Supersonic není jediná firma, která plánuje nadzvukové stroje. Let o čas svádí i Lockheed Martin.

Supersonic není jediná firma, která plánuje nadzvukové stroje. Let o čas svádí i Lockheed Martin. | foto: Lockheed MartinTechnet.cz

Concorde je mrtvý, ať žije Boom. Závod se zvukem nabírá na intenzitě

  • 149
Americký start-up Boom Supersonic získal od společnosti Japan Airlines deset milionů dolarů (217 milionů korun) na vývoj nadzvukových letadel pro osobní přepravu. Firma z Denveru tvrdí, že její stroje budou rychlejší a tišší než Concorde, informovala v úterý agentura Reuters. Do firmy v minulosti investoval i Richard Branson. Nadzvukové stroje vyvíjí i konkurenční Boeing a Lockheed Martin.

Na letadlo s 55 sedadly, které má stát 200 milionů dolarů (4,3 miliardy korun), má Boom už 76 předběžných objednávek. První stroje mají být uvedeny do provozu kolem roku 2025. Létat budou rychlostí Mach 2,2, tedy o deset procent rychleji než dosud nejrychlejší britsko-francouzský Concorde, který naposledy odstartoval před čtrnácti lety (Concorde převezl poslední pasažéry).

Společnost Japan Airlines je první komerční leteckou společností, která vývoj letadla finančně podpořila. Má opci na nákup až dvaceti letounů Boom. Japan Airlines je druhou největší leteckou společností v Japonsku.

Projektu věří i Richard Branson

Denverská firma už od investorů získala 51 milionů dolarů (1,1 miliardy korun). Mezi investory jsou podniky soukromého kapitálu 8VC, RRE, Lightbank, Y Combinator a Caffeinated Capital, stejně jako Sam Altman, Paul Graham a Greg McAdoo.

Mezi strategické partnery patří i briská společnost Virgin miliardáře Richarda Bransona.Ta letos v březnu podepsala opci na nákup prvních deseti letadel, která by měla cestu mezi Londýnem a New Yorkem urazit za tři a půl hodiny.

K dodavatelům komponentů patří General Electric, Honeywell International a nizozemská TenCate Advanced Composites. Nadzvukové stroje vyvíjí kromě Boomu i konkurenční Boeing a Lockheed Martin.

Firma z Denveru uvedla, že letenky na cestu jejím nadzvukovým letadlem by díky efektivnější spotřebě paliva měly být o 75 procent levnější než letenky do Concordu. Srovnatelné by měly být se současnými cenami třídy business.

Odborníci však stále nejsou zajedno v názoru, zda pravidelné nadzvukové lety, které byly v USA zakázány v roce 1973, nad velká města vůbec patří. Důvodem obav jsou rázové vlny a následný sonický třesk, který vytvářejí. Boom ale tvrdí, že sonický třesk jejich stojů bude v porovnání s Concordem výrazně slabší.

,