Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se evropským autem pro rok 2024 stal BYD Dolphin. Elektrický kompakt porazil modely Hyundai Kona Electric, Fiat 600e a Jeep Avenger. Navíc další BYD, větší model Seal, je také ve hře o trofej Evropského auta roku (COTY). Pro evropské značky tak platí poupravené přísloví - pozdě BYDa honit! | foto: BYD

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

  • 218
Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale jedné z nich povedl mimořádný úspěch. Čínská společnost BYD totiž zvítězila nad evropskými konkurenty v rakouském tendru na elektromobily. Veřejnou zakázku se firmě podařilo ovládnout díky bezkonkurenční ceně.

Za peníze daňových poplatníků bude na rakouském území už brzy jezdit 640 nových vozů čínské značky BYD. Proběhlý tendr ale vyvolal mnoho otázek. Je totiž možné, že podobné tendry se budou v příštích měsících opakovat. Evropské automobilky by tak v krajním případě mohly přijít o významného odběratele, kterým je veřejný sektor napříč členskými státy Evropské unie. Informoval o tom rakouský portál Express.

Řada rakouských politiků začíná i kvůli výsledkům proběhlého trendu hlasitě kritizovat Evropskou unii. „Evropská unie zakazuje spalovací motory, kde má Evropa technologický náskok. Jelikož prosazuje bateriové elektromobily, kde jsou Číňané naprostými leadery, budeme mít v Evropě brzy jen čínská auta,“ komentuje úspěch čínské automobilky BYD rakouský státní rada Günther Steinkellner (FPÖ).

Čína výrazně přidala ve vývozu osobních aut. Vděčným zákazníkem je Rusko

Evropská komise v čele s Ursulou vod der Leyenovou rovněž vyjádřila své znepokojení nad možným financováním čínských elektromobilů z veřejných rozpočtů. I kvůli tomu se již dlouhodobě diskutuje o možnosti uvalení dodatečných cel na dovoz čínských vozidel do Evropské unie. Günther Steinkellner dokonce navrhuje, aby se proběhlý rakouský tendr pozastavil.

Kritika i ze strany odborů

Kritice se nevyhýbají ani rakouské odborové svazy. „Z peněz rakouských daňových poplatníků se domácím úřadům budou dodávat elektromobily Made in China. Jako odborový svaz kritizujeme absenci národní a evropské průmyslové strategie. Zároveň se nám nelíbí, že při zadávání veřejných zakázek se nedostatečně zohledňuje místo výroby a evropská přidaná hodnota,“ zní od rakouských odborářů z Pro-Ge.

Kromě čínské společnosti BYD se proběhlého tendru na území Rakouska zúčastnily i automobilky jako Hyundai, BMW, Opel či Volkswagen Group. Žádná z nich ale ani z daleka nenabídla tak nízkou cenu. Odborníci říkají, že evropské firmy mohly splnit zadávací podmínky jen v případě, pokud by došlo k nákupu na leasing. Jelikož ale šlo o přímý nákup, nebylo evropské vítězství vůbec na stole.

Čínská automobilka BYD postaví svou první evropskou továrnu v Maďarsku

Pro čínskou společnost BYD znamená rakouské vítězství první výraznější oživení v případě evropského trhu, na který se před časem rozhodla vstoupit. Z pohledu globálního světa je ale význam společnosti BYD obrovský. Už před několika měsíci se tato firma stala největším světovým výrobcem elektromobilů na světě. Zároveň se zdá, že navzdory kritice se bude snažit o posílení své evropské přítomnosti. Ve hře totiž momentálně je i nová továrna na maďarském území. Prodejní i servisní síť této firmy se rovněž v celé Evropě významně rozšiřuje.

„Pokud při zadávání veřejných zakázek chceme myslet na udržitelné klima, měli bychom zohledňovat i ekologické a sociální standardy při výrobě. Rovněž je třeba věnovat pozornost možnému narušení hospodářské soutěže kvůli státní podpoře zahraničním firmám,“ doplňuje své myšlenky předseda rakouských odborářů Reinhold Binder ze svazu Pro-Ge.


Elektromobil