Concorde je mrtvý, ať žije Boom. Závod se zvukem nabírá na intenzitě

  10:35aktualizováno  10:35
Americký start-up Boom Supersonic získal od společnosti Japan Airlines deset milionů dolarů (217 milionů korun) na vývoj nadzvukových letadel pro osobní přepravu. Firma z Denveru tvrdí, že její stroje budou rychlejší a tišší než Concorde, informovala v úterý agentura Reuters. Do firmy v minulosti investoval i Richard Branson. Nadzvukové stroje vyvíjí i konkurenční Boeing a Lockheed Martin.

Supersonic není jediná firma, která plánuje nadzvukové stroje. Let o čas svádí i Lockheed Martin. | foto: Lockheed MartinTechnet.cz

Na letadlo s 55 sedadly, které má stát 200 milionů dolarů (4,3 miliardy korun), má Boom už 76 předběžných objednávek. První stroje mají být uvedeny do provozu kolem roku 2025. Létat budou rychlostí Mach 2,2, tedy o deset procent rychleji než dosud nejrychlejší britsko-francouzský Concorde, který naposledy odstartoval před čtrnácti lety (Concorde převezl poslední pasažéry).

Společnost Japan Airlines je první komerční leteckou společností, která vývoj letadla finančně podpořila. Má opci na nákup až dvaceti letounů Boom. Japan Airlines je druhou největší leteckou společností v Japonsku.

Projektu věří i Richard Branson

Denverská firma už od investorů získala 51 milionů dolarů (1,1 miliardy korun). Mezi investory jsou podniky soukromého kapitálu 8VC, RRE, Lightbank, Y Combinator a Caffeinated Capital, stejně jako Sam Altman, Paul Graham a Greg McAdoo.

Fotogalerie

Mezi strategické partnery patří i briská společnost Virgin miliardáře Richarda Bransona.Ta letos v březnu podepsala opci na nákup prvních deseti letadel, která by měla cestu mezi Londýnem a New Yorkem urazit za tři a půl hodiny.

K dodavatelům komponentů patří General Electric, Honeywell International a nizozemská TenCate Advanced Composites. Nadzvukové stroje vyvíjí kromě Boomu i konkurenční Boeing a Lockheed Martin.

Firma z Denveru uvedla, že letenky na cestu jejím nadzvukovým letadlem by díky efektivnější spotřebě paliva měly být o 75 procent levnější než letenky do Concordu. Srovnatelné by měly být se současnými cenami třídy business.

Odborníci však stále nejsou zajedno v názoru, zda pravidelné nadzvukové lety, které byly v USA zakázány v roce 1973, nad velká města vůbec patří. Důvodem obav jsou rázové vlny a následný sonický třesk, který vytvářejí. Boom ale tvrdí, že sonický třesk jejich stojů bude v porovnání s Concordem výrazně slabší.

Autoři: ,

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Karneval kapitalismu bez světových lídrů. Účast odřekli Macron i Trump

Paprsky slunce pronikají logem světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu (27. ledna 2011)

Na Světovém ekonomickém fóru, které se každoročně koná příští týden ve švýcarském Davosu, se neukáží někteří přední...

Němečtí sládci plánují, že budou na pivech uvádět energetickou hodnotu

Ilustrační snímek

Němečtí pivaři budou mít v budoucnu už při pouhém pohledu na etiketu na láhvi svého oblíbeného nápoje jasno, kolik...

Je stále čemu tleskat? Čínský ekonomický vlak rok od roku zpomaluje

Čínský prezident Si Ťchin-ping

V loňském roce růst čínské ekonomiky dosáhl 6,5 %, což je nejméně od roku 1990. Podle místních zdrojů tamní vláda...

Najdete na iDNES.cz