ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ochranné rukavice jsou horké zboží. Jejich cena roste, bohatnou i výrobci

  • 9
Celosvětová pandemie covidu-19 od základů změnila svět internetového obchodu. Zvýšená cena základních ochranných pomůcek, jako jsou například rukavice na jedno použití, zasáhla nejen zdravotnictví. Ochranné rukavice nyní skupují podnikatelé i firmy z nejrůznějších odvětví a z běžného spotřebního produktu se stalo nedostatkové zboží.

Rukavice na jedno použití jsou stále dražší. Americké strategické národní zásoby (Strategic National Stockpile) v prosinci oznámily, že z plánovaných 4,5 miliardy nitrilových rukavic, které jsou potřeba ve zdravotnictví, je nyní k dispozici pouze 72 milionů rukavic. To nutí jednotlivé státy k tomu, aby vstoupily na území plného podezřelých prostředníků, obchodníků a makléřů.

Po respirátorech je enormní zájem i o dětské roušky. Často nejsou dostupné

Rostoucí poptávka po ochranných pomůckách způsobila, že jejich ceny prudce vzrostly. Krabice sto nitrilových rukavic nyní stojí podle průzkumu singapurské agentury Persistence Market Research až 32 dolarů (přibližně 680 korun). Přitom před pandemií stála tři dolary (přibližně 64 korun).

Obrovská poptávka po produktu se promítla také do hodnoty výrobců rukavic. Například cena akcie varšavského výrobce Mercator Medical, který vyrábí své rukavice v Thajsku, od ledna 2020 stoupla o 3 300 procent.

Okolo 65 procent celosvětové produkce rukavic na jedno použití připadá ovšem Malajsii, která je i sídlem největšího výrobce rukavic Top Glove. Jenže společnost byla v listopadu minulého roku nucena uzavřít 28 ze svých 41 poboček, a to kvůli velkému počtu nakažených zaměstnanců. Situace podle agentury Bloomberg vedla ke snížení produkce, která vytvořila ještě větší převis mezi nabídkou a poptávkou a přirozeně pak i nárůstu cen.

Poptávka se promítla i v e-commerce

Velká poptávka po ochranných pomůckách, konkrétně pak jednorázových rukavicích, ovlivňuje i český e-commerce trh. Ochranné rukavice nyní nabízejí také prodejci elektroniky a potravin, jako je Alza nebo Košík. Jedním z nejvyhledávanějších a nejvíc kupovaných produktů se staly rukavice i na B2B platformách. Tam je skupují i stavební firmy nebo malí živnostníci.

„K velkému překvapení u nás došlo na konci loňského roku, kdy jsme si sestavili žebříček nejprodávanějších a nejvyhledávanějších produktů. Jednu z prvních příček drží právě nitrilové rukavice, které na naší platformě nabízely i poptávaly stovky podnikatelských subjektů,“ komentuje Václav Liška, country manažer byznysové platformy merXu.

Raketový růst cen zasáhl mimo zdravotnictví i ostatní obory, které byly na využití ochranných pomůcek zvyklé nebo jim bylo restrikcemi jejich užívání nařízeno. Ochranné rukavice se začaly nově používat v kadeřnictvích, kosmetických salonech nebo také v gastronomii. 

Specifickou kategorií jsou tetovací studia, která tyto ochranné pomůcky používají i v běžném provozu. Náklady i těchto provozoven se v prvních měsících pandemie zásadně zvýšily, jejich provoz se však ovšem koncem roku pozastavil.