 2019 proběhlo 738 milionů stáhnutí aplikace TikTok. 
  • Odhaduje se, že 57 procent uživatelské základny sociální sítě pochází z Číny. 
  • Agentura Httpool v řinu uvedla, že v Česku používá TikTok 1,1 milionu lidí měsíčně.

Zdroj: Business of Apps

Ropná firma však pouze podstoupila konsolidaci akcií, což je proces, při němž se investorům slučuje několik akcií do jedné. Podíl investora však zůstává stejný a tržní hodnota společnosti se nemění. Krátce na to uživatel zveřejnil další video, v němž uvedl, že není odborník a tudíž není zodpovědný, pokud se jeho radou někdo řídil. Nutno poznamenat, že první video vidělo 1,1 milionů lidí, zatímco na druhé se uživatelé TikToku podívali jen 31 500krát.

TikTok uvádí, že se podobnými případy zabývá. Problematické příspěvky má identifikovat technologie, která sporný obsah označí a pošle ho týmu zaměstnanců ke kontrole. 

„Nedovolujeme, aby kdokoli využíval platformu jako prostředek k ublížení ostatním, takové jednání zahrnuje podvádění jednotlivců či krádeže majetku,“ píše se v podmínkách užívání TikToku. „Odstraňujeme obsah, který záměrně klame lidi za účelem zisku nezákonné finanční výhody.“ Výše zmíněná videa však na sociální síti pořád jsou. 

Teenageři si na TikToku hráli na oběti holokaustu. Židy to šokovalo:

Sociální sítě jako živá voda dezinformací

Otázkou je, proč mají větší potenciál šíření právě příspěvky obsahující dezinformace. Videa, která se uživatelům v sociální síti na obrazovkách mobilních telefonů objevují, vybírá a seřazuje algoritmus. O tom, jak funguje, však společnost podrobnosti neposkytuje. 

Výše zmiňovaný Američan Zippler má vlastní teorii, proč jeho příspěvek získal takovou popularitu. „TikTok má velmi mladou uživatelskou základnu, Každý z nich hledá rychlé peníze, snadný způsob života a možnost žít zdarma. Každý se v životě rád vydá zkratkou,“ uvádí Zippler.

KOMENTÁŘ: Pandemie pozitivně přispěla k digitální revoluci

To však nevysvětluje, proč jsou tolik oblíbené a tak často sdílené nepravdivé informace. Výzkum Massachutteského technologického institutu publikovaný v prestižním časopise Science v roce 2018 zkoumal šíření dezinformací na o něco starší sociální síti, na Twitteru. 

Institut zjistil, že dezinformace se internetem šíří rychleji než ověřené zprávy. U falešných zpráv bylo o 70 procent pravděpodobnější, že je bude někdo retweetovat, tedy sdílet. Pravdivým informacím trvalo šestkrát více času než si je přečetl určený počet 1 500 lidí. Pravdivé příběhy zřídkakdy sdílelo více než tisíc uživatelů, za to nejoblíbenější falešné zprávy dosahovaly až 100 tisíc sdílení.

TikTok je mezi sociálními sítěmi nováčkem, jeho spuštění proběhlo teprve v roce 2016. Od té doby si však stihnul vybudovat silnou uživatelskou základnu. Stejně jako Facebook či Twitter i TikTok představuje pro dezinformace a takzvané fake news ideální kanál šíření.