Concorde je mrtvý, ať žije Boom. Závod se zvukem nabírá na intenzitě

  10:35aktualizováno  10:35
Americký start-up Boom Supersonic získal od společnosti Japan Airlines deset milionů dolarů (217 milionů korun) na vývoj nadzvukových letadel pro osobní přepravu. Firma z Denveru tvrdí, že její stroje budou rychlejší a tišší než Concorde, informovala v úterý agentura Reuters. Do firmy v minulosti investoval i Richard Branson. Nadzvukové stroje vyvíjí i konkurenční Boeing a Lockheed Martin.

Supersonic není jediná firma, která plánuje nadzvukové stroje. Let o čas svádí i Lockheed Martin. | foto: Lockheed MartinTechnet.cz

Na letadlo s 55 sedadly, které má stát 200 milionů dolarů (4,3 miliardy korun), má Boom už 76 předběžných objednávek. První stroje mají být uvedeny do provozu kolem roku 2025. Létat budou rychlostí Mach 2,2, tedy o deset procent rychleji než dosud nejrychlejší britsko-francouzský Concorde, který naposledy odstartoval před čtrnácti lety (Concorde převezl poslední pasažéry).

Společnost Japan Airlines je první komerční leteckou společností, která vývoj letadla finančně podpořila. Má opci na nákup až dvaceti letounů Boom. Japan Airlines je druhou největší leteckou společností v Japonsku.

Projektu věří i Richard Branson

Denverská firma už od investorů získala 51 milionů dolarů (1,1 miliardy korun). Mezi investory jsou podniky soukromého kapitálu 8VC, RRE, Lightbank, Y Combinator a Caffeinated Capital, stejně jako Sam Altman, Paul Graham a Greg McAdoo.

Fotogalerie

Mezi strategické partnery patří i briská společnost Virgin miliardáře Richarda Bransona.Ta letos v březnu podepsala opci na nákup prvních deseti letadel, která by měla cestu mezi Londýnem a New Yorkem urazit za tři a půl hodiny.

K dodavatelům komponentů patří General Electric, Honeywell International a nizozemská TenCate Advanced Composites. Nadzvukové stroje vyvíjí kromě Boomu i konkurenční Boeing a Lockheed Martin.

Firma z Denveru uvedla, že letenky na cestu jejím nadzvukovým letadlem by díky efektivnější spotřebě paliva měly být o 75 procent levnější než letenky do Concordu. Srovnatelné by měly být se současnými cenami třídy business.

Odborníci však stále nejsou zajedno v názoru, zda pravidelné nadzvukové lety, které byly v USA zakázány v roce 1973, nad velká města vůbec patří. Důvodem obav jsou rázové vlny a následný sonický třesk, který vytvářejí. Boom ale tvrdí, že sonický třesk jejich stojů bude v porovnání s Concordem výrazně slabší.

Autoři: ,

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Trump dal Evropě půl roku k dobru. Odložil cla na auta

Prezident Donald Trump

Americký prezident Donald Trump odložil rozhodnutí o zavedení dodatečných cel na dovoz aut a automobilových součástek...

Nike mění sponzorské smlouvy. Bude platit i sportovkyním, jež otěhotní

Americká běžkyně Alysia Montaňová (vlevo) absolovovala na národním šampionátu...

Po kritice, že některé sportovní hvězdy, které se rozhodly mít děti, přestal výrobce sportovních potřeb Nike...

Nový fond bude platit investorům za to, že do něj nalijí peníze

Ilustrační snímek

Když vám někdo nabídne něco zdarma, je dobré se zeptat proč. Když vám někdo nabídne, že vám zaplatí za to, že využijete...

Najdete na iDNES.cz