„Vyzývám lidi, aby se na to šli podívat sami,” komentoval Musk ve čtvrtek „ohromující” čínský ekonomický pokrok, zejména v oblasti infrastruktury. Svůj tweet umístil pod vyjádření čínského prezidenta Si Ťin-pchinga ke stému výročí čínské komunistické strany, v němž tvrdí, že se jeho zemi podařilo vymýtit extrémní chudobu.
Stejný příspěvek Musk umístil i na čínskou platformu Weibo, kde má téměř 1,8 milionu sledujících, píše server stanice CNN. Komentář vyvolal na sociálních sítích rozporuplné reakce, od souhlasů až po kritiku kvůli dodržování lidských práv v Číně.
Miliardář o Číně dlouhodobě mluví ve značně pozitivním duchu. Letos v lednu v rozhovoru pro web Business Insider tvrdil, že Čína je „odpovědnější” v oblasti „potřeb a štěstí lidí” než Spojené státy. A loni v červenci zkritizoval v podcastu týdeníku Automotive News americké pracovníky jako „namyšlené”, zatímco Číňany popsal jako chytré a tvrdě pracující.
V březnu dal rozhovor čínské státní televizi CCTV, v němž uvedl, že na něj udělaly dojem čínské cíle snižování emisí stanovené v posledním pětiletém hospodářském plánu. Kromě čínských klimatických ambicí Muska podle jeho slov ohromily i ty ekonomické.
„Myslím si, že se čínské ekonomice v příští dekádě povede extrémně dobře a stane se největší na světě. Jsem si jistý budoucností Tesly v Číně, z dlouhodobého hlediska bude naším největším trhem,” řekl.
Obavy z amerického špehování
Sázka na Čínu se však Muskovi komplikuje, automobilka v zemi čelí řadě problémů. Rozhovor pro CCTV následoval pár dní poté, co Musk ujišťoval tamní úřady, že jeho auta nepředstavují pro zemi bezpečnostní riziko. V březnu totiž čínská armáda zakázala majitelům vozů jezdit k vojenským objektům. Důvodem byly obavy ze „špehování” přes kamery v autech, nad těmito daty totiž čínská vláda nemá kontrolu. V květnu ze stejného důvodu úřady zakázaly parkování Tesel ve vládních areálech.
Gigatovárna Tesly v Německu otevře později. Může za to covid i byrokracie |
Minulý víkend pak regulátoři v Číně oznámili, že automobilka stahuje téměř 300 tisíc vozů z tamní továrny v Šanghaji kvůli aktualizaci softwaru. Je totiž potřeba opravit bezpečnostní chybu v systému automatizovaného řízení. Zástupci Tesly se za komplikace omluvili. V dubnu automobilka čelila protestům nespokojených zákazníků na šanghajském veletrhu, kteří si stěžovali na údajně vadné brzdy.
Pro výrobce elektrických aut je Čína nejdůležitějším trhem na světě, ze všech zemí se jich zde prodá nejvíc. V roce 2020 to bylo zhruba 1,2 milionu vozů, což je více než 40 procent z celkového počtu elektromobilů prodaných ve světě. A Musk se v minulosti těšil značné přízni tamních regulátorů.
Už od roku 2018, kdy Tesla oznámila svůj záměr vybudovat v Šanghaji továrnu, získala společnost řadu výhod, na které jiné firmy nedosáhly, napsala agentura Bloomberg. Šlo o daňové úlevy, levné půjčky nebo asistenci při výstavbě, díky které továrna vyrostla v rekordně krátkém čase. Nyní se zdá, že po vlně kritiky se Musk snaží získat přízeň Číny zpět.