Na podporu ruského vlajkového dopravce Aeroflot aktuálně míří miliardy rublů, stejně tak peníze plynou i dalším menším ruským aeroliniím. Ruský letecký průmysl se kvůli sankcím musí spoléhat hlavně na náhradní díly z domácích zdrojů a vypomáhá si také pomocí od některých zahraničních pronajímatelů. Informovala o tom agentura Reuters.
Na podporu civilního letectví vynaložilo Rusko od rozpoutání války na Ukrajině už 1,09 bilionu ruských rublů, to odpovídá asi 1 procentu jeho hrubého domácího produktu. Jde o zhruba dvakrát vyšší částku než v době pandemie, kdy se většina spojů do vzduchu vůbec nepodívala.
Konec závislosti na Západu
Rusko se do budoucna už nechce na západní trhy spoléhat, plánuje vlastní leteckou výrobu. „Naše flotila je velmi přetížená letadly zahraniční výroby. Do roku 2030 plánujeme vyprodukovat více než 1 tisíc vlastních letadel,“ komentuje aktuální trendy ruský prezident Putin.
Aerolinkám v Rusku chybějí náhradní díly. Cestující čekají na odlet i dny![]() |
Švýcarský provozovatel leteckého portálu Ch-Aviation informoval o tom, že ruské letecké společnosti mají nyní k dispozici celkem 991 letadel. V Rusku bylo vyrobeno asi 405 z nich. Naprostá většina těchto letounů jako Tupolev, Jakovlev nebo Iljušin se ale pro komerční létání používá jen zřídka. V podstatě jediným ruským státním výrobcem je momentálně United Aircraft Corporation, který stojí za 133 letadly.
Rusko plánuje ve své podpoře domácího leteckého sektoru pokračovat i nadále. „Hlavní důrazem budeme klást na rozšíření výrobních kapacit, vytvoření systému poprodejních služeb i celkovou podporu prodeje,“ uvedlo ruské ministerstvo průmyslu a obchodu.
Bez letecké dopravy se Rusové neobejdou
Spolehlivost letecké dopravy je pro ruský režim velmi důležitá. Na jedné straně z pohledu přepravy osob i zboží, na té druhé se země snaží celému světu dokázat, že sankce mají na zemi ve všech směrech jen minimální dopady. V Rusku se navíc už za tři měsíce konají volby a případné problémy ruské letecké dopravy by mohly na ruského prezidenta Putina vyvinout pro něj nežádoucí tlak.
Rusům se daří obcházet sankce v letecké dopravě. Jejich aerolinie stále létají![]() |
Ruské aerolinky udržely své flotily západních letadel v průběhu posledních měsíců i díky dovozu náhradních dílů přes třetí země, a to bez souhlasu výrobců. Agentura Reuters informovala loni o tom, že některé ruské letecké společnosti musely „kanibalizovat“ vlastní letouny, aby měla náhradní díly.
Ruská letecká vnitrostátní doprava už od konce roku 2022 postupně ožívá, počet odbavených cestujících roste. Přesto ale stále zaostává za hodnotami před vypuknutím pandemie nemoci covidu. Řada cestujících se kvůli oficiálně zastavenému dovozu náhradních dílů ze Západu obává i o bezpečnost.