ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AP

Videokonference dominují. Letecké služební cesty se vracejí jen pomalu

  • 9
Od konce pandemie sází největší evropské aerolinky na korporátní klientelu. Počítaly, že právě tato lukrativní skupina se do oblak vrátí co nejdřív a v plné síle. Ta však zatím stále vyčkává a očekávaný comeback se nekoná.

Jen před dvěma lety se německá Lufthansa nechala slyšet, že letecké služební cesty budou touto dobou zpátky na devadesáti procentech předpandemické úrovně. Prognózu podepírala vysvětlením, že jsou všichni z videokonferencí unaveni a lidem chybí lidský kontakt, píše agentura Bloomberg.

Ve skutečnosti se ale skupině kolem Lufthansy, kam patří třeba i Austrian Airlines, Swiss nebo Eurowings, podařilo v byznysovém létání zatím dostat jen na šedesát procent předcovidových hodnot. A cíl do konce roku je sedmdesát procent. Velká část korporátních zaměstnanců tak i nadále brainstormuje na platformách jako Google Meet, Microsoft Teams či Zoom.

British Airways jsou na tom podobně. Šéf její mateřské společnosti IAG Luis Gallego se vyjádřil, že je „rozvoj pomalejší, než jsme předjímali začátkem roku.“ A ředitel aerolinek Air France Ben Smith očekávání pohřbil úplně. Podle něj se domácí trh už plně neuzdraví. „Prostě se tam už nedostaneme,“ poznamenal podle Bloombergu.

Pro dopravce je problém, že jim uniká lukrativní klientela. Firmy volí flexibilnější tarify umožňující například bezplatné změny letenek, často také jejich zaměstnanci létají na poslední chvíli. Letenky jsou pak v těchto případech dražší.

Luxusní cesty jsou zpět. Hongkongské letiště otvírá salon pro VIP klientelu

Do oblak se po pandemii nejdříve vrátili lidé směřující na dovolenou či návštěvu příbuzných. Firmy jsou opatrnější, některé se drží zpátky cíleně. Například švýcarská pojišťovna Zurich Insurance Group oznámila, že by kvůli snižování emisí chtěla držet množství služebních cest na sedmdesáti procentech někdejších hodnot.

Velké korporáty v covidových časech ztenčovaly rozpočty na byznysové lety a dál díky pokročilému softwaru zjišťují, že zdaleka ne všechny pracovní cesty jsou nezbytné.

„Ačkoli většina aerolinek neočekávala návrat v plné síle, stále počítaly zhruba s 85 procenty,“ řekl Neil Glynn, analytik výzkumné organizace Air Control Tower. Místo optimistických předpovědí zamrzly firemní letecké cesty na šedesáti procentech v Německu, sedmdesáti v Japonsku a osmdesáti ve Spojených státech.

„Je to důsledek především home office, snižování uhlíkové stopy a starosti o duševní zdraví zaměstnanců,“ dodává Glynn.

Byznysová recese

Podobná situace panuje i za oceánem. Americké Airlines Group a Southwest Airlines už nabídku přizpůsobily nižší poptávce. Šéf United Airlines Scott Kirby dokonce mluví o „byznysové recesi“. Jedním dechem dodává, že ale věří, že jednou budou tyto letecké cesty stejně oblíbené jako dřív.

Luis Gallego z IAG, která zastřešuje aerolinky v Británii, Španělsku a Irsku, upřesnil, že popularita byznysových letů je právě ve Španělsku vyšší, protože se tamní zaměstnanci do kanceláří vracejí rychleji. Podle něj také stoupá počet několikadenních služebních cest v porovnání s těmi jen „na otočku“.

Na rozdíl od korporací, na něž akcionáři i veřejné mínění tlačí kvůli snižování emisí, jsou v Německu tahounem leteckých služebních cest malé a střední podniky. Ty postrádají rozsáhlou síť zahraničních poboček, a proto své zaměstnance musí posílat letecky na místo osobně častěji.

Evropská letiště čelí letnímu chaosu. Odkud letět a kterým místům se vyhnout

Na základě ohlasů od zákazníků předpokládá Lufthansa ve zbytku roku další zlepšení. Dobrou zprávou pro německého dopravce je znovuotevření zemí, jako jsou Čína nebo Japonsko a postupné oživování světové ekonomiky.

Šéf Air France Smith podotkl, že francouzský dopravce zaznamenal rychlý nárůst firemních letů hned po konci pandemie, pak ale vývoj začal stagnovat.

Gallego z IAG také očekává, že další letošní růst služebních cest bude spojený s koncem léta, kdy zvolna zeslábne turistický letištní chaos. Společnost Dufry, která své obchody provozuje v bezcelních zónách v pět a půl tisících lokalitách, sleduje už teď postupný návrat byznysových pasažérů, vyjádřil se její šéf Xavier Rossinyol Espel.

Dalším trendem, který dopravci postřehli, je pak propojení práce s dovolenou. „Tyto mnohoúčelné cesty současně pomáhají s provozem londýnského Heathrow,“ řekl šéf letiště John Holland- Kaye. Čistě korporátní pasažéři zde podle něj tvoří třicet procent oproti původním třiceti čtyřem procentům.

„Jistě čelíme protivětru. Nicméně do zad nám vanou i větry příznivé, které nakonec převládnou,“ řekl šéf Dufry podle Bloombergu. „Zvlášť v oblastech jako je Čína, kde zatím vidíme malá čísla, vede cesta jen nahoru.“