Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prodeje módy online příští rok posílí, nákupům přes mobil vévodí tenisky

V následujících dvou letech se bude nakupovat zhruba třetina veškerého oblečení a obuvi online. Až k padesáti procentům všech nákupů v e-shopech využívají zákazníci mobilní telefon nebo tablet, například tenisky se takto prodávají už ze tří čtvrtin. To vše ukazuje analýza globálních módních trendů, kterou zpracovala Boston Consulting Group (BCG) s českým startupem FlexDog.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Podle studie se mění i role kamenných obchodů, z nichž se často stávají výdejní místa pro online objednávky. Po pandemii pokračuje také zvýšená poptávka po neformálním oblečení. Rostou rovněž požadavky zákazníků a jejich zájem o udržitelné zboží, kvalitu i autenticitu značky.

V nejvyspělejších zemích světa se očekává, že online nákupy v roce 2023 pokryjí 30 až 40 procent trhu, v Číně dokonce až 55 procent.

„Populární e-commerce platformy typu Farfetch a Zalando nadále posilují svoji pozici a tržní podíl, a to zejména díky akvizicím. Začínají však čelit novým konkurentům v podobě značek, které se zrodily už v digitálním světě. Často se prodávají přímo přes sociální sítě a platformy, jež se zaměřují na půjčování, second hand prodej oblečení a doplňků v segmentu luxusní módy,“ přibližuje detaily z průzkumu Nadia Hauryliuk, konzultantka pražské kanceláře BCG.

Trendem je neformální oblečení a tenisky

Konkrétně nákupy tenisek se odehrávají přes mobily a tablety až ze tří čtvrtin všech online prodejů a oblíbené jsou také „teniskové“ globální mobilní aplikace, jako SNKRS (Nike), CONFIRMED (Adidas), GOAT nebo StockX. Tito čtyři lídři si dokonce drží až 78procentní podíl na trhu mezi mobilními aplikacemi, které se prodejem tenisek zabývají.

V Česku a dalších sedmi evropských zemích funguje tuzemský srovnávač tenisek startup FlexDog, který má ambici se stát globální platformou pro hledání tenisek a oblečení.

Aplikace pro nákup tenisek

  • SNKRS (Nike) – prostřednictvím aplikaci lidé nakupují limitované a luxusní tenisky Nike a Jordan. Podíl na trhu má 24 %.
  • CONFIRMED (Adidas) – byl spuštěn až v průběhu roku 2020. Prodává se zde Adidas Yeezy, Adidas x Gucci, Adidas x Balenciaga a další. Podíl na trhu 9 %.
  • GOAT – platforma pro přeprodej prémiových a sběratelských tenisek a oblečení za ceny vyšší, než byly původní maloobchodní ceny. Podíl na trhu 22 %.
  • StockX – online tržiště pro přeprodej prémiových a sběratelských tenisek, oblečení či doplňků za ceny vyšší, než byly původní maloobchodní ceny. Podíl na trhu 23 %.

S rostoucím podílem online nákupů zároveň ve vyspělých zemích klesá počet kamenných obchodů, a to o 15 až 30 procent. A souvisí s tím i jejich proměna. Poskytují více digitálních prvků, jako jsou obří displeje a možnosti, jak procházet a nakupovat v online katalogu zboží přímo na místě, nebo nabízejí zákazníkům interaktivní prostor pro neformální setkávání.

Zara jde do second handu. Nošené kousky z šatníku opraví nebo přeprodá

Zákazníci stále upřednostňují ležérní módu pro volný čas před formálním oblečením a obleky. Vznikají nové značky zaměřené na módní sportovní oblečení pro každodenní život (Outdoor Voices) nebo se přizpůsobují poptávce (Supreme).

„Nižší kupní síla se zároveň orientuje na diskontní značky nebo nákup ve smyslu „méně, ale „lépe“, proto rostou i luxusní a prémiové značky,“ upozorňuje Daniel Klíma, kurátor a šéf komunikace startupu FlexDog.

Neobvyklá spojení

Fenoménem se stává spolupráce dvou typově odlišných značek, běžně dostupných a luxusních. Obě skupiny firem se tak snaží oslovit nové zákazníky a zajistit si růst na trhu. „Už letos jsme mohli vidět spolupráce globálních značek, jako jsou Nike a Louis Vuitton nebo Adidasu s Gucci, která vzbudila velkou pozornost po únorovém milánském fashion weeku. Za zmínku ve výrobě tenisek rozhodně stojí i spolupráce Nike a Supreme,“ doplňuje Daniel Klíma z FlexDog.

Tenisky s luxusním rodokmenem

Pokud zákazníci nakupují kvalitnější módní zboží, vybírají si značky, které jsou šetrné k přírodě. Až 75 procent z nich uvedlo udržitelnost jako velmi nebo extrémně důležitý faktor při koupi módních produktů. Téměř 40 procent jich kvůli udržitelnosti zvolilo jinou než svou preferovanou značku. Díky tomu roste i trh se secondhandovým zbožím, jehož tempo se celosvětově odhaduje na 16 procent ročně. Nejvíce nakupování „z druhé ruky“ je přitom patrné u generace Z a mileniálů.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Bývalý zápasník zachraňuje podniky recenzemi na TikToku. Jen jím, tvrdí

8. května 2024

Americké restaurace, které čelí krachu kvůli nezájmu zákazníků, objevily nečekaného spasitele. Je...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Hibernace už bylo dost. Heineken je na cestě osvěžit britské hospody

7. května 2024  18:06

Pivovarnický gigant Heineken oznámil, že plánuje znovu otevřít přibližně dvaašedesát svých hospod a...

Obchody, kavárny, zábava i motýli. Obchodní dům Máj se otevře 20. června

7. května 2024  16:57

Obchodní dům Máj, který stavbaři od července 2022 rekonstruují, se lidem otevře ve čtvrtek 20....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...