Evropa je v zajetí největší energetické krize posledních desetiletí, situaci umocňuje dění na Ukrajině. Do toho se nejdelší německá řeka v důsledku klimatických změn potýká s poklesem vodní hladiny, píše agentura Bloomberg.
Rýn je významná trasa pro přepravu komodit, jako jsou obilniny, nerosty, uhlí a ropné produkty včetně topného oleje. Již nyní kvůli nízké hladině vody nemohou nákladní lodě plout plně naložené.
„Dodávky uhlí jsou již kvůli nízké hladině vody omezeny, jelikož je k dispozici méně pravidel. A ty, které k dispozici jsou, převážejí méně nákladu,“ uvedl dodavatel energií EnBW. „Náklady na přepravu uhlí proto rostou, to zvyšuje náklady na provoz uhelných elektráren,“ doplnila společnost.
Pokles ekonomiky
Problémy s přepravou na řece Rýn mohou mít mimo jiné vliv na jednotlivé evropské ekonomiky. Ukázkou toho je rok 2018, kdy se lodní doprava poprvé v historii zastavila. Pauza na řece údajně způsobila pokles německého HDP o 0,2 procenta.
Nyní by mohly být dopady horší. Státy se snaží nahradit ruskou energii pomocí jiných alternativ, konkrétně Německo již vrátilo do hry uhelné elektrárny.
O uhlí je opět zájem. Uspání Darkova může počkat až 20 let |
Mezinárodní měnový fond již v červenci zhoršil výhled německé ekonomiky na letošní i příští rok. „Válka na Ukrajině vytvořila nové překážky (pro hospodářský růst) včetně omezení dodávek plynu z Ruska, vyšších cen energií, nedostatku klíčových polotovarů, slabší vnější poptávky a důvěry a přísnějších finančních podmínek,“ uvedl fond.
„Největší hrozbou je trvalé zastavení zbývajícího vývozu ruského plynu do Evropy, které by mohlo způsobit výrazný pokles hospodářské aktivity a nárůst inflace v Německu,“ dodal.
Aktuálně je hladina vody v Kaubu na úrovni přesahující 60 centimetrů, podle předpovědi má v sobotu klesnout až na 47 centimetrů. To je blízko k hranici 40, kdy se řeka stává neprůjezdnou.