Vrcholní političtí představitelé Evropské unie se během pondělí usnesli ohledně částečného zákazu dovozu ruské ropy, aby potrestali Rusko za válečný konflikt na Ukrajině. Embargo se má bezprostředně dotknout více než dvou třetin aktuálního dovozu a do budoucna se tento přívod důležitého fosilního paliva má ještě snižovat.
Sankce mají zakázat hlavně nákup ropy z Ruska dodávaných do členských států po moři. Opatření ale zahrnuje dočasnou výjimku pro ropu z ropovodů. Ropa potrubím Družba tedy zatím ropa proudit nepřestane. Výjimka je podle posledních návrhů spojená i se zákazem přeprodávat a nakupovat produkty z ruské ropy.
Spotřební daň na paliva je nižší. Cenám to dlouhodobě nepomůže, míní ekonom |
Německo a Polsko navíc přislíbily, že do konce roku přestanou odebírat ropu severní větví ropovodu Družba, takže by dočasná výjimka měla platit pouze pro jeho jižní část zásobující Česko, Slovensko a Maďarsko.
Tento krok ale přichází v době, kdy Čína zažívá uvolňování tvrdých protipandemických opatření. Život se tam totiž pomalu dostává do normálu, což podle analytiků způsobí další růst globální poptávky po ropě. Cena ropy Brent i proto poprvé po více než dvou měsících překročila úroveň 120 dolarů za barel. Na vysokých úrovních jsou také ceny paliv, jež se velkoobchodně prodávají na burze v Rotterdamu, píše agentura Bloomberg.
Hrozí i ekonomická recese
Evropské restrikce i očekávaná rostoucí poptávka po ropě ale budou podle ekonomů dalším impulsem pro růst spotřebitelských cen. Analytici ze společnosti Rabobank dokonce předpovídají, že kroky EU uvrhnou země v Evropě do hospodářské recese. V roce 2023 očekávají pokles evropských ekonomik o jednu desetinu procenta.
Bloomberg odhaduje, že zdražení ropy o deset dolarů za barel by v Evropě znamenal další nárůst spotřebitelských cen o asi dvě desetiny procenta.
„Bude to chvíli trvat, než se ruskou ropu podaří na evropském trhu nahradit a ceny budou jistě stoupat,“ uvedl pro Bloomberg hlavní ekonom ze společnosti Rabobank Maartje Wijffelaars.
Sbohem, růste. Na shledanou v příštím roce. Jak se vrátí do ekonomiky oživení |
Některé evropské státy na nestabilní situaci kolem ropy už zareagovaly. Německá vláda třeba přes léto prosadila mnohonásobně nižší cenu jízdenek. V přepočtu jen za zhruba 220 korun měsíčně budou mít lidé možnost v Německu cestovat všemi druhy městské i regionální dopravy.
Bloomberg odhaduje, že Evropa v dnešní době stále odebírá asi 770 tisíc barelů ropy denně. Velká část z nich směřuje do rafinérií ženevské společnosti Litasco, která se řadí pod ruský Lukoil. To je zhruba o polovinu méně než měsíc před vypuknutím války na Ukrajině.