Boj s plasty pokračuje, Starbucks se chce do dvou let zbavit brček

  • 43
Kavárenský řetězec Starbucks odstraní do roku 2020 plastová brčka ze všech svých provozoven. Nahradí je speciálními víčky, z nichž lze pít přímo, nebo brčky z papíru či jiných recyklovatelných materiálů. Firma se k tomu zavázala v prohlášení na svých stránkách.

V americkém Seattlu ve státě Washington platí od prvního července zákaz používání plastových brček a nádob pod hrozbou pokuty ve výši 250 dolarů (5,5 tisíce korun). Podobný postoj zaujal i řetězec kaváren Starbucks, který má ve městě své ústředí. Společnost uvedla, že do dvou let postupně odstraní plastová brčka ze všech svých provozoven, kterých má ve světě 28 tisíc.

Plastová brčka nezakazujte, jsou důležitá, žádá výrobce nápojových krabic

Nahradit by je měla brčka z recyklovatelných materiálů, nebo speciální víčka na ledové nápoje, z nichž lze pít přímo. Ta by se měla na podzim objevit v pobočkách Starbucks v Seattlu a kanadském Vancouveru. V Seattlu již dnes nabízí provozovny Starbucks brčka z alternativních materiálů.

Další oblasti Spojených států a Kanady budou následovat během příštího roku. Poté Starbucks opatření zavede i ve svých evropských provozovnách, přičemž začne ve Francii, Nizozemsku a Velké Británii. Firma v prohlášení na svých stránkách uvedla, že tento krok povede k odstranění více než jedné miliardy plastových brček ročně.

Výkonný ředitel Starbucksu Kevin Johnson označil postup společnosti za „významný milník“ v její globální snaze o udržitelnost. Recyklovatelná alternativa plastových brček je pro firmu důležitá, jelikož v minulém roce přesáhl podíl ledových nápojů na tržbách společnosti 50 procent.

Evropská komise chce zakázat plastové nádobí, brčka, i vatové tyčinky

S podobnými iniciativami v současnosti přicházejí i další velké nadnárodní korporace. Řetězec rychlého občerstvení McDonald‘s přestane ve Velké Británii a Irsku používat plastová brčka od září a nahradí je papírovými. S plastovými brčky skončí i prodejce nábytku IKEA, který kromě nich vyřadí i plastové sáčky a talířky. V České republice přestanou prodávat jednorázové plastové výrobky včetně brček řetězce Lidl a Kaufland.

Boj proti plastovým brčkům se stal jednou z nejvýraznějších součástí environmentálních snah o omezení plastového odpadu navzdory tomu, že tvoří pouze zlomek této produkce, uvádí agentura AP. Ve srovnání podle počtu kusů plastového odpadu tvoří brčka pouze čtyři procenta. Ve srovnání dle hmotnosti je to ještě mnohem méně. Z přibližně devíti milionů tun plastů, které každoročně skončí v řekách, jezerech, mořích a oceánech, tvoří brčka pouhé dva tisíce tun.