Podle podrobnějších údajů za období od ledna do listopadu dosáhl vývoz automobilů do Ruska 841 000 vozů. To se tak stalo největším dovozcem automobilů z Číny. Na druhém místě následovalo s velkým odstupem Mexiko, napsala agentura DPA.
Vývoz osobních automobilů z Číny se loni zvýšil téměř o 64 procent na 4,1 milionu vozů. Čína by tak mohla vystřídat Japonsko na pozici největšího vývozce osobních aut na světě. Údaje o vývozu z Japonska za celý loňský rok se očekávají koncem měsíce. V období od ledna do listopadu Japonsko vyvezlo 3,6 milionu aut, uvádí agentura AP.
Sdružení výrobců neuvádí rozdělení elektromobilů, ale údaje zveřejněné asociací osobních automobilů ukázaly, že v roce 2023 elektromobily tvořily 24 procent prodejů nových automobilů v Číně, přičemž v roce 2021 to bylo 12 procent. Včetně hybridů dosáhl podíl vozidel na nové energie na celkových prodejích v loňském roce 36 procent.
Loni se prodalo o 15 procent víc aut. Nejvíce šla na odbyt Škoda, v závěsu Hyundai![]() |
Čínské automobilky výrazně expandují na zahraničních trzích, neboť hledají nové příležitosti k růstu v době zpomalování čínské ekonomiky.
Největším čínským vývozcem automobilů v loňském roce zůstala společnost SAIC Motor. Druhé místo obsadila firma Chery Automobile, která těžila z výrazného růstu prodeje do Ruska. Za ní následovaly firmy Zhejiang Geely Holding Group a Chongqing Changan Automobile.
V letošním roce by však mohl vývoz automobilů z Číny čelit překážkám. Předpokládá se, že prudký růst čínských automobilek v Rusku se zastaví v důsledku stabilizace na tamním trhu. Evropská unie navíc loni začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně a některé země, včetně Spojených států, uvažují o zvýšení dovozních cel, uvedl podle agentury Bloomberg jeden z vedoucích pracovníků svazu CAAM.